کد خبر: ۲۳۷۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۲ 28 May 2016
رضا نجفی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سیستان و بلوچستان دارای سه هزار و 600 هکتار باغ انگور است که بیش از 90 درصد آن را باغات انگور یاقوتی قرمز به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: برداشت انگور یاقوتی در استان از اوایل خرداد به مدت یک ماه آغاز و پیش بینی می شود بیش از 30 هزار تن محصول تولید و روانه بازار مصرف شود.
وی تصریح کرد: با بروز خشکسالی و خشک شدن بیش از 2 هزار و 500 هکتار از باغات انگور منطقه، این سازمان با مشارکت کشاورزان با ایجاد 18 نهالستان مجوز دار سالانه یک میلیون اصله نهال این محصول را در استان تولید می کند که این امر ضمن تامین نهال و توسعه باغات استان نهال به دیگر استانهای کشور ارسال می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: هم اینک در 15 شهرستان استان انگور یاقوتی کشت می شود که شهرستان های زهک، هامون، خاش، هیرمند و زاهدان بیشترین سطح باغات استان را به خود اختصاص داده اند.
نجفی گفت:300 هزار اصله نهال یارانه دار سال گذشته به منظور توسعه باغات انگور بین کشاورزان سیستان و بلوچستان توزیع شده است که بابت هر نهال 6 هزار و 500 ریال یارانه پرداخت می شود.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه انگور یاقوتی اقتصادی ترین محصول باغی منطقه سیستان بوده و می تواند نقش زیادی در بهبود وضعیت اقتصادی مردم منطقه داشته باشد طرحی در دست اقدام است که با اتمام طرح بزرگ آبرسانی با لوله به 46 هزار هکتار از زمین های کشاورزی دشت سیستان سطح باغات انگور به بیش از 20 هزار هکتار افزایش یابد.
سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، نیمروز و هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.
وی خاطر نشان کرد: علاوه بر انگور یاقوتی قرمز ارقام دیگر انگور شامل یاقوتی سفید، فخری، سنگک، امیری، لعل، حاجی عباسی، چشم گاوی، قندهاری، مایه میش غلامی و شست عروس در سیستان و بلوچستان کشت و تولید می شود.
سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و غیره دارد.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید 2 بار محصول را دارند.
هم اینک در بیش از 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار