خبرگزاری شبستان:امضای تفاهم‌نامه حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، امضای موافقتنامه سه جانبه چابهار، اعمال حقوق معوقه کارکنان دولت در فیش خرداد، شایعه نامزدی وزیر بهداشت برای ریاست جمهوری برخی از سرتیترهای اخبار دولت در هفته گذشته بود.
کد خبر: ۲۳۶۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳ 28 May 2016

به گزارش خبرنگار دولت خبرگزاری شبستان، امضای تفاهم‌نامه حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، امضای موافقتنامه سه جانبه چابهار، اعمال حقوق معوقه کارکنان دولت در فیش خرداد، شایعه نامزدی وزیر بهداشت برای ریاست جمهوری برخی از سرتیترهای اخبار دولت در هفته گذشته بود. ادامه اخبار و رویدادهای این حوزه را در گزارش زیر بخوانید:

روحانی:موافقتنامه سه جانبه چابهار زمینه‌ساز توسعه ایران، هند و افغانستان و منطقه خواهد بود

حسن روحانی رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران امروز -دوشنبه- در دیدار «اشرف غنی»، با اشاره به اشتراکات دینی، فرهنگی و تاریخی دو ملت ایران و افغانستان، گفت:‌ برای جمهوری اسلامی ایران ثبات، امنیت و توسعه افغانستان از اهمیت بسزایی برخوردار است و در این راستا آماده هر گونه همکاری با کشور دوست و همسایه خود هستیم.

روحانی، لزوم پیشبرد طرح های توسعه ای در افغانستان را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: بدون تردید یأس و ناامیدی یکی از عوامل و ریشه‌های بروز و تقویت تروریسم است و اگر جامعه به آینده امیدوار شود، می‌توان مانع بزرگی در برابر گسترش و اشاعه تروریست و تولید و توزیع مواد مخدر ایجاد کرد. از این‌رو توسعه افغانستان می‌تواند در ایجاد ثبات و امنیت در این کشور بسیار مؤثر باشد.

رئیس‌ جمهوری با ابراز ناراحتی و تأثر از حوادث تروریستی اخیر در افغانستان گفت: هر کجای افغانستان که حادثه‌ای رخ داده و فرد بی‌گناهی کشته می‌شود، موجب تاثر ما است چرا که همه اعضای یک پیکر و از یک خاستگاه فرهنگی، سرزمینی و تمدنی هستیم.

روحانی ادعای جنایتکاران تروریست مبنی بر مسلمان بودن را موجب تأسف شدید دانست و اظهار داشت: آنها در حالی ادعای اسلام می‌کنند که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) دین را موجب محبت و عشق‌ورزیدن بر دیگران معنا کرده است، بنابراین آنهایی که خون بی‌گناهی را بر زمین می‌ریزند، نمی‌توانند ادعای مسلمانی و حتی اعتقاد به خدا داشته باشند.

رئیس‌ جمهوری در ادامه توسعه روز افزون روابط تهران – کابل را مورد تأکید قرار داد و گفت: امیدوارم با اراده جدی دو طرف شاهد تحول مثبت و گسترده‌ای در روابط دو کشور باشیم.

اشرف غنی رییس‌ جمهوری اسلامی افغانستان نیز در این دیدار با اظهار خوشحالی از پیشرفت و توسعه ایران در عرصه‌های مختلف گفت: همواره ثبات، امنیت و ترقی ایران موجب ثبات،‌امنیت و ترقی افغانستان بوده از این‌رو به دنبال توسعه روابط دو جانبه و چندجانبه با ایران هستیم.

رئیس‌ جمهوری اسلامی افغانستان همکاری‌های منطقه‌ای را برای افغانستان حیاتی دانست و گفت: افغانستان به دنبال توسعه همکاری‌های منطقه‌ای با ایران در قالب دوجانبه و چندجانبه است.

وی با اشاره به امضاء موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار، اظهار داشت: امروز گام بزرگی در روابط و همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای سه کشور برداشته می‌شود و این خط ترانزیتی تأثیر بزرگی در همکاری‌های منطقه‌ای خواهد داشت.

در این دیدار روسای جمهوری اسلامی ایران و افغانستان راه‌ها و موانع توسعه همه جانبه روابط دو کشور را مورد بررسی و تبادل‌نظر قرار داده و بر ایجاد شتاب در تعمیق و گسترش روابط برادرانه و دوستانه تهران – کابل تأکید کردند.

ایران، هند و افغانستان موافقتنامه تأسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی امضا کردند

موافقتنامه تأسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی بین جمهوری اسلامی ایران، جمهوری هند و جمهوری اسلامی افغانستان امضاء شد.

موافقتنامه سه‌جانبه ترانزیتی تجاری چابهار عصر دوشنبه در حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس‌ جمهوری اسلامی ایران، نارندرا دامورداس مودی نخست وزیر هند و اشرف غنی رییس‌ جمهوری اسلامی افغانستان توسط وزرای راه سه کشور به امضاء رسید.

توافقنامه سه‌جانبه چابهار، استفاده از بندر چابهار را به گونه قابل توجهی افزایش داده و هند را از طریق افغانستان به آسیای میانه و در مقابل زمینه دسترسی افغانستان به هند را از طریق دریا فراهم می‌سازد.

ایران به دنبال روابط جامع اقتصادی با هندوستان است

حسن روحانی روز دوشنبه و در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور، با اشاره به نقش سفر نخست وزیر هندوستان به تهران در تعمیق همکاری‌های دو کشور در حوزه های سیاسی،‌اقتصادی و فرهنگی، گفت: از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران روابط با هندوستان به عنوان یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه و اقتصادی نوظهور در جهان، از اهمیت خاصی برخوردار است.

رییس‌ جمهوری، بنیان‌ها و اشتراکات تاریخی و فرهنگی، ادبیات و معماری را پایه و اساس روابط ایران و هندوستان برشمرد و خاطرنشان کرد: بسیاری از واژگان فارسی در زبان هندی وجود دارد و فراگیری زبان و ادبیات فارسی، یکی از زبان‌های مورد علاقه مردم هند است.

روحانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال استحکام هر چه بیشتر روابط با هندوستان است و این سفر می‌تواند پایه‌های جدیدی را در روابط دو کشور بنیانگذاری کند، افزود: امروز پس از برجام و عبور از تحریم‌ها، شرایط جدیدی برای توسعه همه جانبه مناسبات ایران و هندوستان مهیا شده که باید به بهترین شکل از آنها استفاده کنیم.

رییس‌ جمهوری، گسترش روابط و همکاری‌های بانکی میان دو کشور را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: ایران و هندوستان می‌توانند در زمینه روابط تجاری و در راستای تسهیل و توسعه همکاریها از ظرفیت های اتاق پایاپای تجاری آسیا (ACU) نیز بهره بگیرند.

روحانی با اشاره به اینکه بندر چابهار می‌تواند هاب ترانزیت شمال و جنوب و مرکز همکاری‌های چند جانبه در منطقه شود، گفت: از طریق بند چابهار می‌توان بسیاری از کالاها را از کشورهای منطقه به آسیای مرکزی، قفقاز و شرق اروپا منتقل کرد و جمهوری اسلامی ایران از سرمایه‌گذاری شرکت‌های هندی در بندر چابهار و همچنین مشارکت در احداث راه‌آهن چابهار به زاهدان که پس از آن به مشهد متصل خواهد شد، استقبال می کند.

رییس‌ جمهوری با اشاره به امکان همکاری و مشارکت ایران و هندوستان در زمینه صنایع آلومینیوم، فولاد و پتروشیمی در منطقه چابهار ادامه داد: ایران و هندوستان فضا و فرصت‌های بسیاری برای همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر دارند که می‌توانند از آن به نفع دو کشور و منطقه استفاده کنند.

روحانی با اشاره به فرصت‌های مناسب همکاری در بخش‌های مختلف از جمله همکاری‌ در زمینه‌های بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، آی‌تی و فضایی میان ایران و هندوستان، افزود: پارک‌های علم و فناوری ایران آماده ارایه فضاهای مناسب به شرکت‌های هندی برای انجام تحقیقات و پروژه‌های مشترک علمی و تحقیقاتی است.

رییس‌ جمهوری همچنین همکاری‌ در زمینه انرژی را از دیگر زمینه‌های توسعه روابط ایران و هندوستان برشمرد و خاطر نشان کرد: ایران می‌تواند منبع مطمئنی برای تأمین نیاز هند به نفت و گاز باشد.

روحانی با اشاره به حضور شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در میادین مشترک گازی ایران، خاطر نشان کرد: هندوستان هم می‌تواند برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در میادین مشترک گازی از جمله میدان گازی فرزادB، اقدام و مذاکره کند.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران اهتمام دارد تا روابط خارجی خود را با هندوستان، از حالت تجاری خارج کرده و به روابط جامع اقتصادی میان دو کشور، تبدیل کند، افزود: سرمایه‌گذاری‌های مشترکی که در گذشته محدود بوده است باید گسترش پیدا کند.

روحانی افزود: صادرات ایران به هند باید با برنامه‌ریزی و تلاش مسئولان متنوع شود و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری در هند، از جمله احداث پالایشگاه مشارکت کند.

 ایران و هندوستان ۱۲ سند و موافقتنامه همکاری امضا کردند

اسناد و موافقتنامه‌های توسعه همکاری بین تهران و دهلی نو روز دوشنبه در حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران و آقای «نارندرا دامورداس مودی»نخست وزیر هندوستان ، توسط مسئولین و مقامات عالی‌رتبه دو کشور به امضاء رسید.

«یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت خارجه دو کشور برای همکاری در زمینه  گفتگو میان دولت‌ها در خصوص سیاست‌گذاری و تعاملات اتاق‌های فکر»، «یادداشت تفاهم همکاری فی‌مابین دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه ایران و مؤسسه خدمات خارجی وزارت خارجه هند»، «پروتکل اجرایی فی‌مابین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و وزارت علوم و فناوری جمهوری هندوستان به منظور همکاری در زمینه علم و فناوری»، «یادداشت تفاهم همکاری فی‌مابین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و آرشیو ملی هند»، «برنامه اجرایی همکاری‌های فرهنگی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و طرف هندی»، «یادداشت تفاهم همکاری فی‌مابین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران و شورای روابط فرهنگی هند»، «قرارداد توسعه بندر چابهار  بین شرکت خدمات دریایی و بندری آریابنادر ایرانیان و شرکت خصوصی ایندیایورتس، گلوبال پرایویتلینیتد»، «موافقتنامه سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و اگزیم بانک هندوستان در خصوص تعیین شرایط کنونی خط اعتباری بندر چابهار»، «بیانیه تأیید فی‌مابین وزارت امور اقتصاد و دارایی ایران و اگزیم‌بانک هند»، «یادداشت تفاهم‌ همکاری‌های بازرگانی و مشارکت بین شرکت دولتی آلومینیوم هندی نالکو و سازمان ایمیدروی ایران»، «یادداشت تفاهم‌ همکاری‌های بین صندوق ضمانت صادرات ایران و شرکت ضمانت صادرات هند» و «یادداشت تفاهم همکاری فی‌مابین شرکت دولتی ایرکون هندوستان و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور در زمینه خط آهن چابهار - زاهدان»،  اسناد و توافقنامه‌هایی بود که در حضور دکتر روحانی و آقای نارندرا دامورداس مودی به منظور توسعه و تعمیق روابط دو کشور به امضاء رسید.

تقویت روابط ایران و هندوستان به نفع دو ملت و منطقه است/ ایران و هندوستان روابط اقتصادی جامع برقرار می کنند

حسن روحانی که روز دوشنبه و پس از امضای 12 سند همکاری میان دو کشور با خبرنگاران صحبت می کرد، افزود: سفر نخست وزیر هندوستان به ایران و در دوره پسابرجام و پساتحریم، زمینه را برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور بیش از گذشته مهیا می کند. روابط اقتصادی دو کشور می تواند بسیار گسترده تر از گذشته باشد و امروز مسئولین اجرایی دو کشور تصمیم گرفتند که روابط دو کشور از حالت تجاری به روابط اقتصادی جامع تبدیل شود.

دکتر روحانی اظهار داشت: هنگامی که بحث روابط اقتصادی ایران و هندوستان مطرح می شود، به مفهوم تعامل ایران و همسایگانش با جمعیتی بالغ بر 400 میلیون نفر و هندوستان به عنوان کشوری با بیش از یک میلیارد و 200 میلیون نفر جمعیت است. با توجه به ظرفیتهای انرژی در ایران و معادن گسترده هندوستان و بندر راهبردی چابهار، می توانیم در عرصه های مختلف از جمله در صنایع آلومینیوم و پتروشیمی همکاریهای گسترده ای داشته باشیم.

رییس جمهوری، سرمایه گذاری هندوستان در توسعه بندر چابهار و تجهیز آن را نمادی برای همکاری بین دو کشور توصیف و تصریح کرد: چابهار مبدا دالان ترانزینی بین جنوب - شرق و جنوب - شمال خواهد بود و با اتمام احداث راه آهن بین چابهار - زاهدان و زاهدان – سرخس، این مسیر ریلی می تواند به نقطه اتصالی بین کشورهای مختلف از هندوستان و افغانستان گرفته تا کشورهای آسیای میانه و منطقه قفقاز و شرق اروپا تبدیل شود.

دکتر روحانی خاطرنشان ساخت: با توجه به نقش بانکها در روابط اقتصادی دو کشور، امروز بحثهای بسیار مهمی درباره نحوه ساماندهی روابط بین بانکها داشتیم و امیدواریم در آینده نزدیک ، تسهیلات بانکی بیش از گذشته زمینه را برای روابط اقتصادی وسیع تر بین دو کشور فراهم و آماده کند.

رییس جمهوری گفت: پیشرفت هندوستان در تکنولوژیهای نو و های تک به ویژه آی تی سی، بیو و نانوتکنولوژی و هوا - فضا ما را بر آن داشت تا امروز توافق کنیم که روابط دو کشور در عرصه فناوریهای نو، دانشگاهی و پارکهای علمی و فناوری توسعه یابد.

دکتر روحانی گسترش توریسم و گردشگری بین دو کشور با تکیه بر اشتراکات تمدنی، فرهنگی و تاریخی بین دو ملت را از دیگر توافقات دو کشور در نشست هیاتهای عالیرتبه دو کشور برشمرد.

رییس جمهوری تاکید کرد: با توجه به اهمیت ثبات و امنیت در منطقه، به ویژه در افغانستان، عراق، سوریه و یمن و دیگر کشورهای منطقه و مواجهه با معضل مهم تروریسم در منطقه، دو کشور تصمیم گرفتند که در مسائل سیاسی و ارتباطات اطلاعاتی روابط نزدیک تری را برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه و مبارزه با تروریسم ایجاد کنند.

"نارندرا دامورداس مودی" نیز در این نشست خبری، همکاری و مشارکت دو کشور را بسیار حائز اهمیت توصیف و تاکید کرد: دستاوردهای این دیدار و قراردادهای امضا شده، فصل تازه ای در عرصه همکاری های استراتژیک دو کشور رقم می زند و بی تردید رفاه دو ملت در گرو همکاری های گسترده اقتصادی ایران و هندوستان خواهد بود.

نخست وزیر هندوستان ادامه داد: همکاری گسترده تجاری، ارتباطات کارآمد جاده ای بویژه در زمینه راه آهن، مشارکت در بخش های نفت و گاز، آموزش و مسائل فرهنگی از ارکان همکاری های اقتصادی دو کشور خواهد بود.

وی از اختصاص 500 میلیون دلار برای توسعه و زیرساخت بندر چابهار برپایه قراردادی دوجانبه خبر داد و تصریح کرد: بی تردید این قرارداد به پیشرفت و رشد اقتصادی منطقه منجر خواهد شد و مصمم هستیم هر چه زودتر این قراردادها عملیاتی شود.

مودی همچنین امضای قرارداد سه جانبه حمل و نقل و ترانزیت کالا با مشارکت ایران، هندوستان و افغانستان را فرصت تاریخی دانست که راه های ارتباطاتی جدید و نزدیکتر را بین سه کشور برقرار خواهد کرد.

استقبال رسمی دکتر روحانی از نخست وزیر هند

آقای «نارندرا دامورداس مودی» نخست وزیر هند روز دوشنبه در مجموعه تاریخی – فرهنگی سعد آباد مورد استقبال رسمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

در مراسم استقبال رسمی، پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هند، دکتر روحانی و آقای مودی از یگان تشریفات سان دیده و سپس هیات‌های عالیرتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.

امضای توافق نامه سه جانبه (ایران – هند – افغانستان) و نیز  بررسی راههای تقویت همکاری‌های مشترک در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و ایجاد تحرک جدی در روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله برنامه‌ها و  محورهای اصلی سفر نخست وزیر هند به تهران است.

تفاهم‌نامه حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در شهر تهران امضا شد

آیین امضاء تفاهم نامه همکاری و آغاز به کار رسمی پارک فناوری شهر با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، محمد باقر قالیباف شهردار تهران، محمد فرهادی وزیر علوم، مهدی چمران رییس شورای شهر برگزار شد. در این مراسم سورنا ستاری و محمد باقر قالیباف تفاهم نامه حمایت از توسعه اقتصاد دانش بنیان شهر تهران را امضا کردند.

ستاری در این مراسم ضمن تشکر از فعالیت های شهردار تهران در حمایت از حوزه اقتصاد دانش بنیان اظهار کرد: در دو سال گذشته به دنبال اثبات این موضوع بودیم که سرمایه های کشور،  جوانان و نیروی متخصص هستند،  در واقع پایه اقتصاد دانش بنیان نیز همین نیروی متخصص است که در کشور ما کمبودی از این نظر وجود ندارد زیرا ایران  چهارمین کشور از نظر تربیت نیروی مهندس است.

ستاری با بیان اینکه باید دیدی وسیع در حوزه اقتصاد دانش بنیان ایجاد شود گفت: اگر بتوانیم دیدگاه خود را در مسئله اقتصاد دانش بنیان تقویت کنیم در این صورت اگر فردی در هر حوزه ای ایده ای اقتصادی داشته باشد  و پس از هر آزمون خطایی دوباره مورد حمایت قرار بگیرد این فرد ایده خود را قطعا تبدیل به ثروت میکند و این همان چیزی است که دنبال آن هستیم .

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین بیان کرد: کشور ما پتانسیل عجیبی در حوزه نیروی جوان و تحصیل کرده دارد که در این راستا  وجود بهترین دانشگاه ها و 32 میلیون نیروی جوان و همچنین 5 میلیون دانشجو در کشور تماما بیانگر این پتانسیل است.

نایب رییس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی ابراز کرد: باید جهت گیری را در شهرمان به سمت اقتصاد دانش بنیان پیش برده و فضای شهر فقط برای مواردی همچون سوپر مارکت­ها و مغازه ها نیست بلکه از این فضا باید برای به وجود آمدن و استقرار شرکت های دانش بنیان و بروز خلاقیت جوانان استفاده  و این دیدگاه مورد حمایت قرار داد.

رییس بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: تا کنون چندین پروژه مشترک با شهرداری تهران داشته ایم و طرح های زیادی در این زمینه همچون طرح توسعه دانشگاه تهران در حال انجام است. 

وی به فضا و جریان به وجود آمده در حوزه نوآوری اشاره کرد و با بیان اینکه با فعالیت اساتید و دانشجویان دانشگاه های شهر تهران از جمله دانشگاه شریف و  راه اندازی شرکت ها در اطراف این دانشگاه شاهد تغییرات جدی هستیم گفت: یکی از این تغییرات بالا رفتن قیمت زمین در اطراف این دانشگاه ها است که با فعالیت های شرکت های دانش بنیان رخ داده است و این اتفاقی است که در سایر دانشگاه های کشور میبایست رخ دهد. بنابراین برای ایجاد این زیست بوم مهمترین مسئله اعتقاد است باید این فرهنگ در کشور ایجاد شود که افراد بر روی شرکت های دانش بنیان سرمایه گذاری کنند و برای ایجاد این زیر ساخت و فرهنگسازی و ترویج اقتصاد دانش بنیان در کشور نیاز به حمایت تمام بخش ها از جمله شهرداری داریم. البته شهرداری تهران تا امروز در این زمینه همراه ما بوده اما نیاز به حمایت و هماهنگی بیشتر خصوصا در حوزه فرهنگسازی داریم. 

ستاری همچنین بیان کرد: با این پشتوانه حمایتی دولت از اقتصاد دانش بنیان، قطعا به نقطه ایی میرسیم که شاهد ایجاد شرکت های بسیار بزرگ در کشور خواهیم بود همچنین که در حوزه های بیو تک و ict و هوافضا، ایران حرف اول را در منطقه می زند و روشن است که در حوزه های دیگر به این نقطه خواهیم رسید.

وی در پایان از وزیر علوم تحقیقات و فناوری نیز تشکر کرد و گفت : وزارت علوم همواره در مسیر تحقق اهداف اقتصاد دانش بنیان همراه ما بوده زیرا پایه و اساس این فعالیت در دانشگاه ها و پارک علم و فناوری شکل می گیرد.  که وزیر محترم در این زمینه یاریگر ما است.

ستاری همچنین از حمایت های دکتر چمران رییس شورای شهر تهران تشکر کرد.

در پایان دکتر سورنا ستاری همراه محمد باقر قالیباف شهردار تهران، مهندس دنیامالی عضو شورای شهر تهران، محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهوری که نمایندگان تام الاختیار معاونت علمی در اجرای این تفاهم نامه هستند و دکتر بابک نگاهداری رییس مرکز فناوری شهر تهران و اسماعیل قادری‌فر مدیر کل دفتر تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری  ضمن رونمایی از پارک علم و فناوری شهر ا ز شرکت های مستقر در این پارک بازدید کردند.

حقوق و مزایای معوقه کارکنان دولت در فیش خرداد ماه اعمال می شود

محمدباقر نوبخت روز شنبه در حاشیه برگزاری شورای برنامه ریزی و توسعه استان های منطقه یک کشور در ساری در گفت و گو با خبرنگاران افزود: سهم اعتباری و پروژه های قابل احیای استان ها پیش بینی شده است و بزودی سهم اعتباری برای احیای واحدهای تولیدی و صنعتی ابلاغ می شود.

نوبخت از آمادگی دولت برای واگذاری تمامی 2 هزار طرح نیمه تمام عمرانی کشور به بخش خصوصی خبر داد و گفت: دولت هیچ مشکلی برای واگذاری این طرح ها به بخش خصوصی نخواهد داشت و در این راستا نیز سرمایه گذاران بخش خصوصی از حمایت های دولتی بهره مند می شوند.

سخنگوی دولت همچنین گفت که رئیس جمهوری بودجه سال 95 را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ کرده است و این سازمان نیز به زودی بودجه را به استان های کشور ابلاغ می کند.

نوبخت ادامه داد: با ابلاغ بودجه سال 95، حقوق و مزایای کارکنان دولت و معوقه 2 ماه نخست امسال در فیش حقوقی خرداد ماه اعمال و پرداخت می شود .

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: تلاش این سازمان برای تایید بودجه سال 95پیش از سال جاری در مجلس شورای اسلامی برای بروز کردن پرداخت ها دولت به خصوص به کارمندان صورت گرفت.

وی با اشاره به در پیش بودن اجرای برنامه ششم توسعه کشور گفت: در این برنامه استان های کشور به 9 منطقه تقسیم می شود و سهم اعتباری هر استان نیز با توجه به مشابهت اقلیمی، صنعتی و ظرفیت های پنهان تخصیص می یابد.

نوبخت افزود: همچنین بر اساس برنامه ششم تمام استان ها علاوه بر برنامه توسعه پنجساله، برنامه توسعه منطقه ای نیز خواهند داشت.

خبر نامزدی من برای ریاست جمهوری حاشیه است/صنعت داروسازی باید نوسازی شود

سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه مراسم معرفی دستاوردهای صنعت دارویی کشور در مرکز رشد دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سئوالی مبنی بر خبر احتمال نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 افزود: این مسائل همه حاشیه است. این روزها متاسفانه همه چیز در کشور حاشیه شده و آن کسی که در بسیاری از موارد فراموش شده اند، متن یعنی مردم هستند. بگذارید کارمان را برای مردم انجام دهیم. من قبلا نظرم را اعلام کردم.

وزیر بهداشت گفت: اگر صنعت دارویی کشور - که حداقل حدود یکهزار میلیارد تومان نیاز به بازسازی و نوسازی دارد - از سوی بانک ها حمایت شود، رقم صادرات به چند 10 برابر افزایش خواهد یافت.

هاشمی با اشاره به شرایط تحریم صنایع دارویی افزود: اکنون شرایط جدید بازارهای وسیعی پیش روی صنعتگران دارویی کشور قرار دارد.

وزیر بهداشت در پاسخ به سئوال خبرنگاران مبنی بر زمان اعلام تعرفه های پزشکی گفت: سرانجام تعرفه ها نیز مشخص می شود، همانگونه که قرار بود این تعرفه ها چهارشنبه به نتیجه برسد، بحث های کامل آن انجام شد و منتظر موافقت رئیس جمهوری هستیم اما چون جلسات تعرفه ها همزمان با سفر رئیس جمهوری کرواسی شد، رئیس جمهوری در جلسه حضور نداشتند، بنابراین بعد از تائید رئیس جمهوری این تعرفه ها اعلام خواهد شد.

هاشمی با اشاره به فعالیت شورای فناوری سلامت در دولت یازدهم افزود: کار این شورا سیاستگذاری و حمایت از تولیدکنندگان داخلی و صادرات است، بنابراین مقرراتی وضع کردیم که در قالب اجرای این مقررات از صنعت دارو و تجهیزات پزشکی حمایت می شود که یکی از مهمترین مصوبات آن قیمت گذاری است.

وزیر بهداشت ادامه داد: براساس این مصوبه، تعهد کردیم که اگر شرکت ها، دارویی تولید کنند که مشابه بهترین برند خارجی از نظر کیفیت باشد، 80 درصد قیمت را پیش خرید می کنیم.

وی افزود: دولت به شرکت هایی که در حوزه صادرات بیش از یک میلیون دلار فعال باشند، امتیازات ویژه ای اعطا می کند.

وزیر بهداشت درمورد اعمال شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت نیز گفت: وزارت بهداشت در دولت یازدهم از روزی که کار خود را آغاز کرد بدنبال اقدام عملی بوده و بطور مثال کمبودهای دارویی را از حدود 300 قلم به کمتر از 30 قلم رسانده است.

هاشمی افزود: طی این مدت، 10 هزار متخصص در سراسر کشور توزیع شده و 11 میلیون بیمه شده جدید داریم، بنابراین دسترسی به خدمات پزشکی افزایش یافته اما در عین افزایش دسترسی به خدمات پزشکی، واردات دارو کاهش یافته و سهم تولید داروهای داخل افزایش پیدا کرده است.

وی یادآور شد: در آغاز کار ما، سهم تولید داروهای داخل نزدیک 60 درصد بود اما اکنون به 70 درصد یعنی چیزی حدود 10 درصد افزایش یافته و واردات دارو نیز از بیش از یک میلیارد دلار به 900 میلیون دلار کاهش یافته است.

وزیر به بهداشت ادامه داد: سهم تولید داخل دارو تا پایان برنامه ششم باید 75 درصد باشد و هنوز این برنامه تمام نشده و به عدد 71 درصد رسیده ایم، بنابراین مطمئنا باید به عدد 75 درصد تا پایان دولت یازدهم برسیم.

هاشمی گفت: اگر بخواهیم بصورت جدی در کاهش واردات دارو سرمایه گذاری کنیم به کمک مجلس و دولت و مهمتر از آن بانک ها برای نوسازی صنعت داروسازی نیاز داریم.

وی تصریح کرد: بخشی از صنعت داروسازی کشور مربوط به چند دهه قبل است، بنابراین اگر بخواهد در بازارهای بین المللی رقابت کند حتما باید نوسازی شود و البته مشوق هایی در زمینه مالیات و صادرات گذاشته شود.

وزیر بهداشت یادآور شد: وامی که صندوق توسعه ملی می تواند به صنعتگران بدهد بسیار حائز اهمیت است و علاوه بر آن خود صنعت گران باید مسیرهای صادرات را آموزش ببینند. واقعیت این است که صنعت داروسازی کشور امروز به رغم اینکه فرصت های زیادی را دولت برای آنها فراهم کرده - خود آنها معترف هستند که دولت جلوتر از آنها فضا برای صادرات ایجاد کرده - برای صادرات آموزش کافی را ندیده و باید حتما در این حوزه توانمند شوند و بدون تردید محصولات آنها از نظر کیفیت و حتما از نظر قیمت، قابل رقابت است.

هاشمی گفت: صادرات به تلاش دو طرف صنعتگران و دولت و مجلس نیاز دارد. بازپرداخت این حوزه تضمین شده و اگر تا دو هزار میلیارد تومان به صنایع دارویی کشور کمک شود، صنعت دارویی جهش فوق العاده ای پیدا خواهد کرد البته دستگاه های حکومتی باید از مداخله در صنعت داروسازی - در آنجا که بخش خصوصی حاضر است سرمایه گذاری کند - پرهیز کنند.

وی تصریح کرد: ورود دستگاه های دولتی به این حوزه به دلیل رانت های دولتی و حکومتی و حاکمیتی چه در سرمایه گذاری و چه در قانونگذاری، مانع از رشد استعدادها خواهد شد. بنابراین بهتر است همه دستگاه های دولتی در بخش هایی سرمایه گذاری کنند که در توان بخش خصوصی نیست.

وزیر بهداشت گفت: روش اعتباربخشی جدید برای بیمارستان های کشور حداکثر یک ماه آینده آغاز به کار خواهد کرد و اکنون طبق گزارش های رسیده، کار آزمایشی آن برای 20 بیمارستان آغاز شده است.

هاشمی تاکید کرد: از آخر خرداد ماه، روش جدید سنجه های اعتباربخشی برای بیمارستان ها اعمال می شود؛ تعداد سنجه ها در روش جدید به یک دهم تعداد قبلی کاهش پیدا کرده است.

وزیر بهداشت با اشاره به مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: این مرکز به عنوان مرکزی که در جهت کاهش واردات در کشور تلاش کرده، نزدیک به 80 سال قدمت داشته و کارنامه بسیار موفقی دارد.

هاشمی افزود: در طول دو سال و نیم گذشته هر دو ماه یک داروی جدید در وزارت بهداشت تولید کردیم. این به معنای اقتصاد مقاومتی، کاهش واردات، افزایش توانمندی کشور برای صادرات و کاهش وابستگی به محصولات خارجی است.

وی با اشاره به افتتاح اتاق تمیز برای تولید داروهای پپتیدی در این مرکز گفت: این اتاق در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار می گیرد.

وزیر بهداشت ادامه داد: خوشبختانه متوسط سن افرادی که در مرکز رشد دارویی فعالیت داشته و نوآوری های خوبی داشتند کمتر از 30 سال است، که نشان می دهد هدفگذاری سازمان غذا و دارو کاملا درست و منطقی بوده و از استعدادهای درخشان ایرانی این حوزه در حد امکان استفاده کرده است. امیدواریم دولت کمک کند که استعدادها را کشف کرده، پرورش داده و حفظ کنیم.

هاشمی گفت: امروز قرصی برای هپاتیت «سی» در این مرکز تولید می شود که پیش از این، آن را بالغ بر یکهزار دلار باید خرید می کردیم اما امروز با 90 هزار تومان حدود 30 دلار در کشور تولید می شود و از لحاظ کیفیت طبق اظهارنظر انجمن های مرتبط، معادل مشابه خارجی است.

وی یادآور شد: صادرات دارویی کشور در دولت به بیش از دو برابر افزایش یافته و دسترسی به دارو در کشور نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش پیدا کرده است.

حدود 60 قلم دارو روز شنبه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و ‌آموزش پزشکی و رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو معرفی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار