موضوع استفاده از چاه های آب کشاورزی در زمینه پرورش ماهی تبدیل به معضلی در شهرستان سبزوار شده است. کاهش منابع آبی در برخی از منابع شهرستان و سیاست دولت بر حراست از منابع آبی و جلوگیری از هدر رفت آن سبب شده تا امور آب ناحیه سبزوار همزمان با سراسر کشور اقدام به هوشمندسازی چاه های آب کند.
کد خبر: ۱۸۰۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰ 14 February 2016
موضوعی که سبب شده تا امروز بخش زیادی از افرادی که در کار پرورش ماهی فعالیت می کنند از این موضوع ابراز نارضایتی کنند. موضوعی که براساس نظر کارشناسان تبعات منفی برای بخش آبزی پروری شهرستان دارد و سبب کاهش میزان تولید این محصول در شهرستان می شود. البته گفتن این نکته خالی از لطف نیست که چاه های دومنظوره برای پرورش ماهی و تامین آب منابع کشاورزی، مصرف بالاتری نسبت به دیگر چاه ها دارد. از طرفی کارشناسان جهاد کشاورزی معتقدند که آب خارج شده از این استخرها، برای بخش کشاورزی نیز مفید است. نظری که مورد پذیرش امور ناحیه آب نیست.
صادر نشدن  مجوز
 مدیر امور آب ناحیه سبزوار در این باره گفت: مجوزی برای استفاده چاه های کشاورزی در زمینه پرورش ماهی صادر نشده است.«محمد ثابتی مقدم» با اشاره به وجود بیش از هزار و  681 حلقه چاه کشاورزی در شهرستان سبزوار اظهار کرد: متاسفانه تعدادی از بهره برداران این چاه ها آب را به جای مصارف کشاورزی صرف آبزی پروری و پرورش ماهیان می کنند. وی با بیان این که ما مجوزی را برای بهره برداری از آب چاه کشاورزی در زمینه تولید ماهیان صادر نکرده ایم، افزود: سیاست دولت بر جلوگیری از هدر رفت منابع آبی است و متاسفانه استخرهای پرورش ماهی مصرف آب زیادی دارند. وی با بیان این که محل پرورش ماهی از نظر آب منطقه ای دریا،رودخانه و آبگیرهاست، تصریح کرد: روشن بودن مداوم چاه موتورها در استخر های پرورش ماهی سبب شده تا بخش زیادی از منابع آب شهرستان در معرض خطر قرار گیرد.
حفظ منابع آبی
 ثابتی با اشاره به وضعیت چاه های کشاورزی استفاده شده برای استخرهای پرورش ماهی گفت: ما فقط برای چاه آب کشاورزی مجوز صادر می کنیم و مجوزی برای استفاده از آب چاه های مخصوص پرورش ماهی نداریم.وی ادامه داد: این مجوزها از سوی جهاد کشاورزی صادر می شود و مسئولان این نهاد خود باید پاسخگو باشند. وی ادامه داد: براساس پروانه صادر شده، مالک چاه در زمانی از سال حق استفاده از آب را دارد و باید این میزان را براساس پروانه رعایت کند.اما این درحالی است که در زمینه استخر های پرورش ماهی این موضوع رعایت نمی شود.وی تاکید کرد: سیاست ما بر حفظ و حراست منابع آبی در شهرستان است. ثابتی با اشاره به هوشمند سازی ۱۵۰۰ حلقه چاه کشاورزی در شهرستان سبزوار خاطرنشان کرد: بر این اساس میزان مصرف آب چاه‌ها به صورت سالیانه در پروانه صادر شده برای کنتورها درج شده است و بهره برداران بخش شیلات نیز باید برهمین اساس فعالیت کنند.
کاهش تولیدات آبزی پروری
مسئول امور شیلات جهاد کشاورزی سبزوار نیز با اشاره به این که نصب کنتورهای هوشمند آسیب جدی به تولید کنندگان ماهی در سبزوار زده است ، اظهار کرد: شهرستان سبزوار مقام نخست در زمینه تولید ماهی در استان را دارد و ایجاد کنتورهای هوشمند روی چاه ها سبب کاهش تولیدات می شود.«محمد نبوی فرد» با بیان این که سالانه بیش از 10 هزار و 477 تن ماهی در استان خراسان رضوی تولید می شود ،گفت: از این میزان بیش از دو هزار تن ماهی در شهرستان سبزوار تولید می شود. وی با تاکید بر این که فقط 7 درصد شامل 80 حلقه چاه در زمینه تولید و پرورش ماهی فعال هستند، تصریح کرد: تعداد 1500 حلقه چاه در شهرستان سبزوار در بخش کشاورزی فعال هستند که تمام آن ها هوشمند سازی شده اند. نبوی ادامه داد: اگر از این تعداد چاه فقط 25 درصد در بخش پرورش ماهی استفاده شود، سبزوار می تواند بخش زیادی از تولیدات ماهی استان را تامین کند و بهره برداران بخش کشاورزی نیز می توانند از آب خروجی استخرها استفاده کنند. وی با بیان این که اگر امور آب ناحیه سبزوار پروانه بهره برداری جهت پرورش برای این تعداد چاه را صادر کند اقتصاد تولید ماهی سبزوار متضرر نخواهد شد ، گفت: آب خارج شده از این استخرها دارای بهترین مواد آلی طبیعی برای رشد گیاهان و بارور شدن زمین برای کشت و کار است. نبوی تعداد پرورش دهندگان ماهی درسبزوار را 124 نفر اعلام کرد و با بیان این که 118 استخر پرورش ماهی در این شهرستان وجود دارد ، افزود: از این رقم 44 نفر به پرورش ماهی گرمابی با تولید 177 تن و 80 نفر به پرورش ماهی سردآبی با تولید 2300 تن در شهرستان مشغول هستند.وی نیاز سالانه استان در پرورش ماهی را 36 هزار تن اعلام کرد و گفت: این در حالی است که میزان پرورش ماهی در استان شش هزار تن است و ما هنوز 30 هزار تن کسر تولید داریم. نبوی به صادرات 80 درصدی تولید ماهی به بازار داخلی کشور و خارج از آن اشاره کرد و افزود: از این میزان تولید ماهی فقط 20 درصد در بازار شهرستان سبزوار به فروش می رسد که همین رقم نشان از افزایش میزان سرانه ماهی سبزوار از 100 گرم به هفت هزار گرم است.
وعده پیگیری
 رئیس اداره جهاد کشاورزی سبزوار نیز با اشاره به اهمیت موضوع تولید ماهی در این شهرستان اظهار کرد: پیگیری های خوبی در این حوزه صورت گرفته تا بتوانیم این مشکل را با امور آب ناحیه شهرستان حل کنیم.«منصور برغمدی» با بیان این که ما در جهاد کشاورزی مجوز احداث استخر های پرورش ماهی را می دهیم، افزود: ما چاه آب مجزا برای پرورش ماهی نداریم و باید از محل چاه های کشاورزی در زمینه تولید ماهیان استفاده کنیم. وی گفت: آب به دست آمده از این استخر ها برای توسعه و تولیدات بخش کشاورزی نیز مفید است و بهره برداران می‌توانند از این آب استفاده کنند.وی خاطر نشان کرد:در حال پیگیری هستیم تا این موضوع هر چه زودتر محقق شود.
منبع: خراسان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار