چابهار میزبان آیورا 2016
تابناک سیستان و بلوچستان: معاون سازمان منطقه آزاد چابهار در جلسه کارگروه فرهنگی آیورا با اعلام خبر حضور سران 21 کشور عضو آیورا، به حضور نمایندگانی از آمریکا، انگلیس، آلمان، آفریقای جنوبی و مصر به عنوان اعضای ناظر اشاره نمود. بارکزهی بیان نمود که پس از انقلاب، این اولین بار است که ایران میزبان روسای دیپلماسی کشورها در این اندازه می باشد.
کد خبر: ۲۲۳۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶ 03 May 2016
موقعیت سوق الجیشی چابهار، دسترسی مستقیم به اقیانوس، قرار گیری در یکی از مهمترین کریدورهای جهانی، مسیر دسترسی کشورهای آسیای میانه و نیز مسایل پسابرجام همچون دراختیارگرفتن سهم حداکثری در صادرات مواد غذایی به روسیه، معرفی و گسترش کریدور تجاری چابهار- انزلی- آستاراخان به کشورهای حاضر در اجلاس و تلاش در جهت تسهیل روابط تجاری و گمرکی با کشورهای عضو از طریق منطقه آزاد چابهار ازجمله اهداف همایش آیورا 2016 می باشد.

به گزارش خبرنگار تابناک سیستان و بلوچستان، نصیر بارک زهی معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار ضمن اعلام این مطلب گفت: اعلام پیام دوستی به جهانیان، معرفی جاذبه های منحصر به فرد چابهار، دسترسی به اقتصاد نوین و پویا از طریق گسترش روابط با کشورهای عضو، پیشنهاد ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک در چابهار در بین کشورهای عضو هم
از اهداف این همایش است.

بارک زهی، وجود شهرک پتروشیمی مکران در چابهار را نیز از جاذبه های سرمایه گذاری در چابهار دانست و ابراز امیدواری کرد خیرات و برکات این همایش، برای مردم منطقه محسوس باشد.

وی در بخشی از بیانات خود به سابقه تاسیس آیورا توسط نلسون ماندلا پرداخت و افزود اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند ابتدا با حضور هفت کشور در کشور موریس آغاز به کار کرد و با تشکیل گروه‌های کاری متعدد و در جلسات فشرده کارشناسان، مدیران و وزرا در دو سال خط مشی‌های اتحادیه با تأکید بر سرمایه‌گذاری، تجارت آزاد و همکاری‌های اقتصادی و تکنولوژیک بین اعضای اتحادیه به تصویب رسید و همان‌طور که ذکر شد سازوکارها و اعضای مورد دعوت مشخص شد و اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند سال ١٩٩٧ رسما آغازبه‌کار کرد.

حاشیه اقیانوس هند کانون تنوع‌ها و امکانات است. در این ناحیه بیش از دو ‌میلیارد نفر زندگی می‌کنند و انتقال بیش از دوسوم نفت جهان صورت می‌گیرد. یک‌سوم حمل‌ونقل دریایی در این منطقه انجام می‌گیرد و نیمی از کشتی‌های جهان نیز در حاشیه اقیانوس هند سفر می‌کنند. در حاشیه اقیانوس هند است که فرهنگ‌ها، ادیان، اقوام، مذاهب، زبان‌ها، سنت‌ها و هنرهای بسیار متنوع در کنار یکدیگر به زندگی می‌پردازند. نیاز به ایجاد سازمانی برای همکاری در این منطقه را نخستین‌بار نلسون ماندلا در سفری که سال ١٩٩٥ به هند داشت بیان کرد؛ همان سال اولین نطفه‌های تأسیس اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند منعقد شد و در سال ١٩٩٧ این سازمان با ٢١ عضو اصلی و هفت طرف گفت‌وگو رسما تأسیس شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار