کد خبر: ۲۴۹۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶ 21 June 2016
علی ملاشاهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وزش باد شدید همراه با گرد و خاک در ادامه بادهای 120 روزه در شمال سیستان و بلوچستان تا اوایل هفته آینده تداوم دارد به طوری که حداکثر سرعت وزش باد در این منطقه به حدود 80 تا 100 کیلومتر بر ساعت می رسد.
وی ادامه داد: هم اینک حداکثر سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک در منطقه سیستان به 70 کیلومتر بر ساعت گزارش شده که تحت تاثیر آن شعاع دید افقی در زابل به چهار کیلومتر رسید.
وی ادامه داد: این وضعیت در نواحی مرکزی و جنوبی استان تا اواخر هفته آینده پیش بینی می شود به طوری که در این مدت جاده زاهدان منطقه شوره گز - بم اختلال جاده ای و ریلی را به همراه دارد.
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بخش های شرقی دریای عمان همچنان مواج و متلاطم است به طوری که ارتفاع موج به حدود 2 متر می رسد.
فرجی خاطر نشان کرد: حداقل دمای هوای استان در شبانه روز گذشته با 23درجه مربوط به زاهدان و حداکثر دمای با 47 درجه مربوط به شهرستان دلگان در جنوب استان بوده است.
بادهای موسمی 120 روزه از زمان شکل گیری سیستان در شمال استان با این منطقه همزاد بوده و هر سال با آغاز آن در اوایل تابستان مردم منطقه شاهد گرد و غبار و آلودگی هوا بعضا تا چند برابر حد استاندارد نیز هستند.
این بادها اقتضای طبیعت منطقه بوده و وزیدن آنها به صورت طبیعی دمای هوا را کاهش می دهد اما به سبب خشک شدن تالاب بین المللی هامون گاه با وزش شدید بادهای 120 روزه دمای هوا در منطقه سیستان تا میزان زیادی افزایش می یابد.
سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و زهک در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار