اینکه ورود این کالاها با وجود تاکید مسئولان بر اقتصاد مقاومتی در کشور چه تاثیراتی بر تولیدات داخلی خواهد گذاشت به کنار، بلکه به گفته متخصصان سلامت و بهداشت، مصرف این کالاها (که در ادامه با آنها اشاره شده است) به صورت مسقیم بر سلامت مردم تاثیر دارد.
کد خبر: ۲۰۶۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶ 04 April 2016
به گزارش تابناک خوزستان؛ مدتی است که با افزایش نرخ ارز و کاهش تولید و کیفیت تولید برخی مواد غذایی داخلی، شاهد ورود کالاهای غذایی، آرایشی و بهداشتی لوکس و خارجی با قیمت هایی اغلب پایین تر در بازار هستیم.

اینکه ورود این کالاها با وجود تاکید مسئولان بر اقتصاد مقاومتی در کشور چه تاثیراتی بر تولیدات داخلی خواهد گذاشت به کنار، بلکه به گفته متخصصان سلامت و بهداشت، مصرف این کالاها (که در ادامه با آنها اشاره شده است) به صورت مسقیم بر سلامت مردم تاثیر دارد.

از موضوع بهداشتی این ماجرا که بگذریم شاهد افزایش قارچ مانند عرضه کنندگان این کالاها در سطح استان هستیم که این سوال را در ذهن ما ایجاد می کند چرا مسئولان باوجود تعدد فروشگاه های عرضه کننده این مواد، با آنها مقابله نمی کنند؟

البته باید این نکته مهم را هم یادآور شد که متاسفانه مردم نیز در افزایش این فروشگاه مقصراند زیرا به راحتی کالاهایی که به صورت مستقیم با سلامتی شان در ارتباط اند را به دلیل چند هزار تومان ارزان تر خریداری و مصرف می کنند.

مصرف کالاهای ته لنجی به چه قیمت؟/ جولان مواد غذایی قاچاق در سایه بی تفاوتی مسئولان


مهرداد شریفی رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار تابناک خوزستان عنوان کرد: کالای قاچاق بدون شناسنامه است و هیچ سازمان یا ارگان علمی یا نظارتی بر تهیه، تولید، نگهداری و همچنین توزیع و عرضه کالای قاچاق نظارت ندارد.

وی افزود: شرایط تولید و نگهداری غیر بهداشتی به منظور اینکه قیمت تمام شده کالا پایین بیاید تولید کنند که با تقلب در بسته بندی و برچسب کالا از نام های تجاری معروف استفاده و آن را به بازار عرضه می کنند و مصرف این فراورده ها می تواند خطرات بسیار عنده ای را برای مصرف کنندگان داشته باشد.

شریفی از جمله مشکلات اینگونه کالاها را موارد ذیل معرفی می کند:

** فاقد مشخصات بهداشتی و برچسب ورود می باشند.

** از جزئیات و ترکیبات محصول غذایی قاچاق، هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست، بنابراین از آنجا که هیچ آزمایشگاه تخصصی، این محصولات قاچاق را آزمایش و کنترل نمی کند، احتمالاً آلودگی این محصولات بسیار بالاست.

** منبع و محل تولید، فرآوری اینگونه محصولات مشخص نیست و بنابراین احتمال عدم نظارت بر آن محل ها وجود دارد.

** شرایط حمل و نقل در برخی از مواد غذایی حساس که نیاز به حفظ دمای سرد و یخچال های مناسب دارند رعایت نمی گردد. احتمال فاسد شدن اینگونه مواد بسیار زیاد می باشد.

** به علت غیرمجاز و غیرقانونی بودن، هیچگونه نظارتی از سوی سازمان های متولی امر همچون سازمان غذا و دارو، اداره استاندارد، اداره جهاد کشاوری، وزارت بهداشت و ... بر روی آنها انجام نمی گردد.

** تقلبی بودن تاریخ تولید و انقضاء برخی از این مواد غذایی و گاهاً فاقد تاریخ انقضاء می باشد.

** استفاده از مواد اولیه نامرغوب و نامناسب و عدم استفاده از مواد اولیه با کیفیت در تولید اینگونه مواد غذایی.

** باتوجه به تقلبی بودن و نامشخص بودن منبع تولید اینگونه مواد احتمال بروز پدیده بیوتروریسم در اینگونه مواد وجود داشته و دور از ذهن نمی باشد.

** نگهداری طولانی مدت در انبارها و لنجها احتمال فاسد شدن این مواد غذایی را دو چندان می کند.

** تقلب در بسته بندی و برچسب گذاری اینگونه کالاها.

** استفاده از افزودنی ها بدون رعایت استانداردهای لازم.

** استفاده از افزودنی های غیرمجاز و شیمایی همچون انواع رنگهای شیمایی.

** استفاده از انواع سموم و آفات غیرمجاز و نامشخص بودن مقدار استفاده این سموم در محصولات باغی (کشاورزی) همچون انواع میوه های قاچاق.

** جعل برندهای معروف و استفاده از نام های تجاری و عرضه به بازار.

** عدم آگاهی مصرف کنندگان در خصوص مشکلات اینگونه مواد خوراکی، آشامیدنی و بهداشتی که گاهاً فریب ظاهر شیک و زیبای کالا را می خورند.


رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز عنوان کرد: از اقدامات موثری که وزارت بهداشت و پس از آن وزارت صنعت، معدن و تجارت برای شناسایی کالای اصیل از کالای تقلبی و قاچاق انجام داده و در حال حاضر در خصوص تعداد کثیری از کالاها عملیاتی شده است، نصب برچسب اصالت و سلامت بر روی کالاهای سلامت محور مانند فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی است.

وی خاطرنشان کرد: برچسب اصالت و سلامت دارای یک نشان در بالا به شکل سیب سلامت و یک کد ۱۶ رقمی می باشد که در زیر یک لایه پنهان شده است. هرگونه فرآورده غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی که فاقد برچسب اصالت و سلامت است تقلبی یا قاچاق بوده و غیر قابل مصرف انسانی است.

شریفی افزود: در وضعیت کنونی اصلی ترین در این خصوص افزایش سطح آگاهی مردم با استفاده از انواع رسانه ها درخصوص عدم خرید اینگونه مواد خوراکی، آشامیدنی و بهداشتی می باشد.

وی گفت: از نکات قابل تامل و مورد تاکید برای مصرف کنندگان این است که حتماً فرآورده های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی را از مراکز صنفی مجاز تهیه کنند  از خرید این فرآورده ها از دست فروشان و دروزه گردها به شدت خودداری نمایند.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز در پایان تاکید کرد: از جمله سازمان های متولی در امر نظارت بر کالاهای قاچاق موسوی به ته لنجی موسسه استاندار می باشد. لذا با توجه به اینکه در قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد از اهم وظایف این ارگان کنترل کیفیت کالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری به منظور حمایت از مصرف کنندگان و جلوگیری از ورود کالاهای نامرغوب ذکر شده است، لذا لازم است این سازمان ورود بیشتری در این زمینه داشته و با استفاده از کمک سایر ارگانها راهکاری مناسب در جهت مناسب در جهت برخورد با این معضل داشته و از ورود اینگونه مواد خوراکی، آشامیدنی و بهداشتی به سطح عرضه جلوگیری نماید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار