انتظار این است که در شهر‌ها و روستا‌های مختلف استان خصوصا از طرف شهرداری و دهیاری‌ها اقداماتی که در شهرداری یاسوج و دهدشت انجام داده اند را در دستور کار قرار دهند و بدون تعارف با این بدفرهنگی‌ها مقابله کنند.
کد خبر: ۱۱۶۳۲۰۷
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸ 19 April 2024

مرده‌ها به قبرستان برمی گردند! / شما هم شهردار بعدی باشد!

 

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، نشاط و شادابی جامعه یکی از اولویت‌هایی است که در هر شهر، روستا و یا جامعه‌ای باید به آن توجه شود. ایجاد این فضا در جامعه به عوامل متعددی بستگی دارد از موضوعات مادی تا معنوی، از توجه به معیشت و فرهنگ سازی تا ایجاد امنیت و حتی مبلمان شهری.
یکی از مواردی که می‌تواند تاثیر بسزایی در فضای ظاهری جامعه داشته باشد موضوعات مربوط به مرگ و میر و تاثیر آن بر جامعه است. شکی نیست که فوت نزدیکان به میزانی می‌تواند بخشی کوچک از جامعه و یا شهادت یک فرد که در راستای امنیت جان خود را از دست داده در مقیاسی بزرگتر جامعه را دچار اندوه کند.
توجه و دلداری به مصیبت دیدگان هم در دین و هم در فرهنگ ایرانی و هم محلی بسیار مورد توجه است و حتما باید در حد و اندازه‌ای که تجویز شده مورد توجه قرار گیرد، اما در این بین نکته‌ای مورد توجه قرار نمی‌گیرد و آن هم تغییر چهره شهر‌ها و روستا‌ها با فوت یک فرد یا افراد است.
متاسفانه فرهنگ سازی‌های غلط پس از فوت یک فرد در شهر‌های مختلف کهگیلویه و بویراحمد به گونه‌ای شده که در ورودی‌ها و یا حتی سطح برخی شهر‌ها تصور ورود به یک قبرستان بزرگ تداعی می‌شود و این اصلا آن چیزی نیست که به عنوان احترام به درگذشتگان و یا تسلای خاطر به بازماندگان مطرح می‌شود!
نصب بنر‌های خیابانی تسلیت از نظر برخی جامعه شناسان و کارشناسان مسایل اجتماعی نیز امری مطرود است؛ آنان معتقدند که به نوعی این کار حتی باعث تشدید نگاه‌های طبقاتی در سطح جامعه می‌شود.
نصب بنر اموات که به نوعی فضا و زیبایی شهر را دستخوش تغییر قرار داده و در شهر‌های مختلف کهگیلویه وبویراحمد یک چالش جدی است که به یک بدعت جدید تبدیل شده و بیشتر شهروندان نسبت به رواج این پدیده در سطح شهر معترض هستند.
جمع آوری بنر‌های فوت شدگان
شاید توجه به موضوع احترام به فرد فوت شده، با توجه به بافت قبیله و قومیتی در کهگیلویه و بویراحمد کمی پررنگ باشد و تا حدود زیادی بسیاری از مناسبت‌ها و برنامه‌ها تحت تاثیر آن قرار گیرد و از همه بدتر پرداختن قانونی به برخی تبعات چنین فرهنگ‌های غلطی که بسیاری از ان‌ها در سال‌های اخیر رواج پیدا کرده است، سخت و احتمالا غیر ممکن به نظر برسد، اما اخیرا شهردار یاسوج در اقدامی شجاعانه اعلام کرده که هر گونه بنری در خصوص فوت شدگان را از سطح شهر و ورودی‌های شهر یاسوج جمع آوری خواهد کرد.
کیوان آشنا گفت که متاسفانه نصب بنر‌های افراد فوت شده در سطح شهر یاسوج باعث ایجاد فضایی نامناسب شده است و می‌بینیم در ورودی‌های شهر تعدد این بنر‌ها وضعیت ناخوشایندی را ایجاد کرده است ضمن اینکه شهروندان و گردشگران هم از این وضعیت شاکی هستند.
آشنا افزود: از این به بعد هر بنر افراد فوت شده‌ای به جز بنر مربوط به شهدا از سطح شهر جمع آوری خواهد شد و در این خصوص هیچ تعارف و مماشاتی وجود ندارد.
وی گفت: برای همه ما احترام به افراد فوت شده و حضور در کنار خانواده‌های مصیبت دیده به منظور تسلیت و حرمت فرد فوت شده و خانواده آن یک امر خوب و پسندیده است و در ترویج این فرهنگ حسنه شکی نداریم، اما باید بپذیریم که شهر متعلق به همه است و ضرورتی برای وجود چنین بنر‌هایی وجود ندارد.
شهردرا یاسوج ادامه داد: ضمن جلوگیری از ترویج یک اقدام ضد فرهنگی، با توجه به اینکه شهر یاسوج یک شهر گردشگر پذیر است، نمی‌توانیم نسبت به نظر و دیدگاه میهمانان و همچنین خاطره ناخوشایندی که تعدد این بنر‌ها در ذهن آن‌ها ایجاد می‌کند بی تفاوت باشیم.
آشنا تاکید داشت که در خصوص جمع آوری بنر‌های افراد فوت شده هیچگونه تعارفی نداریم و در خصوص این اقدام، شهرداری موظف به جمع آوری است حتی اگر این بنر‌ها به اقوام و بستگان مجریان تعلق داشته باشد.
شهرداری دهدشت هم آستین‌ها را بالا زد
خسرو دیدار شهردار دهدشت مرکز شهرستان ۱۳۲ هزار نفری کهگیلویه روز جمعه در جمع اصحاب رسانه در دهدشت اظهار داشت: با توجه به شکایات جمع زیادی از مردم به نصب بنر‌های با ابعاد بزرگ و تعداد زیاد در سطح شهر دهدشت اطلاع رسانی‌ها در مورد فوت اموات تنها از طریق فضای مجازی، و نصب بنر در محل دفن اموات یا در کنار درب خانه صاحب عزا باشد.
وی بیان کرد: براساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی نصب بنر اموات در سطح شهر و خیابان‌های اصلی ممنوع و فقط در ابعاد محدود در محل دفن اموات و درب منزل صاحبان مصیبت امکان نصب وجود دارد.
دیدار اضافه کرد: از اردیبهشت شهرداری دهدشت با همکاری نیروی انتظامی هر گونه بنر که خلاف قانون در ورودی‌های دهدشت نصب شود جمع آوری خواهد کرد.
شهردار دهدشت افزود: بر اساس قانون صنوف داربست فلزی در شهرستان کهگیلویه، اجازه نصب بنر بزرگ و کوچک اموات در سطح شهر، ورودی ها، چهار راه‌ها و اماکن تردد عمومی شهر دهدشت را ندارند.
شما هم شهردار بعدی باشید!
واقعیت این است که در همه مناطق کهگیلویه و بویراحمد، این فرهنگ غلط رواج پیدا کرده است و اگر قرار باشد با این موضوع مقابله شود، باید همه پای کار باشند و حتی اگر لازم باشد مصوبه‌ای درون استانی از بالاترین مراجع تصمیم گیری ابلاغ شود.
ضمن اینکه انتظار این است که در شهر‌ها و روستا‌های مختلف استان خصوصا از طرف شهرداری و دهیاری‌ها اقداماتی که در شهرداری یاسوج و دهدشت انجام داده اند را در دستور کار قرار دهند و بدون تعارف با این بدفرهنگی‌ها مقابله کنند.
نهایتا اینکه آنچه که در خصوص ذات وجودی و طبیعت انسان است، مرگ و میر و عزا در کنار تولد و شادی است و باید بپذیریم که جای افرادی که به رحمت خدا می‌روند، قبرستان است و باید همه مروج این فرهنگ باشیم که برنامه‌ها و مرثیه‌های مربوط به فوت شدگان در قبرستان‌ها و محل‌های برگزاری مراسم ترحیم باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار