کد خبر: ۱۱۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۴ 06 March 2015
به گزارش تابناک از خراسان رضوی،فیلم «قاب» داستان دلبستگی پسرک هشت ساله‌ای به حضرت امام رضا (ع) از دیدگاه و زبان معصومانه کودکیست که می‌خواهد فریاد بزند: عشق به امام هشتم، کودک و بزرگ‌سال نمی‌شناسد.
مهدی سرگلزایی، ; کارگردان این اثر معتقد است؛ ساده و بی‌تکلف هم می‌توان فیلم ساخت و فیلم خوب همیشه تاثیرگذار است.
مهدی سرگلزایی داستان دلبستگی پسرک هشت ساله‌ای به حضرت امام رضا (ع) را از دیدگاه و زبان خاص کودکی در قابی 100 ثانیه‌ای گرد آورده است. اثر وی که با زبانی ساده قصه‌ی پسرکی را می‌گوید که می‌خواهد با معصومیت کودکی‌اش عکس خود را نیز در کنار عکس زیارتی پدر و مادرش جا دهد، امسال به بخش جوانه‌های رویش نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» در پردیس سینما آزادی هم راه یافت. 
این فیلم با نویسندگی، کارگردانی و تدوینگری سرگلزایی و تهیه‌کنندگی موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی تولید شده است و موفق شده پیش از این نیز در سال 93 به جشنواره‌های متعددی چون فیلم رضوی یزد و فیلم کوتاه تهران راه پیدا کند.
«قاب»، فیلمی بدون تکلف است که می‌خواهد با زبان ساده‌ی یک کودک به مخاطبش بگوید: «عشق به امام هشتم، کودک و بزرگ‌سال نمی‌شناسد.»

فیلم خوب همیشه تاثیرگذار است

کارگردان جوان مشهدی که در کارنامه‌اش آثار تقدیر شده‌‌ای چون نماهنگ «عطر بهشت» را دارد، حال و هوایش را در وصف فیلم «قاب» این‌چنین توصیف می‌کند:
«همیشه دوست دارم فیلم‌نامه‌های خودم را کارگردانی کنم. این طوری احساسی که درکش کرده‌ام را بهتر به مخاطب منتقل می‌کنم. به نظر من در اثر همین انتقال احساس است که یک اثر هنری خلق می‌شود.
طرح اولیه فیلم «قاب» را به موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی بردم. پس از تصویب طرح فیلم‌نامه را با کمک و مشاوره دیگر عوامل که آنان را دوستان هنرمند خود می‌دانم؛ کامل کردم.
در این فیلم نمی‌خواستم مشابه فیلم‌های 100 ثانیه‌ای از یک عنصر غافل‌گیرکننده در ثانیه‌های پایانی استفاده کنم. در همین ثانیه‌های کوتاه یک کشمکش کوچک ایجاد کردم تا موقعیتی ساده را به شکلی صادقانه نشان دهم. از نتیجه کار راضی هستم زیرا به نظر خودم پسر بچه هشت ساله که شخصیت اول فیلم است یعنی «مانی» به خوبی با یک بازی کودکانه علاقه خودش را به حضرت رضا علیه‌السلام نشان می‌دهد. البته با آن لحظه مستاصل شدن مانی؛ فیلم کمی هم بامزه می‌شود.»
سرگلزایی، درباره‌ی فیلم‌سازی با موضوع رضوی معتقد است:
«مدتی است که فیلم‌سازان سعی می‌کنند فیلم‌هایی با مفاهیم دینی و به ویژه با محوریت رضوی بسازند. بی آنکه بر نماهایی از گنبد و گل‌دسته حرم امام رضا علیه‌السلام و نشانه‌های مستقیم آن تمرکز کنند. در واقع این همان توجه به سبک زندگی رضوی است. آن چه که در زندگی جریان دارد، ساده اما پر معنا و موثر است. در مجموع من با این رویه فیلم‌سازی موافقم و معتقدم پرداخت درست فیلم‌نامه، بستر را برای ساختن فیلمی خوب با ساده‌ترین ابزار و امکانات فراهم می‌کند. فیلم خوب همیشه تاثیرگذار است. در این راستا مخاطب‌شناسی، وظیفه مولف و هم کارگردان یک اثر هنری برای عینی کردن کاراکترهای فیلم‌نامه است.»
این کارگردان جوان، از سبکی که برای ساخت فیلم‌ «قاب» انتخاب کرده است، راضی به نظر می‌رسد:
«مطمئنم اگر بخواهم دوباره این فیلم را بسازم؛ دقیقا همینطور می‌سازم. البته ناگفته نماند راهنمایی عوامل حرفه‌ای فیلم در کارگردانی من تاثیر به سزایی داشت. آنقدر که دلم می‌خواهد هر جا صحبت از فیلم کوتاه «قاب» می‌شود نام یکایک عوامل را هم بگویم. همین جا صمیمانه از همه آن‌ها تشکر و قدردانی می‌کنم.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار