ستاد احیای دریاچه ارومیه با حضور همه بخش‌ها شکل گرفته و به صورت فعال در حال پیگیری وضعیت دریاچه ارومیه است.
کد خبر: ۲۲۴۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۳ 05 May 2016

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ بزرگترین دریاچه داخلی ایران، پارک ملی و ذخیره‌گاه زیستی، این‌ها تنها بخشی از صفات دومین دریاچه شور دنیا یعنی دریاچه ارومیه است؛ دریاچه‌ای که در زمان پرآبی پنج هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع وسعت و ۳۲ میلیارد متر مکعب آب داشت.


توجه جهان به دریاچه ارومیه + تصاویر

دریاچه ارومیه در سال ۱۳۷۴ با تراز آبی ۱۲۷۸ متر از سطح آب‌های آزاد دوران پرآبی خود را سپری می‌کرد، تمامی مشکلات از ١٩ سال پیش یعنی ١٣۷۶ با بحران زیست محیطی آغاز شد ؛ خشکسالی، مصرف بی رویه از منابع آبی پرده برداری کرد، بحران جدی و جدی‌تر شد تا اینکه شوره زاری به وسعت ۵ هزار کیلومتر مربع به وجود آمد.

توجه جهان به دریاچه ارومیه + تصاویر

بحران کم آبی علاوه بر تهدید زیست محیطی، اندوه کشاورزان، مردم و از طرفی افزایش شوری دریاچه، حیات آرتمیا تنها موجود زنده این دریاچه را به سرعت تحت تاثیر خود قرار داد و تا مرز از بین رفتن کامل زندگی این موجود زنده پیش رفت.

تا اینکه برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز دریاچه ارومیه تدوین و به تصویب هیات دولت رسید، سپس طرح احیای دریاچه ارومیه با رفع کاستی‌ها دوباره تدوین شد و به تصویب دولت رسید و قرار شد طی ١٠ سال، دریاچه به سطح تراز اکولوژیک یعنی ارتفاع ١٢۷۴ متر (سطح تراز آبی که تمام اجزای دریاچه ارومیه به زندگی برگردد) از سطح آب‌های آزاد برسد.

توجه جهان به دریاچه ارومیه + تصاویر

از سال ٩١ دسترسی به جزایر دریاچه ارومیه به علت خشکی با خودرو صورت می‌گرفت که با بارش‌های زمستان و نزولات آسمانی در فصل بهار و آزاد سازی سهم حق آبه دریاچه ارومیه از سدهای استان موجب افزایش سطح تراز دریاچه ارومیه شده است و هم اکنون دسترسی به این جزایر با قایق موتوری انجام می‌شود.

توجه جهان به دریاچه ارومیه + تصاویر

به گفته آراسته مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی سطح تراز دریاچه ارومیه، هم اکنون ١٢۷٠ و ٨۷ متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد جهان است. افزایش سطح تراز آب دریاچه، در مقایسه با مدت مشابه پارسال ١۷ سانتی متر و در مقایسه با پایین‌ترین سطح تراز دریاچه در شهریور سال نود و چهار، ٨۷ سانتی متر است.

معصومه ابتکار هم در پاسخ به خبرهایی که در چند ماه اخیر درباره خشک شدن دریاچه ارومیه مطرح شده است، گفت: در دو نوبت حق آب دریاچه را از دو سد، مثل سد بوکان تامین می‌شود. مسیرهای لایه روبی خیلی از رودخانه‌ها و مسیرهای ورودی به دریاچه باعث شده آب جدید بعد از بارندگی‌ها وارد دریاچه شود. ضمن اینکه ستاد احیا دارد روی تغییر الگوی کشت کار خیلی جدی انجام می‌دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: ستاد احیای دریاچه ارومیه با حضور همه بخش‌ها شکل گرفته و به صورت فعال در حال پیگیری وضعیت دریاچه ارومیه است. رییس جمهور نیز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با نخست وزیر دولت ژاپن درباره همکاری‌های زیست محیطی و احیای دریاچه ارومیه صحبت کرده است. بنابراین همه این‌ها باعث شده تا تلاش جدی‌تری در سطح ملی و کمک‌های چشمگیری در سطح بین المللی برای احیای پارک ملی دریاچه ارومیه شکل گیرد.

توجه جهان به دریاچه ارومیه + تصاویر

اما امروز در فضای مجازی بخشی از اخبار و پست‌هایی ارسالی در شبکه‌های اجتماعی نگرانی از کم آبی دریاچه ارومیه را به خود اختصاص داده بود، لئوناردو ویلهلم دی‌کاپریو بازیگر و تهیه‌کننده آمریکایی در صفحه اینستاگرام‌اش نوشت:
لنگرگاهی ویران از دریاچه‌ی ارومیه در شمال غربی ایران که روزگاری بزرگترین دریاچه‌ی نمک خاورمیانه بود حال تنها ۵ درصد آن را آب تشکیل می‌دهد. به خاطر تغییرات آب و هوایی، ساختن سد و کاهش بارش باران دیگر این دریاچه، دریاچه نیست.

توجه جهان به دریاچه ارومیه + تصاویر

سپس مهناز افشار بازیگر سینما و تلویزیون در حمایت از انتشار پست دی‌کاپریو نوشت:
کاش پست دی‌کپریو در مورد ارومیه باعث تدبیری شود که حیات به این دریاچه نیمه‌جان بازگردد و تلنگری باشد برای همه ما که یادمان نرود.

توجه جهان به دریاچه ارومیه + تصاویر

این پست اینستاگرامی آن قدر در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد تا اینکه تقدیر و تشکر گری لوییس، نماینده سازمان ملل در ایران را در پی داشت. گری لوییس در توئیتی به دی‌کاپریو نوشت:
ممنون از اینکه توجه جهان را به دریاچه ارومیه جلب کردید.

بارش‌های زمستان و افزایش نزولات آسمانی بخشی از بحران کم آبی دریاچه ارومیه را کاسته است اما یادمان نرود احیای دومین دریاچه شور دنیا عزم مسئولین و تدوین برنامه‌های جامع را می‌طلبد. نجات دریاچه ارومیه یکی از وعده‌های انتخاباتی روحانی بود و از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم پی گیری برای احیای این دریاچه آغاز شده است از این رو طرح‌ها، راهکارها، جلسات و همایش‌های متعددی برگزار می‌شود اما باید منتظر ماند و دید تا پایان دولت یازدهم وضعیت دریاچه ارومیه چگونه خواهد بود.

گزارش از: سالار واعظی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار