مدیر جهادکشاورزی سبزوار میزان تولید گلاب از مزارع زیر کشت گل محمدی در این شهرستان را بیش از 15 هزار لیتر اعلام کرد.
کد خبر: ۲۳۰۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹ 16 May 2016

به گزارش تابناك رضوي، منصور برغمدی با بیان اینکه گل محمدی در 30 هکتار باغات شهرستان سبزوار کشت شده است، اظهار کرد: سبزوار ظرفیت‌های بسیار خوبی برای کشت گل محمدی دارد و ارتقاء کشت این محصول به 100 هکتار در چشم‌انداز 5 ساله جهاد کشاورزی پیش‌بینی‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه کشت گل محمدی جایگزین مناسبی برای دیگر محصولات پر آب است، افزود: خوشبختانه سودآوری این محصول باعث تقویت انگیزه کشاورزان برای کشت گل محمدی شده لذا کاشت و پرورش گیاهان دارویی و گل‌ها در توسعه اشتغال و درآمدزایی کشاورزان این شهرستان مؤثر خواهد بود.

رئیس جهاد کشاورزی سبزوار ادامه داد: با کشت و تولید و صادرات این محصول می‌توان به سودآوری مطلوبی رسید و اکنون کشورهای عربی بیشترین خریداران گل محمدی از ایران هستند.

برغمدی با اشاره به حمایت جهاد کشاورزی از کشاورزان در تولید گل محمدی، اضافه کرد: در سال جاری بالغ بر 36 میلیون ریال یارانه کشت گل محمدی اختصاص یافته است و مدیران جهادکشاورزی باید در راستای تغییر الگوی کشت حمایت‌های بیشتری از کشاورزی انجام دهند.

وی با بیان اینکه شهرستان سبزوار در زمینه کشت گل محمدی نسبت به سالیان گذشته پیشرفت بسیار خوبی داشته است، تصریح کرد: کشت گل محمدی و تولید گلاب از این محصول یکی از سودمندترین اقداماتی است که می‌توان برای بهبود بخشیدن به وضعیت باغداری این شهرستان، تقویت اقتصادی و رفع مشکلات کمبود آب خراسان رضوی انجام شود

مدیر جهادکشاورزی سبزوار با بیان اینکه شرایط اقلیمی شهرستان سبزوار متناسب با کشت این نوع گل است، بیان کرد: با کشت گل محمدی انتظار می‌رود که سبزوار در ردیف شهرهای تولیدکننده گلاب و جذب توریست قرار گیرد اما نیازمند حمایت بخش خصوصی از تولید این محصول و ارتقای کیفیت محصول هستیم.

برغمدی افزود: در سال جاری تولید بالغ بر 15 هزار لیتر گلاب در این شهرستان پیش‌بینی می‌شود که با توجه به میزان سطح زیر کشت این محصول در شهرستان افزون بر یک میلیارد و 200 میلیون ریال به باغداران خواهد رسید.

وی با اشاره به فعالیت 32 واحد گلاب‌گیری در شهرستان سبزوار، یادآور شد: از میزان فعالیت واحدهای گلاب‌گیری دو واحد به صورت مکانیزه و 30 واحد به صورت سنتی مشغول به فعالیت هستند که برای تولید هر لیتر اسانس گل محمدی چهار تن گلبرگ نیاز است لذا همین ارزش این محصول را بالا برده و قیمت هر کیلوگرم اسانس گل محمدی بالغ بر 250 میلیون ریال است.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار