بسته شهرستان های تابناک؛
تابناک: نزدیک به یک سال در تهران و بنادر کشور تلاش زیادی برای تاسیس این رشته در واحدهای دانشگاهی و آکادمیک کردم و نتیجه‌ای نگرفتم و حتی برخی مسئولین به من می‌گفتند از این‌جا برو و خودت را خسته نکن که تاثیر بدی بر روحیه من گذاشت.
کد خبر: ۱۱۱۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱ 14 October 2015

به گزارش تابناک اصفهان، استان اصفهان ظرفیت های بسیاری در حوزه های مختلف دارد که یکی از این ظرفیت ها شهرستان های استان با تنوع اقلیم و فرهنگ و حتی زبان متفاوت از مرکز استان است.

تابناک اصفهان در نظر دارد با پوشش اخبار حوزه شهرستان های خود در هفته، به معرفی ظرفیت های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این شهرستان ها بپردازد.

سرهنگ محمد حسین باباکلانی در همایش پلیس و اصناف با اشاره به امنیت شهرستان تیران و کرون اظهار داشت: امنیت اجتماعی در شهرستان تیران و کرون به دلیل تمرکز جمعیت و جنبه های معنوی حاکم بین مردم بسیار مطلوب است.

وی افزود: مجرمین در تیران و کرون غیر بومی هستند و از اهالی شهرستان نیستند و به همین دلیل امنیت خوبی در شهرستان وجود دارد و همکاری مردم با پلیس در دستگیری مجرمین قابل ملاحظه است.

فرمانده انتظامی شهرستان تیران و کرون بیان داشت: مشارکت و همدلی و همزبانی بین مردم و پلیس سرمایه ای ارزشمند است و مردم با پلیس در جهت کاهش ناهنجاری ها و افزیش امنیت باید همکاری کنند که اصناف در این خصوص نقش موثری دارند.

فریدن سرزمین گیاهان داروئی

شهرستان فریدن توانست با عرضه 150 گونه از گیاهان دارویی در نمایشگاه "روستا کانون تولید و ارزش آفرینی" که در محل نمایشگاه های بین المللی تهران در حال برگزاری است حضور پیدا کند.

اسفندیار تاجمیری فرماندار فریدن با اعلام این خبر افزود: وجود بیش از 200 گونه گیاه داروئی در فریدن، باعث شد به این شهرستان غرفه ای با عنوان "فریدن سرزمین گیاهان داروئی " اختصاص یابد.

وی با بیان این که فقط به پنج شهرستان از 24 شهرستان استان اصفهان در این نمایشگاه غرفه اختصاص یافته است، اظهار داشت: تعداد ۱۵ جلد کتاب نیز در جهت معرفی منطقه که تمامی نویسندگان آنها بانوان فریدنی هستند در معرض نمایش قرار گرفته و همچنین از جلد دوم کتاب « داروخانه ای از طبیعت» نیز رونمایی شده است.

فرماندار فریدن با تاکید بر لزوم تغییر الگوی کشت در منطقه تشریح کرد: در راستای تغییر الگوی کشت در شهرستان، محصولی به نام "کدوی پوست کاغذی" در این نمایشگاه عرضه شده است که در کل کشور فقط 20 جریب زیر کشت رفته و هشت جریب آن سهم فریدن است.

زباله های عفونی نطنز کجا دفن می‌شود؟!

زباله های بیمارستانی اگر به طور دقیق دفع نشوند بدون شک تاثیر مستقیم و البته عاجل بر سلامت افراد جامعه خواهد گذاشت که جلوگیری از این وضعیت توجه جدی مسئولان امر را میطلبد، چیزی که متاسفانه در شهر نطنز زیاد به آن توجه نشده است.

در جلسه ای که شهریور سال قبل در نطنز در مورد ساماندهی پسماندهای شهری این شهر برگزار شد علاوه بر ارائه گزارش کاملی از مشکلات و چالش های پسماند در شهرستان و بیان پیشنهادها، پس از بحث و تبادل نظر بین اعضاء، مصوباتی از جمله دفن اصولی پسماندها، نظارت بر حمل زباله ها توسط شهرداری ها، فرهنگ سازی و آموزش جهت



اجرای طرح تفکیک از مبدا، نظارت کامل بر بی خطر سازی زباله ها در بیمارستان ها، ساماندهی وضعیت پسماند امامزاده ها و بررسی محل دفن نخاله های ساختمانی شهر نطنز به تصویب رسید.



امروزه متاسفانه علاوه بر تظاهر به توجه به این امر مشاهده می کنیم که دفع زباله ها و همچنین پسماندهای بیمارستانی و آزمایشگاهی در مکان مورد نظر که همان کوه چرخه می باشد آن طور که باید صورت نگرفته است و این چالش بالقوه ای فراروی شهر نطنز است که هرآن احتمال تبدیلش به یک معضل برای شهروندان می رود.

امیدواریم مسئولان شهری قبل از این که این مهم گریبان شهر را بگیرد در مورد آن تصمیم فوری و آنی بگیرند.

تشکیل بنیاد بین‌المللی تعزیه خوانی در خمینی شهر

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان هدف اصلی بنیاد بین‌المللی تعزیه را ایجاد همدلی و ارتقای تمامی گروه‌های تعزیه استان اصفهان دانست و افزود: تلاش می‌کنیم با توجه به جایگاه خاص و منحصر به فرد عزاداری خاندان عصمت و طهارت در ایام محرم و صفر برای تقویت هر چه بیشتر هنر تعزیه و شبیه‌خوانی اقدام شود.

وی افزود: هنر تعزیه و شبیه‌خوانی در بین مردم استان اصفهان از جایگاه ارزشمندی برخوردار است.

حجت‌الاسلام‌ ارزانی اظهار کرد: اصفهان در حوزه تعزیه خوانی عالی‌ترین مقام را در کشور به خود اختصاص داده و با توجه به توافق با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تشکیل بنیاد بین‌المللی تعزیه خوانی در شهرستان خمینی شهر مطرح شد.

وی با اشاره به بحث نسخه‌های تعزیه و یکسان‌سازی در میان شبیه‌خوانان تصریح کرد: در میان بعضی از نسخه‌های تعزیه‌خوانی اشعار سست و ضعیفی وجود دارد که با این یکسان‌سازی حذف شده و همچنین بنیاد بین‌المللی که در شهرستان خمینی‌شهر ایجاد خواهد شد گروه‌های تعزیه‌خوانی استان اصفهان را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد و فعالیت قسمت‌های مختلف یک شبیه‌خوانی را هم‌نوا خواهد کرد.

ارزانی از دیگر وظایف این بنیاد برگزاری جلسات همگرا در طول سال، تجلیل از پیشکسوتان تعزیه، برگزاری کلاس‌های اخلاق حرفه‌ای برای تعزیه‌خوانان برشمرد و گفت: بیش از ۱۲۰۰ گروه تعزیه‌خوانی در استان اصفهان به ثبت رسیده‌اند که برخی از شهرستان‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.

مدیرکل ارشاد استان اصفهان با اشاره به اینکه برگزاری دوره‌های تخصصی و آموزشی در سرلوحه برنامه‌های ما در استان خواهد بود، گفت: طرح تأیید صلاحیت و ساماندهی نسخه‌های واقعی تعزیه در تهران آغاز شده است.

وی با توجه به اینکه همایش تعزیه خوانان استان در سال‌های آینده نیز ادامه دارد، خاطرنشان کرد: اداره فرهنگ و ارشاد استان اصفهان به‌دنبال تهیه نسخه‌های معتبر است تا در سال آینده در اختیار فعالان حرفه تعزیه خوانی قرار گیرد.

ساخت نخستین بویه فایبرگلاس ایران در شهرضا

شاهین صبوری کهرویه، سازنده اولین بویه فایبرگلاس ایران، اظهار داشت: در یک سال اول تلاش بسیاری برای ورود رشته قایق سازی به ایران و انتقال دانش و تجربیاتم به ایران کردم اما متاسفانه سیستم اداری کاری از پیش نبرد به همین دلیل به زادگاه پدرم شهرضا آمدم و با احداث کارگاهی در شهرک کارگاهی امیرکبیر، بدنبال جذب سفارش و یافتن سرمایه گذار برای ساخت هر نوع شناور پیشرفته و با تکنولوژیروز دنیا رفتم اما این امر نیز محقق نشد و در یکی از سفرها به جنوب متوجه نیاز یک شرکت به بویه های دریایی شدم که متاسفانه چون تکنولوژی ساخت آن را در ایران نداریم تمام نیاز کشور را از طریق واردات تامین می کنیم از آنجا به شهرضا برگشتم و شروع به ساخت نمونه اولیه بویه دریایی با مشخصاتی بهتر از نمونه خارجی کردم و اکنون بعد از یک سال موفق به ساخت اولین بویه فایبرگلاس در ایران شدم.

http://sahebnews.ir/files/uploads/2015/10/DSC08033-210x140.jpg

وی گفت: جنس این بویه همان‌طور که اشاره کردم از فایبرگلاس است و طرح اولیه‌ آن از بویر آتلانتیک ۲۶۰۰ استرالیا الهام گرفته‌شده است؛ البته عیوب آن در این سازه برطرف شده است.تست‌های اولیه آن انجام شده‌است و قراراست در روزهای آینده با انتقال آن به بندرعباس در آب‌های نیلگون خلیج فارس شناور کنیم و تست نهایی را انجام دهیم.

این سازنده قایق و بویه افزود: نزدیک به یک سال در تهران و بنادر کشور تلاش زیادی برای تاسیس این رشته در واحدهای دانشگاهی و آکادمیک کردم و نتیجه‌ای نگرفتم و حتی برخی مسئولین به من می‌گفتند از این‌جا برو و خودت را خسته نکن که تاثیر بدی بر روحیه من گذاشت.

وی ادامه داد: به چند شرکت خصوص رفتم و اتفاقا مورد استقبال آن‌ها هم قرار گرفتم و کاری که قرار است در روزهای آینده شناور شود به سفارش شرگت آماکو است و این شرکت کمک زیادی به من کرد.

صبوری تصریح کرد: بویه‌ها راهنمای شناورهای دریایی هستند که کانال امنی برای حمل‌ونقل دریایی در شب فراهم می‌کنند. بویه‌های موجود در ایران تماما فلزی هستند که معمولا بسیار هم مورد بازسازی قرار گرفته‌اند.مشکل اصلی این بویه‌ها علاوه بر فرسودگی زودهنگام و زنگ‌زدگی، وزن زیاد ، هزینه خرید و نگهداری زیاد آن‌ها است. بویه‌های فایبرگلاسی مشکلات بویه‌های فلزی را ندارند و از عمری بالغ بر ۵۰ سال برخوردار هستند.

وی افزود: من اطلاعی دقیقی از قیمت نمونه خارجی این بویه‌ها ندارم، اما در این پروژه به دلیل اینکه اولین نمونه بود و از قالب موقت استفاده شده‌است با افزایش قیمت تمام شده مواجه بودیم که البته قطعا از قیمت نمونه خارجی کمتر است، اما برای تولید گسترده این نمونه قیمت آن در حدود نصف قمیت نمونه‌های خارجی به بازار عرضه می‌شود.

صبوری گفت: متاسفانه نه مسئولین محلی و نه مسئولین کشوری کمکی به من نکردند و من در این دو سال تمام هزینه‌ها را خودم پرداخت کردم، حتی مسئولین وسیله‌ای برای تست کردن این بویه در اختیار من نگذاشتند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :