معاون وزیر نفت با اشاره به پروژه‌های جمع آوری گازهای همراه در خوزستان و ایلام، گفت: تا پایان سال ۱۴۰۴، کل گازهای همراه جمع‌آوری می‌شود.
کد خبر: ۱۱۴۸۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹ 14 January 2024

تابناک خوزستان: محسن خجسته‌مهر امروز (۲۴ دی) در آیین افتتاح چهاردهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا از جمله شهدای صنعت نفت، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با مردم خوزستان فرمودند که خوزستان جایی است که خون همه شهیدان استان‌های دیگر، در این سرزمین ریخته شده است و این استان نقطه وصل همبستگی و اتحاد تمام کشور است.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور نقطه اعتلا و همبستگی ملت ایران است، افزود: باور داریم که رشد اقتصادی و تولید کشور از اینجا یعنی خوزستان و استان‌های هم‌جوار آغاز می‌شود. میان حکمرانی و راهبری مطلوب و حضور میدانی رابطه مستقیم وجود دارد؛ اگر بخواهیم حکمران مطلوبی باشیم باید حضور میدانی مطلوب داشته باشیم و نمی‌توانیم صرفا نظاره‌گر باشیم بلکه باید در کنار پرسنل نفت در ۱۶ استان همراه باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: از ابتدای آغاز به کار دولت، یک رویکرد اساسی مدنظر بود که دولت سیزدهم بر عهده وزارت نفت گذاشت. از ما خواستند که بعد از دوره عبور از تحریم و رکود، رشد تولید را حتما محقق کنیم و توسعه میادین نفتی به ویژه میادین مشترک بپردازیم و سرعت برداشت را افزایش دهیم. در ابتدای تحویل دولت حدود ۴۶۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود داشت اما چه کسی باید این کسری را جبران می‌کرد؟ و شرکت‌های موجود باید رشد اقتصادی و تولید را رقم بزنند.

وی با اشاره به انتظارات دولت از وزارت نفت عنوان کرد: شرکت‌های دانش بنیان را از نظر عده و عُده به صحنه بیاوریم تا زنجیره ارزش تکمیل شود. باید زیست بوم فناوری در استان خوزستان و استان‌های هم‌جوار را تکمیل کنیم. همچنین از ما خواسته شده که تولید نفت و گاز را افزایش دهیم و این ماموریت اساسی ما بود.

خجسته‌مهر با بیان اینکه این اعداد و آمار بسیار واقعی و دقیق هستند، ادامه داد: زمانی که دولت را تحویل گرفتیم، تولید نفت دو میلیون و ۱۰۷ هزار بشکه در روز بود که امروز به تولید بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رسیده‌ایم. یعنی تقریبا یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه به تولید نفت کشور اضافه شد. یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه به صادرات قبلی اضافه کردیم که از این مقدار، بیش از ۹۰ درصد آن مربوط به شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بود.

وی عنوان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز به تولید نفت افزوده شد. البته نه تنها این مقدار تولید شد بلکه بلافاصله صادر شده است. اکنون، یک قطره نفت وجود ندارد که تولید شده باشد اما صادر نشده باشد. زمانی که دولت را تحویل گرفتیم حدود ۹۰ میلیون بشکه نفت روی آب داشتیم که نتوانستیم بفروشیم.

زیست بوم نوآوری و فناوری نفت در خوزستان تقویت شود

معاون وزیر نفت افزود: تفاوت دولت‌ها در رویکرد آن‌ها است؛ همه دولت‌ها کابینه و ساختار دارند. ممکن است دولتی موفق نشود اما یک دولت دیگر کشور را به اعتلا برساند که این موضوع مربوط به رویکرد دولت‌ها است. خوشبختانه با درایت در دولت سیزدهم موفق شدیم، اولین ماموریت خود را با سرافرازی پشت سر بگذاریم و تا پایان سال افزایش تولید مناسبی خواهیم داشت.

خجسته‌مهر عنوان کرد: در این دولت، تاکنون حدود ۴ میلیارد دلار قرارداد (بهره‌برداری از میادین) امضا شده است که از این ۵ میدان، سه میدان مشترک است و تا پایان امسال قراردادهای بزرگ و بسیار مهمی بسته خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان، افزود: در بخش صادرات نفت بیش از دو و نیم برابر انجام دادیم. در مجموعه وزارت نفت، شرکت‌های دانش بنیان از ۱۵۰ شرکت به ۷۰۰ شرکت رسیده‌اند.

وی با تاکید بر جمع‌آوری گازهای مشعل و اهمیت این موضوع، افزود: جمع‌آوری گازهای مشعل یا گازهای همراه نفت، مورد تاکید بود. در این زمینه ۵ طرح بزرگ در حال اجرا با ۷۹ درصد پیشرفت فیزیکی داریم که شامل شرق کارون، پتروشیمی مارون و غرب کارون و ان جی ال ۳۲۰۰ است. فاز نخست آن به بهره‌برداری رسیده است و فاز دوم آن در اوایل سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید؛ این ظرفیت قادر خواهد بود، گازهای همراه و مشعل را جمع‌آوری کند.

خجسته‌مهر افزد: همچنین ان جی ال ۳۱۰۰ در غرب کشور و استان ایلام قرار دارد. تا پایان امسال، کل فعالیت‌های اجرایی آن به اتمام می‌رسد. ان جی ال ۳۲۰۰ ظرفیت جمع‌آوری ۵۰۰ میلیون فوت مترمکعب در روز را دارد. در شرق کارون حدود ۱.۲ میلیارد دلار پروژه تعریف شده است. در مجموع ۵ میلیارد دلار پروژه برای جمع‌آوری گازهای همراه وجود دارد و تا پایان سال ۱۴۰۴، کل گازهای همراه جمع‌آوری می‌شود. این کار جزو اولویت‌ها است چراکه درامد ارزشمندی خواهد داشت و گاز سبک و شیرین تحویل داده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران عنوان کرد: بر این اساس، از مجموع گازها حدود ۷۵ میلیون متر مکعب گاز جمع‌آوری می‌شود که از طریق ان جی ال یا واحدهای تقویت فشار انجام می‌شود. مابقی نیز تا پایان سال ۱۴۰۴ جمع‌آوری خواهد شد و این‌ها ماموریت بسیار مهم هستند.

وی با اشاره به تولید بار اول گفت: در مناطق نفتخیز جنوب، شرکت نفت و گاز اروندان و ملی حفاری، حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه وجود دارد که حدود ۸۰۰ میلیارد تومان قرارداد بسته شده و مابقی در حال بسته شدن است.

خجسته‌مهر بیان کرد: همچنین پروژه‌های پژوهشی، حدود ۳۰ میلیون یورو است که معادل ۵۰۰ میلیارد تومان در حال اجرا داریم. این پروژه‌ها مربوط به استان خوزستان است. در ساخت بار اول نیز حتما باید مطالعات اقتصادی انجام شود تا مبادا مصداق پول‌پاشی شود.

وی با تاکید بر انجام مطالعات در ساخت بار اول قطعات صنعت نفت، افزود: نگاه ما این است که در استان خوزستان و استان‌های همجوار زیست بوم نوآوری و فناوری تقویت شود. تمایل نداریم قطعه‌ای غیراقتصادی ساخته شود. بنابراین پیش از ساخت باید بدانیم که قرار است قطعه در کجا ساخته شود. یکی از آسیب‌ها این است که قطعه ساخته می‌شود اما نمی‌دانیم که باید کجا تست شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در ساخت تجهیزات باید تجهیزاتی در اولویت باشد که اثربخشی بیشتری در افزایش تولید نفت داشته باشند. در استان خوزستان تنها بحث ساخت تجهیزات نفتی نیست بلکه فولاد نیز مطرح است. متناسب با رشد تولید نفت و گاز تجهیزات مورد نیاز ساخت داخل نیز همچنان باید رشد پیدا کند.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار