معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: مذاکراتی با شرکت باسف آلمان برای انتقال دانش فنی و سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران انجام شده است تا بتوانیم گام های بلندی در این حوزه در دوران پساتحریم برداریم.
کد خبر: ۱۲۷۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲ 11 November 2015
 به گزارش تابناک هرمزگان، محمدحسن پیوندی روز سه شنبه در نشست تخصصی معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی در دوران پساتحریم در جزیره کیش اظهار داشت: اغلب هیات های خارجی که در هفته های اخیر به ایران آمده اند توجه ویژه ای به صنعت پتروشیمی کشورمان داشته اند که نشان دهنده جایگاه ویژه این صنعت است.

وی افزود: ایران به عنوان بزرگ ترین دارنده ذخایر گازی جهان از شرایط مطلوبی برای توسعه صنعت پتروشیمی برخوردار است و اکثر بنگاه های اقتصادی کشور نیز به این موضوع توجه دارند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطرنشان کرد: صنعت پتروشیمی بیشترین بهره وری را در میان صنایع مرتبط با منابع هیدروکربنی داراست.

وی ادامه داد: در حال حاضر 60 میلیون تن ظرفیت تولید پتروشیمی در کشور وجود دارد که به دلایل مختلف تنها 45 میلیون تن در سال محصول پتروشیمی تولید می شود.

وی با اشاره به تحریم ایران خاطرنشان کرد: تحریم ایران بر صادرات پنج میلیون تن از انواع محصولات پتروشیمی تاثیر گذاشته است.

این مقام وزارت نفت در ادامه به طرح های توسعه در صنعت پتروشیمی نیز اشاره کرد و گفت: قرار است مراکز جدید پتروشیمی در کشور در مناطقی مانند جاسک، لاوان، چابهار، ایرانشهر و فاز دو عسلویه و سرخس شکل بگیرد.

وی همچنین با اشاره به روند واگذاری ها گفت: مذاکراتی را با سازمان خصوصی سازی انجام داده ایم تا پتروشیمی دماوند که در حوزه یوتیلیتی فعالیت خواهد داشت از فهرست واگذاری خارج شود تا از این طریق بتواند خدمات بهتری را به شرکت های تولیدی پتروشیمی ارائه دهد.

پیوندی خاطرنشان کرد: البته سازمان خصوصی سازی اصرار بر واگذاری این مجتمع دارد.

وی در ادامه با اشاره به احداث واحدهای تولید متانول در کشور گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید سالانه پنج میلیون تن متانول وجود دارد که به 24 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: البته به واحدهای متانولی که هنوز پیشرفت زیادی ندارند توسعه کرده ایم که به سراغ واحدهای تکمیلی یعنی تبدیل متانول به پروپیلن توجه بیشتری داشته باشند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به توسعه صنعت شیل گس در آمریکا نیز اشاره کرد و گفت: ورود شیل گس آمریکا صنعت پتروشیمی را متحول خواهد کرد.

وی افزود: در سال 2013 آمریکا هیچ سهمی در تولید ال جی نداشت اما با احداث این واحدها قرار است تا سال 2020 حدود 10 درصد بازار ال ان جی دنیا را در اختیار بگیرد.

به گفته پیوندی، توسعه صنعت ال ان جی آمریکا تاثیر منفی بر ال ان جی منطقه خاورمیانه و از جمله طرح های در دست اجرای ایران خواهد داشت.



منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار