کد خبر: ۱۱۱۶۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵ 24 July 2023

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (هلدینگ صباانرژی) در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱، با حضور بیش از 87 درصد صاحبان سهام و نمایندگان قانونی آن‌ها، اعضای هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کشوری، نمایندگان سازمان بورس، سازمان حسابرسی و سازمان بازرسی کشور و همچنین اعضای هیئت مدیره هلدینگ صباانرژی و مدیران عامل شرکت‌های تابعه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری؛ در این مجمع که صبح روز شنبه 31 تیرماه در سال همایش‌های دانشگاه الزهرا برگزار شد، ۹۰ درصد سود به دست آمده میان صاحبان سهام تقسیم شد.

در ابتدای جلسه که به صورت برخط نیز در دسترس بود، علیرضا زمان‌پور مدیرعامل هلدینگ صباانرژی گزارشی از دستاوردها و برنامه‌های این شرکت ارائه داد و بهبود سرمایه‌گذاری و رشد تولید، نظارت و کنترل از طریق مدیریت هوشمند (BI)، شفافیت و فسادستیزی و بورسی کردن شرکت‌های تابعه را جزو سیاست‌های اصلی وصندوق برشمرد.

وی در تشریح وضعیت مالی شرکت گفت: مجموع درآمدهای عملیاتی وصندوق در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱۰۸۵۰ میلیارد تومان رسیده است. همچنین شرکت در این سال، ۹۹۵۹ میلیارد تومان سودخالص کسب کرده است.

زمان‌پور با اشاره به اینکه در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱، درآمد هلدینگ از شرکت‌های تابعه ۸۰۰ میلیون دلار بوده است؛ به بیان عمده‌ترین پروژه‌های هلدینگ صباانرژی پرداخت و اظهار داشت: مگاپروژه PDH-PP در زمینی به مساحت 50 هکتار و با هدف تولید پروپیلن به روش هیدروژن‌زدایی تحت لیسانس شرکت UOP و تولید پلی پروپیلن مطابق با تکنولوژی در دسترس شرکت پتروشیمی جم طراحی و اجرا شده است. واحدهای اصلی مجتمع امکان تولید پروپیلن و پلی‌پروپیلن به ظرفیت600 هزار تن در سال را دارند. ارزش محصولات تولیدی پروژه PDH-PP بالغ بر 550 میلیون یورو در سال با 100% ظرفیت تولید و ارزش سرمایه‌گذاری 1 میلیارد و 200 میلیون یورور است. این پروژه در ماه‌های آخر سال 1401 بازتعریف شده و با پیگیری‌های مجدانه مدیران ارشد صباانرژی، عملیات اجرایی آن پنجشنبه 9 اسفند سال جاری همزمان با حضور رییس جمهور در عسلویه آغاز شد. این مگاپروژه برای بیش از 3500 نفر در منطقه عسلویه اشتغال ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: طرح تولید ABS & Rubber یکی از مهم‌ترین طرح‌های صباانرژی است که با 462 میلیون یورو ارزش سرمایه‌گذاری و در منطقه عسلویه، توسط شرکت توسعه پلیمر پادجم در حال احداث است و شامل یک واحد واحدِ تولید ABS با ظرفیت 200 هزار تن در سال و یک واحد واحدِ Rubberبا ظرفیت تولید 60 هزار تن در سال می‌باشد. این پروژه که هشتاد درصد پیشرفت فیزیکی داشته، پتروشیمی جم را به رهبر بازار ABS تبدیل خواهد کرد.

زمان‌پور از عرضه شرکت صبافولاد خلیج فارس در بورس و ۳۵۰۰ میلیارد تومان بخشودگی مالیاتی این شرکت به عنوان یکی از اقدامات صباانرژی یاد کرد و گفت: واحد احیای مستقیم به ظرفیت 76/1 میلیون تن بریکت گرم در سال یکی از مهم‌ترین پروژه‌های هلدینگ صباانرژی است که توسط صبافولاد خیلج فارس در حال احداث است. این واحد علاوه بر تولید بریکت گرم، آهن اسفنجی سرد نیز تولید خواهد کرد. موقعیت استراتژیک زمین طرح، صادرات آسان، دسترسی مناسب به یوتیلیتی و امکان استفاده از Hot-Link از مزایای این طرح به شمار می‌رود. ارزش سرمایه‌گذاری این پروژه 212 میلیون یورو است که عملیات اجرایی آن، سوم اسفند 1401 آغاز شد.

وی در ادامه افزود: پروژه «استکر ریکلایمر» سوم اسفند سال جاری در شرکت صبافولاد خلیج فارس افتتاح شد و هدف از اجرای این پروژه، انباشت و برداشت گندِله به صورت مکانیزه است. این پروژه با سرمایه‌گذاری شش میلیون یورو در زمینی به مساحت 35000 متر مربع و با ظرفیت 1500 تن بر ساعت اجرایی شد. از جمله ویژگی‌های این پروژه می‌توان به انباشت و برداشت یکنواخت، استفاده بهینه از کل فضای موجود پارک، زیبا سازی دپوها و محیط انباشت و برداشت، سرعت عمل در انباشت و برداشت متریال و جلوگیری از آسیب به محیط زیست اشاره کرد.

زمان‌پور در نهایت به اقدامات صباانرژی در توسعه فولاد اکسین اشاره کرد و اظهار داشت: احیای مستقیم فولادسازی و ریختهگری شرکت فولاد اکسین یکی از مهم‌ترین پروژه‌های صباانرژی است. ارزش سرمایه‌گذاری این پروژه 459 میلیلون یورو است که منجر به تولید سالانه یک میلیون و دویست هزار تن اسلب عریض فولادی خواهد شد. عملیات اجرایی این طرح عظیم هفتم اردیبهشت 1402 آغاز شده و علاوه بر تکمیل زنجیره فولادسازی، برای 2000 نفر فرصت اشتغال ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: رایزنی و انعقاد قرارداد 500 هزار تنی تولید ورق‌های خاص با شرکت ملی گاز ایران، انعقاد تفاهمنامه‌های اجرایی میان صندوق بازنشستگی کشوری و استانداری خوزستان و جلب رضایت گروه سرمایه‌گذاری ملی به عنوان سهامدار 40 درصدی جهت مشارکت در اجرای طرح توسعه احیا و فولادسازی و تأمین 25 هکتار زمین برای مسکن کارکنان؛ از دیگر اقدامات صباانرژی برای توسعه فولاد اکسین خوزستان است.

مدیرعامل هلدینگ صباانرژی به فعالیت‌های توسعه‌ای این هلدینگ در حوزه لاستیک اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مهم‎ترین اقدامات شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، افزایش صد در صدی ظرفیت تایرهای تیوبلس موتوری شرکت ایران یاسا تایر و رابر از 2500 تن به 5000 تن در سال و داخلی‌سازی تجهیزات پخت تایر بود که با حضور مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در بهمن ماه 1401 آغاز شد.

پس از گزارش مبسوط مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، گزارش حسابرس بند به بند قرائت شد و مدیران صباانرژی به پرسش‌های سهامداران پاسخ دادند.

در ادامه صورت‌های مالی منتهی به 29 اسفند 1401 تصویب و برای هر سهم وصندوق، ۲۳۵ تومان سود تقسیم شد.

در پایان تعیین حق حضور اعضای هیئت مدیره و کمیته‌های تخصصی، انتخاب حسابرس و بازرس قانونی، انتخاب روزنامه رسمی و انتخاب اعضای حقوقی هیئت مدیره؛ به تصویب صاحبان سهام وصندوق رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار