یزد یکی از قطب‌‌های مهم گردشگری کشور محسوب می‎‎شود که ظرفیت‌های آن در این بخش با قرار گرفتن در مثلث گردشگری کشور، روز به روز در حال رشد است.
کد خبر: ۱۹۲۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷ 05 March 2016
به گزارش تابناک یزد،یزد یکی از قطب‌‌های مهم گردشگری کشور محسوب می‎‎شود که ظرفیت‌های آن در این بخش با قرار گرفتن در مثلث گردشگری کشور، روز به روز در حال رشد است.
نقش زنان در مدیریت گردشگران و میهمانان در هتل‎‎ها و مراکز اقامتی، آژانس‎‎های مسافرتی و درحوزه راهنمایان تورهای گردشگری، نقشی بی بدیل و انکارناپذیر است. زمینه توسعه آن نیز این روزها با افزایش آمار ورود گردشگران به استان بیش از پیش فراهم است.

پیشگامی زنان یزد در رونق گردشگری
یک فعال گردشگری در این رابطه می‌گوید: هنرمندی ذاتی زنان و مدیریت توانای آنان باعث شده است که زنان در بخش گردشگری به نحوی موفق عمل کنند. با توجه به این‌که راهنمایان گردشگری زن، تسلط خوبی به زبان انگلیسی و ارائه اطلاعات گردشگری شهر خود دارند، بیشتر از مردان دراین بخش، مورد استفاده قرار می‎‎گیرند.
«مرجان عزیزاللهی» می‌افزاید: زنان، حتی در برگزاری جشنواره‎‎های مختلف هنری و سنتی و همچنین طبخ غذاهای سنتی، بسیار خوب عمل می‌کنند که نمونه آن را این روزها در برگزاری جشنواره‌های موفق از جانب آنها می‌توان دید. یک دهیار زن که خود از فعالان موفق گردشگری در استان است نیز می‌گوید: اگر زمینه‌‌های حضور زنان در بخش گردشگری بیشتر شود، زنان با تولیدات خانگی، صنایع دستی و غذاهای سنتی خود می‌توانند در بخش گردشگری نقش موثرتری داشته باشند. «سمیه منتظری» ادامه می‎‎دهد: زنان در روستاها نیز گردانندگان مهم بخش گردشگری روستایی هستند به نحوی که با همان خلاقیت و هنرمندی خاص خود می‎‎توانند گردشگران را جذب کنند و در توسعه اقتصاد روستا سهیم باشند. به گفته وی، با توجه به این‌که بیشترین آمار بیکاری در جامعه مربوط به قشر زنان است، می‎‎توان در همین حوزه با ارائه آموزش‎‎های لازم و رونق کارآفرینی در بخش گردشگری زنان، این صنعت را رونق بیشتری بخشید و از این طریق نیز بیکاری بین زنان جامعه را کاهش داد.

زنان؛ پشتوانه‎‎های اصلی بخش گردشگری
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این باره اظهار می‎‎‌کند: زنان در هتل‎‎ها، مراکز اقامتی و دفاتر مسافرتی، بیشترین حضور را دارند که این موضوع نشان دهنده توانایی آنها برای اشتغال در این حوزه است.
«سید مصطفی فاطمی» اضافه می‎‎کند: زنان روستایی به عنوان میزبان در واحدهای بوم‎‎گردی که از سوی خانواده‎‎های روستایی اداره می‌شود، نقش نمایان‎تری دارند. آنها با مهارت در پخت نان‎‎های سنتی و دیگر انواع غذاهای سنتی و نیز تولید صنایع دستی متنوع و جذاب بومی منطقه، این بخش را به خوبی اداره می‌کنند. به گفته وی، به تازگی جشنواره‎‎های متعدد فرهنگی، سنتی و بومی در روستا‎‎های استان برگزار شده که در آنها زنان نقش حائز اهمیتی را ایفا کرده‎‎اند. فاطمی ادامه می‌دهد: در روستای اسلامیه که یکی از روستاهای نمونه گردشگری استان است، بخش گردشگری به طور کامل از سوی بانوان روستایی اداره می‌شود. وی همچنین با اشاره به جشنواره بانوی یزدی که امسال برای دومین بار در استان برگزار خواهد شد، حضور زنان در بخش‎‎های مختلف آن را شایسته تقدیر می  داند. این مسئول اظهار می‌کند: از طرفی توسعه گردشگری زمانی موفق و پایدار است که همه اقشار به ویژه گروه‎‎هایی که پیش از این قدرت تاثیرگذاری کمتری در جوامع داشته‎‎اند، در تصمیم‌‌گیری‎های حوزه گردشگری و منافع حاصل از آن سهیم باشند که زنان توانایی خوبی را در این حوزه از خود نشان داده‎‎اند.
فاطمی با تاکید بر این‌که زنان پشتوانه‎‎های اصلی بخش گردشگری استان هستند، عنوان می‎‎کند: گردشگری صنعتی برای مبارزه با فقر و بیکاری است، بنابراین باید از ظرفیت بالای زنان در این حوزه بهره بیشتری گرفت.

زنان و توسعه بوم‎‎گردی در روستاها
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری معتقد است که بخش گردشگری در توانمندسازی زنان روستایی نقش پررنگی دارد و زنان به‌دلیل خصوصیات فرهنگی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی در توسعه گردشگری در روستاها نقشی اساسی را ایفا می‎‎کنند.
«هادی مقیمی» بیان می‎‎کند: روستا‌ها به عنوان یک محیط تولیدی، همواره نقش مهمی در اقتصاد کشور داشته‌ و در این بین نقش زنان روستایی بسیار پررنگ بوده است.
وی ادامه می‎‎دهد: زنان نیمی از جمعیت روستا را تشکیل می‌دهند و در همه فعالیت‌ها برای اداره جامعه روستایی، نقشی فعال داشته‌اند. به گفته مقیمی، زنان روستایی همچنین در پذیرایی از گردشگران و نشان دادن آداب و رسوم سنتی روستایی در قالب فعالیت‎های بوم‎‎گردی بسیار تاثیرگذار عمل کرده‌اند. وی ادامه می‌دهد: به باور امروز دهیاران روستاهای استان، گردشگری تنها عامل توسعه اقتصادی و مانعی برای مهاجرت مردم روستاست، بنابراین برای توسعه بوم‎‎گردی برنامه  ریزی می‌کنند و در این بخش نیز باید زنان روستایی حضور بیشتری داشته باشند.
همشهری یزد، مقیمی با اشاره به برگزاری دوره‎‎های آموزشی مختلف از جمله صنایع دستی، زیلو بافی، شال بافی و دیگر مشاغل خانگی برای زنان روستایی استان، می‌گوید: دولت یازدهم با رویکرد خوبی که در حوزه گردشگری دارد از توسعه بوم‎‎گردی در روستاها استقبال کرده است و این موضوع موجب اشتغالزایی بیشتر زنان روستایی خواهد شد.
این مسئول بر توجه بیشتر به مقوله گردشگری برای توسعه پایدار اقتصاد روستایی تاکید و تصریح می    کند: زنان روستایی نقش مهمی در افزایش درآمد خانواده و کاهش هزینه‌های تولید دارند. یکی از راه‌های توسعه پایدار روستا‌ها در شرایط فعلی، تقویت نقش زنان در بوم‌گردی و گردشگری روستایی است. مقیمی عنوان می‌‌کند: توسعه پایدار روستا راهی برای بهبود زندگی زنان در ابعاد مختلف اجتماعی و اقتصادی است و در روزگار کنونی راه توسعه روستایی تنها توسعه کشاورزی نیست، بلکه می‌توان از فعالیت‌های جدید اقتصادی همچون صنعت گردشگری در این رابطه بهره گرفت.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار