کد خبر: ۱۱۵۳۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶ 10 February 2024

در یادداشت پیشین به نقش جهاد تبیین و جهاد فکری در راستای تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداخته و به ذکر مواردی در این زمینه‌ها پرداختیم، در این مطلب نیز از منظر توسعه فرهنگی و اقتصادی این بیانیه راهبردی مقام معظم رهبری را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

توسعه اقتصادی:
در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با طرح کلی یک سیاست توسعه مواجه هستیم نه با یک تعداد شعار اقتصادی.

با توجه به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران اسلامی ضعف‌های داخلی اقتصاد نمایان شد و هرچه این تحریم‌ها شدیدتر شد با ابرچالش‌ها مواجه شدیم که حاصل آن افزایش قدرت اقتصادی ما و کاهش اثر تحریم‌ها شد. این فرآیند تجلی یک «هم‌آیندی راه حل‌هاست».

از این منظر به درستی اثر تحریم بر اقتصاد، ناشی از ضعف اقتصاد است و نه قوت تحریم‌ها.
لزوم اجرای اصلاحات اقتصادی توسط جوانان مسلط بر اقتصاد از دیگر شاخصه‌های مهم در توسعه اقتصادی این سند مهم راهبردیست.

مدیریت جهادی و اعتقاد به اصل “ما می‌توانیم” عامل عزت و پیشرفت ایران در همه عرصه‌هاست که در این بیانیه به آن اشاره شده است.

از دیگر خصیصه‌های توسعه اقتصادی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی اقتصادی و عمرانی است که مورد توجه قرار گرفته است.

جا دارد که در این بخش به مهمترین مشکلات ساختاری در اقتصاد اشاره‌ای داشته باشیم که از نگاه آسیب‌شناسی بسیار مهم می‌باشد:

۱- وابستگی به نفت ۲- دولتی‌بودن بخش‌هایی از اقتصاد ۳- نگاه به خارج و نه به توان و ظرفیت داخلی ۴- استفاده اندک از ظرفیت نیروی انسانی کشور ۵- بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن ۶- عدم ثبات سیاست‌های اجرایی اقتصاد ۷- عدم رعایت اولویت‌ها در بخش‌های مختلف اقتصاد ۸- وجود هزینه‌های زاید و حتی مسرفانه
باور داریم با یک مجموعه جوان، دانا، مؤمن و مسلط بر حوزه اقتصاد و اعمال راهکارهای سیاست اقتصاد مقاومتی، درون‌زایی اقتصاد کشور، هموار شدن اقتصاد، توجه به مقوله دانش‌بنیان شدن، مردمی‌کردن اقتصاد و سایر مؤلفه‌های توسعه از مشکلات کاسته و به مقصد مطلوب خواهیم رسید.

از دیگر شاخص‌های مهم در این بخش توجه به عدالت و مبارزه با فساد است که این مبارزه نیازمند انسان‌هایی با ایمان و جهادگر با دستانی پاک و دل‌های نورانی است.

توسعه فرهنگی:
در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مقوله فرهنگ و توسعه فرهنگی به دقت مورد بررسی قرار گرفته که با آسیب‌شناسی و ارائه راهکارهای مناسب می‌توان آثار آن را در زندگی مردم مشاهده نمود.
فرهنگ روش زندگی مردم است و نقش دین در این بستر بسیار مهم می‌باشد، به نحوی که می‌تواند حرکت اجتماعی ایجاد کند و این حرکت اجتماعی قادر است نظام‌سازی مبتنی بر آرمان خودش را نیز حاکم کند.

از موضوعات مهم و اثرگذار در این حوزه می‌توان به ضرورت تغییر و بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور، اصلاح ساختارهای فرهنگی در جهت شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی، توجه به فرآیند فردسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی، ضرورت توسعه فرهنگی در خارج از مرزها، توجه به دیپلماسی فرهنگی و جایگاه آن در سیاست خارجی، معرفی خلاقیت‌ها، فرصت‌شناسی و استفاده به موقع از فرصت‌ها، ضرورت تقویت اعتماد اجتماعی، لزوم توجه به بعد عاطفی و احساسی جامعه، ضرورت توجه به اوقات فراغت مردم یا اقتصاد فرهنگی مردم همچون توجه به سینما، موسیقی و نظام اخلاق اسلامی جامعه، ارتقای روزافزون نظام سلامت جامعه، نقش فناوری‌های مدرن و جدید با مقوله فرهنگ و ارتباط دوسویه با هم، توجه به مقام زن و مادر و اهمیت نقش حجاب،
حفظ و تقویت بنیان کانون خانواده، توجه به فرزندآوری و فراهم‌نمودن بسترهای لازم در این زمینه، ترویج سبک زندگی اسلامی و اندیشه مقاومت در برابر تهاجمات دشمان، مطالعه تاریخ دوران مشروطه و اهمیت اتفاقات رخ داده در آن دوران اشاره کرد که همگی از جمله موضوعات مهم در مقوله فرهنگ و توسعه فرهنگی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بشمار می‌آید.

امید است با مطالعه دقیق این سند راهبردی و بکارگیری افق روشن آن در مسیر تعالی انقلاب اسلامی، آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محقق و شاهد “تمدن بزرگ ایران اسلامی و جامعه مهدوی” باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار