رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران در گفت و گو با تابناک:
تابناک تهران- «در دولت گذشته ما با مشکلات زیادی مواجه بودیم. قوانین و دستور العمل های خلق الساعه و مسائل خلاف قوانین جاری کشور و مجلس عوارض بدی به صادرات زعفران وارد کرد و سبب شد تا ما مشتری هایی را که سالیان طولانی از ما زعفران می خریدند را از دست بدهیم و سبب نابودی صادرات شد.»
کد خبر: ۲۱۱۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۹ 12 April 2016
بوی دلنشینی دارد؛ خاص و زیبا؛«طلای سرخ» ایران شهرت جهانی دارد. گیاهی خوش بو که تازه اش با گل های بنفش و خشک آن به رنگ طلایی دلرباست اما قصه پرغصه ای دارد. در همهمه های سیاسی کاری ها که همه چیز سیاسی می شود حتی نفس کشیدن با مهری راهی بازارهای آن طرف آب می شود اما اگر کسی نداند که این زیبای طلایی ایرانی ست به راحتی اصلش در بسته بندی های زیبای آن طرف گم می شود. «زعفران» یک محصول نه یک برند «ایرانی» ست.

معمولا بین ۷۰ تا ۷۵ درصد زعفران تولیدی در ایران به ۴۷ کشور دنیا صادر می‌شود که بخشی از این صادرات به صورت قانونی و بخشی دیگر از طریق غیرقانونی صورت می‌گیرد.
کشور‌هایی مانند هند و چین علی‌رغم این‌که مصرف‌کننده عمده‌ زعفران ایرانی به‌شمار می‌روند تعرفه‌های سنگینی برای واردات زعفران ایرانی در نظر گرفته‌اند که همین سبب می‌شود این محصول از طریق کشور‌هایی مانند امارات که زعفران ایرانی را به صورت فله‌ای خریداری می‌کنند به هند و چین صادر شود.

قوانین دست و پا گیر برای صادرات و از همه مهمتر اشکال اساسی در صنعت بسته بندی که در واقع در خرید و فورش کالا حرف اول ار می زند سبب می وشد تا اسپانیا زعفران ایرانی را این کشور سالی یک تن محصول تولیدی دارد اما از ایران حدود 40 تن زعفران می خرد و سپس این زعفران خریداری شده را به اسم زعفران اسپانیا با بسته بندی شکیل به فروش می رساند.

رییس اتحادیه صاردکنندگان زعفران در گفت و گو با تابناک در خصوص صادرات زعفران می گوید:در طی سه یا چهار سال گذشته سالانه بین 170 تا 200 تن به صورت صادرات داشتیم و از آنجایی که زعفران انحصارا به ایران مربوط است،تحریم ها روی صادرات زعفران ما تاثیر نداشته است. زعفران منحصر به ایران است و هر کشوری درصدد واردات زعفران باشد، اگر مستقیم از ایران خریداری نکند و از کشور دیگری وارد کند اما باید زعفران ایرانی بخرد.

عبدالله میری در ادامه بیان کرد: در دولت گذشته ما با مشکلات زیادی مواجه بودیم. قوانین و دستور العمل های خلق الساعه و مسائل خلاف قوانین جاری کشور و مجلس عوارض بدی به صادرات زعفران وارد کرد و سبب شد تا ما مشتری هایی را که سالیان طولانی از ما زعفران می خریدند را از دست بدهیم، چرا که در دنیا زعفران را مانند ایران مصرف نمی کنند و مصارف صنعتی دارد.

وی سپس افزود: وقتی مشتری را مجبور کردیم که زعفران را به صورت گرمی از ما خریداری کند، برای خریداری که به صورت صنعتی این محصول را مصرف می کند و برای تولید نیازمند زعفران روزانه است، طبیعی ست که باید برای هر کیلو زعفران که به صورت بسته بندی ریز خریداری کند، علاوه بر این که باید یک میلیون تا دو میلیون اضافه قیمت برای این نحوه خرید هزینه کند، در کشور مبدا نیز باید هزینه کند تا این زعفران را از بسته بندی ریز را باز کنند.
میر سپس اظهار داشت: در آن مقطع مساله محیط زیست نیز مطرح شد، در آن زمان که زعفران به صورت گرمی و بسته بندی ریز صادر می شد، کشور های وارد کننده با متولیان محیط زیست دچار مشکل شدند و اعتراض داشتند که این روش منجر به آلودگی محیط زیست می شود و از این جهت ما برخی از مشتری های دائمی را در دوره قبل از به دلیل این مشکلات دست دادیم و این آسیب جدی به این صنعت وارد کرد.نوسانات سبب شده تا نتوانیم قراردادهای بلند مدت با مشتری ببندیم و مجبوریم به مشتری بگوییم تعهد ما 24 ساعته است.

این صادرکننده زعفران همچنین اضافه کرد: کشور اسپانیا زعفران را از ما خریداری می کند و به دلیل نبود مشکلاتی که ما با آن مواجهیم، حتی با مشتری های ایرانی که مشتری ما هستند، قراردادهای طولانی می بندد. اسپانیا در طی سال های طولانی زعفران ایرانی را به دلیل مشکلات و ضعف حقوقی و عدم حمایت از صادر کننده خریداری می کند و با بسته بندی و به نام زعفران اسپانیا که باز هم کیفیت آن پایین آمده به فروش می رساند .

میری ابراز داشت: کشورهای وارد کننده زعفران ایرانی که با کیفیت ترین زعفران جهان را دارد، اول امارات در راس ،اسپانیا دوم،چین سوم و بعد عربستان که به دلیل کدورت رابطه ما بازار 40 تنی را از دست دادیم.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران در پایان گفت: 92درصد تولید زعفران مربوط به ایران است،8 درصد بقیه توسط اسپانیا 700 کیلو،یونان 5 تن،مراکش و کشمیر هند است اما زعفران ایران مرغوبیت غیر قابل رقابت دارد.در حال حاضر زعفران ایرانی قیمتی معادل 5میلیون 500 هزارتا 7 میلیون توان قیمت در هر کیلو قیمت دارد.

منبع: تابناک
برچسب ها: زعفران ، قوانین ، صادرات
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار