دبیر ستاد ثبت نام آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد به ثبت نام بیش از 18هزار کلاس اولی در سال تحصیلی جدید در استان اشاره کرد و گفت: در برخی از مدارس محدودیت های امکاناتی وجود دارد که در این زمینه نیز پایبند به تکمیل حداقل ها برای تحصیل بهتر دانش آموزان هستیم. ب
کد خبر: ۲۳۸۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱ 31 May 2016
به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس،همه ساله همزمان با آغاز فصل ثبت نام دانش اموزان در مدارس مشکلات زیادی برای والدین و فرزندان آنها ایجاد می شود.


کار سخت والدین برای ثبت نام فرزندان
والدینی که در روز نخست ثبت نام فرزندان خود با مشکلات زیادی روبرومی شوند و انگار در برخی از مدارس استان کهگیلویه وبویراحمد و بویژه شهر یاسوج مرکز استان ثبت نام فقط چند ساعت بوده چرا که تعدادی از مدارس در روز نخست ثبت نام چند ساعت بعد از آغاز به کار اعلام کرده اند که ثبت نام کلاس اولی ها تمام شد.

در حالی که ثبت نام کلاس اولی ها چندین روز طول می کشد و اولویت با دانش آموزانی است که این مدارس در نزدکی محل سکونت آنها قرار دارد اما به نظر می رسد ثبت نام کلاس اولی ها از مدتها قبل آغاز شده و ظرفیت ها کاملا تکمیل هستند.

ظرفیت تکمیل است همین؟!
مادر یکی از کلاس اولی که ساکن شهر یاسوج است، با گلایه از اجرای نظام جدید آموزشی و مشکلاتی که برای دانش آموزان به دنبال دارد، گفت: روز گذشته به مدرسه ای که حوالی خانه ما قرار دارد رفتم تا فرزندم را برای کلاس اول ثبت نام کنم، اما مسئول ثبت نام گفت که از پذیرش دانش آموز جدید معذوریم.


وی یکی از دلایل این موضوع را تکمیل ظرفیت ثبت نام در این مدارس دانست و افزود: یکی از دلایل نقشه های جغرافیایی و ثبت نام دانش آموزان در محدوده مدرسه است، اما تعجب ما پر شدن این کلاسهاست.
مسئول مدرسه مذکور در پاسخ سئوال خبرنگار ما گفت: یکی از دلایل پر شدن کلاسهای درس دانش آموزان پایه اولی است.
وی ابراز کرد: بر اساس برنامه آموزش و پرورش و هیئت امنای مدرسه ما فقط می توانیم در هر کلاس درس 24دانش آموز پایه اولی را ثبت نام کنیم و برای حال و رفاه اولیاء حتی آن را به سی نفر هم رسانده ایم که ظرفیت ما در همان روز اول به اتمام رسیده است.
محدودیت مکانی داریم
این مسئول مدرسه با بیان اینکه در برخی از مدارس مرکز استان محدودیت مکانی داریم، ابراز داشت: یکی از دلایل پر شدن مدارس مرکز شهر ازیاد و مهاجرت برخی از دانش آموزان حاشیه شهر به مدارس مرکزی است.
وی با بیان اینکه مدارس حاشیه شهر بیشتر خالی هستند و خانواده ها برای تحصیل و نزدیک بودن به شهر فرزندان خود را به مدارس مرکز شهر می آورند ،ابراز کرد: همین موضوع باعث شده که برخی از مدارس حاشیه شهر تعداد کمی دانش آموز ثبت نام داشته باشند و تمامی بار بر دوش مدارس مرکز استان باشد.
این مسوول با بیان اینکه ثبت نام دانش آموزان بر اساس محدودیت مکانی و جغرافیایی صورت می گیرد، بیان کرد: با توجه به ابلاغیه آموزش و پروش،همه مدارس مکلف هستند که دانش آموزانی را که در محدوده جغرافیایی خود هستند را ثبت نام کنند.
اما از سوی دیگر مشکل کلاس اولی ها به اینجا ختم نمی شود و پایه های ششم هم نیز مستثنی از این موضوع نیستند.

وقتی امکانات نیست؟
یکی از اولیاء یک دانش آموز پایه ششم که از نبود برخی امکانات در حاشیه های مرکز شهر گلایه داشت، بیان کرد:برخی از مدارس حاشیه شهر، کلاسهای ششم را تدریس نمی دهند و بخاطر همین موضوع باید به مرکز شهر یا مدارس دیگر رجوع کرد.

وی با بیان اینکه امکانات در برخی از مدارس حاشیه شهر یاسوج قابل توجیه نیست، بیان کرد: به عنوان یک پدر باید فرزند خودم را در مدرسه ای که بهترین نوع آموزش و امکانات را ارائه دهد ثبت نام می کنم.
این موضوع در حالی مطرح می شود که کمبود فضای فیزیکی مدارس در مناطق پرجمعیت استان از جمله حاشیه های شهر یاسوج، یکی از دغدغه های همیشگی بوده است.
در همین زمینه دبیر ستاد ثبت نام آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری به ثبت نام کلاس اولی ها و محدودیت ثبت نام در برخی از مدارس اشاره کرد و گفت:مدارس موظف هستند فقط دانش آموزان حضور داشته در محدوده ومنطقه ای خود را ثبت نام کنند.

محدودیت ها متغیر است
حسین قاسمی نیز به برخی تبصره های موجود برای ثبت در مدارس اشاره کرد و افزود: این محدودیت در برخی از مواقع نیز متغییر بوده و برای مدارس نیمه دولتی به گونه ای دیگر است.
وی با بیان اینکه مدارس نیمه دولتی می توانند 50درصد از میزان ثبت های محدوده خود را به گروه های دیگر اختصاص دهند، بیان کرد: اگر مدرسه مورد نظر دولتی باشد محدودیت خودش را دارد هرچند که در این مورد محدودیت هایی برای آنان نیز لحاظ شده که به طور مثال می توان به یک خانواده فرهنگی اشاره کرد که میسر تردد آنها در محدوده جغرافیایی این مدارس است و می توانند فرزندان خود را در آن مدرسه ثبت نام کنند.
دبیر ستاد ثبت نام آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: مدارس دیگری هستند که بر اساس ضوابط خاص ثبت نام می کنند که مدارس شاهد از آن جمله هستند.
قاسمی با بیان اینکه این مدارس نیز موظف به ثبت نام 50درصد دانش آموزان در محدوده جغرافیایی هستند، بیان کرد: تمامی ثبت نام های مدارس استان بر اساس قانون صورت می گیرد و جای هیچ گونه گلایه ای نیست.

هر گونه دریافت وجه غیر قانونی است
وی در ادامه در پاسخ به سئوالی د ر مورد دریافت وجه از سوی مدارس گفت: دریافت هرگونه وجه هنگام ثبت نام به جزو مدارس خاص نیمه دولتی و غیرانتفاعی خلاف قانون بوده بوده ولی در طول سال تحصیلی با مشورت هیئت امناء پرداخت های به عنوان کمک از سوی اولیاءصورت می گیرد که منعی ندارد.

آغاز به تحصیل 18هزار نو آموز در سالجاری
دبیر ستاد ثبت نام آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد به ثبت نام بیش از 18هزار کلاس اولی در سال تحصیلی جدید در استان اشاره کرد و گفت: در برخی از مدارس محدودیت های امکاناتی وجود دارد که در این زمینه نیز پایبند به تکمیل حداقل ها برای تحصیل بهتر دانش آموزان هستیم.
قاسمی با بیان اینکه کمبود امکانات تعریف های خاصی دارد که باید آنان را نیز تأمین کنیم، بیان کرد: مشکلات همیشه وجود دارد،ولی در وهله اول باید حداقل ها را تأمین کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار