در گنجینه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی:
همزمان با ایام سوگواری سالار شهیدان نمایش قرآن‌های شریف با دستخط مبارک امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) در موزه آستان قدس رضوی به نمایش درآمد.
کد خبر: ۱۱۷۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱ 25 October 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مسئول گنجینه قرآن و نفایس این سازمان اعلام کرد: در گنجینه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی، قرآن‌های نفیس و ارزشمندی به نمایش درآمده است که در میان آن‌ها، ‌ پنج مصحف شریف منسوب به امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) و امام رضا(ع) از نفاست و ارزش فراوانی برخوردارند.

محمدرضا ساقی بیان کرد: در گنجینه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی، قرآن‌هایی نفیس با دستخط منسوب به ائمه اطهار (ع) به نمایش درآمده است که در این میان، ‌ مصحف شریف امام حسین و امام سجاد علیهم‌السلام در ایام عزاداری سالار شهیدان مورد توجه ویژه دوستداران اهل بیت علیهم‌السلام قرار گرفت.

وی گفت: این مصاحف به خط کوفی بر پوست آهو نگاشته شده‌اند و از شاهکارهای هنر اسلامی به شمار می‌روند.

ساقی گفت: این مصحف شریف، شامل سوره‌ کهف تا آخر سوره طه است که در ۸۳ ورق پوست آهوی نباتی‌رنگ به خط کوفی هفت‌سطری کتابت شده است.

وی افزود: ابعاد این اثر نفیس، ۵/۱۶× ۸/۱۰ سانتی‌متر و جلد آن، چرمی دو رو است که بیرون جلد، ساغری مشکی و درون آن، تیماج ارغوانی است و در صفحه آخر آن، ترقیمه «کتبه حسین بن‌علی»، ‌ با تذهیب مشاهده می‌شود.

مسئول گنجینه قرآن و نفایس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی به قرآن با دستخط منسوب به امام سجاد(ع) افزود: این مصحف شریف، ‌ شامل سوره بقره تا سوره ناس است که در ۳۶۱ ورق پوست آهوی نخودی‌رنگ در اندازه ۳۲ در ۲۰ سانتی‌متر به خط کوفی ۱۶سطری کتابت شده است.

وی ادامه داد: جلد این اثر ارزشمند، ساغری مشکی بوده و در برگ آخر آن، سوره ناس در سه سطر آمده و ترقیمه «کتبه المنتظر بوعده علی بن‌الحسین بن علی‌بن‌ابی‌طالب» به چشم می‌خورد.

گفتنی است بیش از ۲۳هزار نسخه قرآن و جزوه قرآنی نفیس خطی و قرآن‌های فاخر چاپ سنگی در کتابخانه‌ مرکزی آستان قدس رضوی نگه‌داری می‌شود که از این میان، قرآن‌های منسوب به ائمه اطهار(ع) که در گنجینه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی در حال نمایش است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار