حضور پرندگان در فریدونکنار به جای اینکه به مساله گردشگری در مازندران تبدیل شود به چالشی تبدیل شده است که نیاز به مدیریت و هدایت دارد.
کد خبر: ۱۳۳۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴ 22 November 2015
به گزارش تابناک مازندران، زیبایی حضور پرندگان در فریدونکنار با هیچ مساله‌ای قابل مقایسه‌ نیست؛ حضور پرندگانی از هزاران کیلومتر دورتر از اینجا در مازندران نیاز به برنامه‌ریزی و حمایت ویژه دارد.
این روزها افزایش شکار پرندگان در فریدونکنار به یک چالش تبدیل شده است و به جای اینکه به مواضع گردشگری حضور این پرندگان رسیدگی شود، حضور آنها به دردسری تازه تبدیل شده است.
بخشی از امرارمعاش فریدونکناری‌ها از طریق شکار سنتی همین پرندگان است اما هستند افراد بسیاری که شکار را منبع اقتصادی برای فصل زمستان خود درنظر گرفته‌اند و از این رو نسل این پرندگان را با تهدید مواجه کرده‌اند.
مدیرکل محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: مردم فریدونکنار همیشه حامی محیط زیست هستند و نمونه آن را در خصوص درنای سیبری و قو دیده‌ایم.
 
برنامه 5 ساله محیط زیست برای ساماندهی شکار در فریدونکنار
 
ناصر مهردادی اظهار کرد: به دنبال ساماندهی مسائل مربوط به شکار پرنده در فریدونکنار هستیم و برای این امر طرحی 5 ساله تدوین و آماده شد که پس از بررسی‌های صورت گرفته برنامه‌ مناسبی برای ساماندهی این موضوع شکل گرفته است.
 
فروش پرندگان استان‌های دیگر در فریدونکنار!
 
وی با بیان اینکه تنها فریدونکنار با مشکل صیادی، شکار و فروش روبه‌رو نیست، خاطرنشان کرد: بسیاری از شکارچیان از استان‌ها و شهرهای دیگر کشور، پرندگان را برای فروش به فریدونکنار می‌آورند که به دنبال مکان و منشا این امر هستیم تا با آنها برخورد مناسب و قانونی صورت بگیرد.
مدیرکل محیط زیست مازندران در باره صید سنتی پرنده در فریدونکنار با بیان اینکه می‌خواهیم پس از شناسایی افراد بومی، با صدور پروانه شکار آنها را ساماندهی کنیم، خاطرنشان کرد: صید سنتی از سال‌های گذشته در این شهرستان صورت می‌گرفت و ما به این امر معتقدیم اما باید همکاری دو طرفه صورت بگیرد.
مهردادی با بیان اینکه این پرندگان فریدونکنار را همچون خانه خود می‌دانند، گفت: فریدونکنار زیستگاه این پرندگان است و باید این حضور ادامه‌دار باشند.
وی با اشاره به اینکه برخی از رسانه‌ها نسبت به شکار پرنده در این شهرستان نگران‌اند، خاطرنشان کرد: در مقابل افرادی که پرنده را برای فروش به فریدونکنار می‌آورند قرار می‌گیریم.
مدیرکل محیط زیست مازندران افزود: مردم فریدونکنار همیشه حامی محیط زیست هستند و نمونه آن را در خصوص درنای سیبری و قو دیده‌ایم.
مدیرکل محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: این تالاب بین‌المللی، فریدونکنار و مردم آن را به تمام جهان معرفی کرده است.
 
پرداخت پول به ازای حضور پرندگان به فریدونکناری‌ها!
 
وی با اشاره به اینکه می‌توانیم در زمان حضور پرنده در این تالاب و زمین‌های کشاورزی فریدونکنار، به صاحبان زمین پرداختی نیز داشته باشیم، اظهار کرد: باید این امر برنامه‌ریزی شده باشد تا جلوی مشکلات بعدی را بگیرد.
کوروس ربیعی مسئول نظارت بر حیات وحش استان مازندران نیز در ادامه به خبرنگار ایسنا، گفت: در گذشته نگاه تجاری و اقتصادی به پرندگان نمی‌شد و بیشتر به صورت سنتی صید پرنده صورت می‌گرفت.
وی تصریح کرد: نگاه اقتصادی دیگر جایی در حیات وحش ندارد، در اسلام نیز در شب، شکار ممنوع است و به هر شیوه‌ای نباید برای صید متوسل شد.
مسئول نظارت بر حیات وحش استان مازندران افزود: دولت وظیفه‌ای برای پرداخت هزینه به منظور حضور پرنده در اراضی کشاورزی ندارد و این ممنوع است.
به گزارش ایسنا، باید دید محیط زیست برای ساماندهی شکار در فریدونکنار چه برنامه و تدبیری را به کار خواهد بست.
 
ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار