موتورهای جستجو اغلب نقطه شروع تجربه آنلاین افراد بوده‌اند و جوامع مختلف نگران هستند که آنها بتوانند به‌عنوان دروازه‌ای برای محتوای آسیب‌رسان به افراد به‌خصوص کودکان عمل کنند.
کد خبر: ۱۱۵۴۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۹ 30 March 2024

تحقیقات انجام شده برای آفکام، سازمان تنظیم مقررات رسانه‌ای انگلیس توسط مؤسسه تحقیقاتی Network Contagion نشان می‌دهد که تا چه حد موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل، یاهو، داک‌داک‌گو و بینگ می‌توانند با صفحات وب، تصاویر و ویدئوهای مربوطه به‌عنوان دروازه‌ای برای ورود به آسیب و خودآزاری و حتی خودکشی عمل کنند.

 



 محققان در این پروژه عبارت‌های جستجوی متداول را برای محتوای آسیب‌رسان به خود و همچنین عبارات رمزآلود که معمولاً توسط جوامع آنلاین برای پنهان‌کردن معنای واقعی آنها استفاده می‌شود، وارد و بیش از ۳۷۰۰۰ پیوند نتیجه را که توسط موتورهای جستجو بازگردانده شده بود تجزیه‌وتحلیل کردند.

 


این مطالعه نشان داد که محتوای مضر و خودآزاری رایج است و از هر پنج نتیجه، یک مورد محتوای مرتبط با آزار و اذیت را ستایش می‌کند، یا دستورالعمل‌هایی در مورد خودآزاری، خودکشی یا اختلالات مرتبط را ارائه می‌دهد؛ یعنی چیزی حدود ۱۹ درصد نتایج در صفحه جستجوی اصلی.

همچنین جستجوی تصویر نیز خطر خاصی دارد. جستجوی تصویر نیز بیشترین نسبت نتایج مضر یا شدید (۵۰%) را به همراه داشت و پس از آن صفحات وب (۲۸%) و ویدئو (۲۲%) قرار گرفتند. تحقیقات قبلاً نشان داده است که تصاویر می‌توانند الهام‌بخش اعمال آسیب به خود باشند. همچنین، برای الگوریتم‌های تشخیصی بین تصاویری که خودآزاری را تمجید می‌کنند و مواردی که در یک زمینه بهبودی یا پزشکی به اشتراک گذاشته می‌شوند، دشوار است.

 لازم به ذکر است عبارات جستجوی رمزی، محتوای مضر بیشتری را نشان می‌دهد. افراد ۶ برابر بیشتر احتمال دارد که محتوای مضر در مورد آسیب به خود را هنگام واردکردن عمدی عبارات جستجوی مبهم پیدا کنند که این یک رویه رایج در میان جوامع آنلاین است.

 همچنین محتوای راهنما، پشتیبانی و آموزشی در جستجوها علامت‌گذاری شده است و از هر پنج نتیجه، یک نتیجه جستجو به‌عنوان «پیشگیرانه» طبقه‌بندی شده که به محتوای متمرکز بر کمک‌گرفتن از مردم؛ مانند خدمات سلامت روان یا مطالب آموزشی در مورد خطرات خودآزاری، پیوند می‌خورد.

 محافظت از کودکان در برابر محتوای مضر

 موتورهای جستجو اغلب نقطه شروع تجربه آنلاین افراد بوده‌اند و جوامع مختلف نگران هستند که آنها بتوانند به‌عنوان دروازه‌ای برای محتوای آسیب‌رسان به افراد به‌خصوص کودکان عمل کنند.

سرویس‌های جستجو باید خطرات بالقوه و اثربخشی اقدامات حفاظتی خود را به‌ویژه برای ایمن نگه‌داشتن کودکان آنلاین درک کنند.

 برخی از موتورهای جستجو اقدامات ایمنی مانند تنظیمات "جستجوی ایمن" و تار کردن تصویر را برای محدودکردن محتوای نامناسب به کاربران ارائه می‌دهند.

 اما به طور خاص، آنها باید اقداماتی را برای به‌حداقل‌رساندن شانس مواجهه کودکان با محتوای مضر در سرویس خود انجام دهند تا از مواجهه با محتوایی که باعث ترویج آسیب به خود، خودکشی و اختلالات می‌شود، جلوگیری کنند.

 در بررسی مسیرهای بالقوه آسیب‌رسانی به کودکان از طریق سرویس‌های جستجو، این گزارش بخش مهمی از پایگاه شواهد آفکام است تا درک والدین را از خطراتی که جوانان آنلاین با آن‌ها مواجه هستند، آگاه کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار