کاروانسرای تی تی گیلان در قالب کاروانسراهای ایرانی ثبت جهانی شد
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: کاروانسرای تی تی همزمان با ۵۳ کاروانسرای ایرانی دیگر امروز یکشنبه ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی در ریاض عربستان ثبت جهانی شد.
کد خبر: ۱۱۲۷۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱ 19 September 2023

ولی جهانی شامگاه یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار تابناک افزود: ۵۴ کاروانسرای ایرانی با قدمتی از دوران باستان تا قاجاریه به ثبت جهانی رسیده اند.

کاروانسرای تی تی در محور گردشگری سیاهکل به دیلمان در شرق گیلان واقع شده است. نام این کاروانسرایِ برآمده از آجر، ساروج و سنگ های رودخانه ای، به دلیل قرارگیری در منطقه ای پرشکوفه، تی تی (در گویش گیلکی به معنای شکوفه) نام گرفته است و از قدیمی ترین بناهای سیاهکل محسوب می شود که در مسیر راه کاروانی دیلمان به لاهیجان قرار دارد.

این بنا در اواخر دوران حکومت محلی کیایی که در عصر تیموریان در لاهیجان حکم می راندند ساخته شد؛ به عبارت دیگر قدمت این بنا به حدود ۶ قرن پیش باز می گردد و تا همین ۵۰ سال قبل یعنی تا زمانی که راه های ارتباطی فعلی ساخته نشده بودند و وسایل حمل و نقل اسب و قاطر جای خود را به وسایل موتوری و ماشین نداده بود، از کاروانسرا استفاده می شد.

پیشتر روستای قاسم آباد رودسر با محوریت چادر شب بافی و سه سایت از جنگل های هیرکانی گیلان به ثبت جهانی رسیده است و رشت در فهرست شهرهای خلاق خوراک یونسکو جای گرفته است.

۵۴ کاروانسرای ثبت شده در ۲۴ استان کشور پراکنده اند. در ایران بیش از یک هزار کاروانسرا وجود دارد که ۷۰۰ مورد آن ثبت ملی شده است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار