مدیرکل دامپزشکی استان البرز اعلام کرد: ۳۴ گروه نظارتی برای ایام ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروزی در این استان تشکیل شد.
کد خبر: ۱۱۵۶۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲ 02 March 2024

به گزارش «تابناک البرز» علیرضا رفیعی پور در نشستی که با حضور خبرنگاران با موضوع طرح تشدید نظارت های بهداشتی ایام تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان برگزار شد، با بیان اینکه فعالیت گروه های نظارتی و بازرسی دامپزشکی از ۱۹ اسفند ماه جاری آغاز می شود، افزود: فعالیت ها و نظارت های این گروه ها تا ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: در اجرای این طرح ۱۶ گروه سیار و ۱۸ تیم ثابت فعالیت می کنند ضمن اینکه در گروه های سیار ۴۴ بازرس دامپزشکی حضور دارند.

رفیعی پور در ادامه به اهداف تشکیل دامپزشکی و ماموریت های این سازمان اشاره کرد و گفت: برای دامپزشکی ۵۶۰ فعالیت پیش بینی شده که از این تعداد سه ماموریت اصلی وجود دارد که نخستین ماموریت اصلی شامل تامین بهداشت و سلامت دام با اقداماتی در قالب پیشگیری بیماری های مشترک و دامی، مراقبت، درمان، واکسیناسیون و ریشه کنی بیماری هاست تا به طرح صیانت از سرمایه های دامی کشور برسیم.

رفیعی پور دومین ماموریت اصلی را تامین و تضمین سلامت و بهداشت فرآورده های خام دامی عنوان کرد و افزود: طرح تشدید نظارت های بهداشتی به این ماموریت مرتبط است که در یک دامنه وسیعی از فعالیت ها در حوزه تولید، فرآوری، عمل آوری، توزیع، عرضه و نظارت ها انجام می شود تا یک محصول با کیفیت و بهداشتی به دست مردم برسد.

وی سومین ماموریت اصلی را پیشگیری و مبارزه بر علیه بیماری های مشترک انسان و دام برشمرد و اظهار کرد: حدود ۵۰ درصد بیماری های شناخته شده از ابتدای خلقت بشر تاکنون بیماری هایی است که منشاء آن عوامل بیماری زای حوزه دام است که به آن بیماری های زئونوز نیز گفته می شود.

فعالیت سه هزار و ۷۰۰ مرکز عرضه، تولید وتوزیع فراورده های خام دامی در البرز

مدیرکل دامپزشکی استان البرز ادامه داد: در استان البرز حدود ۲۴۰ مرکز تولید دارو، واکسن، مواد بیولوژیک، ریزمغذی، مکمل و سموم فعالیت می کنند که تمام شرکت ها و کارخانه ها در راستای خدمت بهداشت عمومی جامعه داریم.

وی همچنین به فعالیت ۲۰۰ کارخانه، شرکت تولیدی، بسته بندی فرآورده ها و فراوری فراورده های خام دامی اشاره کرد و اضافه کرد: برای عرضه و توزیع این تولیدات سه هزار و ۷۰۰ مرکز در استان البرز فعالیت می کنند که هدف و رویکرد اصلی در اجرای طرح تشدید نظارت های بهداشتی این مراکز هستند.

رفیعی پور به تولیدات حوزه دامی در استان نیز اشاره کرد وگفت: سالانه حدود ۵۶۰ هزار تن شیرخام، ۴۴ هزار تن گوشت مرغ، چهار هزار و ۵۰۰ تن گوشت دام سنگین، ۲ هزار و ۳۹۰ تن گوشت دام سبک تولید می شود ضمن اینکه روزانه ۲ هزار و ۱۶۰ تن خوراک دام نیز در استان تولید می شود.

مراکز تولید خوراک دام خط مقدم نظارت های بهداشتی

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با بیان اینکه مراکز تولید خوراک دام خط مقدم نظارت ها است،افزود: خوراک سالم و بهداشتی و باکیفیت موجب سلامت دام می شود.

چهار هزار و ۸۰۰ کیلوگرم فراورده های خام دامی معدوم سازی شد

مدیرکل دامپزشکی استان البرز در ادامه به اقدامات انجام شده در اجرای طرح تشدید نظارت های بهداشتی نوروز و ماه مبارک رمضان سال گذشته اشاره کرد و گفت: در ۳۰ روز ابتدای سال ۱۴۰۲ و اواخر سال گذشته افزون بر پنج هزار و ۴۹۱ مورد بازدید از مراکز عرضه و فروش فراورده های خام دامی انجام شد.

وی افزود: در اجرای این بازدیدها ۱۳ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم انواع فراورده ها به دلیل مشکوک بودن به موارد غیربهداشتی ضبط و جمع آوری شد که از این فراورده ها ۴۷ مورد نمونه برداری انجام شد که در نهایت منجر به معدوم سازی چهار هزار و ۸۰۰ کیلوگرم از این فراروده ها و خارج شدن از چرخه مصرف انسانی شد.

رفیعی پور با بیان اینکه در این مدت ۶ هزار و ۹۰۰ نفر ساعت کار انجام شده بود، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ افزون بر ۲۱۳ هزار راس دام و ۱۷ میلیون قطعه طیور در کشتارگاه های صنعتی استان کشتار شد که نظارت های بهداشتی از کشتارگاه ها منجر به معدوم سازی ۹۱ هزار کیلوگرم از این لاشه ها شد.

وی با اشاره به اینکه در این مدت ۳۵۱ مورد ارجاع به مراجع قضایی شد، گفت: در این سال ۱۴۰۲، حدود هشت میلیون و ۳۰۰ هزار فقره مجوز حمل بهداشتی فرآورده های خام دامی داده شد که شامل مرغ، گوشت قرمز، آبزیان و عسل از محل تولید به مراکز عرضه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار