کد خبر: ۲۶۴۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹ 23 July 2016

مدیر کل فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان گفت: آموزش به تنهایی باعث اشتغال نخواهد شد بلکه در این زمینه باید با بستر سازی مناسب ،توانمند سازی افراد و افزودن دوره های کارآفرینی جدید مطابق با آمایش سرزمینی در جهت ورود به بازار کار اقدام کرد.

به گزارش ایسنا -منطقه سیستان و بلوچستان،محمد جهانتیغی در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه که به مناسبت شروع هفته مهارت آموزی در اداره کل فنی و حرفه ای استان برگزار شد ،اظهار کرد: هفته ملی مهارت آموزی از پنجشنبه 31 تیر ماه آغاز و تا 6 مرداد ماه ادامه خواهد داشت و توانمندسازی آسیب‌دیدگان اجتماعی در سکونتگاه‌های غیررسمی به منظور ارتقای شرایط اجتماعی و اقتصادی برای ایجاد اشتغال ، توسعه آموزش روستائیان و عشایر بر اساس نتایج نیازسنجی‌های انجام شده در اولویت برنامه‌های فنی و حرفه‌ای استان قرار دارد.

وی ادامه داد: در سه ماهه نخست سال 1395 در بخش دولتی اداره‌کل آموزش فنی و حرفهای استان، 31 هزار و 101 نفر در دوره‌های مهارتی شرکت کردند که از این تعداد 15 هزار و 486 نفر زن و 15 هزار و 615 نفر مرد بوده‌اند.

وی بیان کرد:اساسی ترین اولویت اداره کل فنی و حرفه ای استان در سال 95 توجه به ساکنین حاشیه شهرها از جمله جمعیت حاشیه نشین درشهرستانهای زاهدان،زابل،چابهار،بخشی از سراوان و ایرانشهر است که در مرحله اول اولویت اصلی با زاهدان،زابل و چابهار می باشد.

جهانتیغی اضافه کرد: آموزش و توانمندسازی ساکنان مناطق ویژه اجتماعی، بانوان بد سرپرست و خودسرپرست و توانمندسازی معتادان بهبودیافته نیز در حال انجام می باشد.

وی افزود:برای پیشبرد برنامه های سازمان فنی و حرفه ایی در سال گذشته در بخش آموزش عالی و مشارکت نزدیک با دانشگاهها ،3 تفاهم نامه همکاری ویژه با دانشگاه سیستان و بلوچستان،دانشگاه آزاد و پارک علم و فناوری منعقد شده که تاکنون بخشی از مفاد تفاهم نامه را اجرایی کرده ایم.

وی هدف عقد تفاهم نامه با دانشگاه را خیل عظیم بیکاران جامعه که از فارغ التحصیلان دانشگاهی با سطوح مختلف تحصیلی می باشند دانست و افزود:با توجه به بیکاری عظیم بین قشر دانشگاهی و با توجه به بررسی های صورت گرفته و دانشگاهی بودن استان بخش عمده تفاهم نامه با دانشگاه صورت گرفته است.

جهانتیغی اضافه کرد: آموزش‌های مهارتی نقش مهمی در اشتغال و ایجاد بسترهای کارآفرینی در جامعه دارد و این نهاد علاوه بر ارائه آموزش‌های تخصصی و مهارتی با پرداخت تسهیلات فرد را برای ورود به بازار کار آماده خواهد کرد.

وی تصریح کرد: یکی از بزرگترین چالش ها در سیستم تعلیم و تربیت سیستم مشاوره ای است که باید متناسب با نیاز جامعه ساختار آن فراهم شود تا مردم ارزش کار مشاوره را دریافت کنند .

مدیر کل فنی و حرفه ای استان اظهار کرد:امروز هیچ ارتباطی بین هئیت تحصیلی متوسطه و رشته های تحصیلی دانشگاه و نیا های جامعه وجود ندارد و در حال حاضر دانشگاه ها و آموزش و پرورش عرضه محور کار می کنند که اشکال بزرگ این چند دهه نیز همین عرضه محوری بوده است.

وی تصریح کرد:در سال گذشته برای مشاغل خانگی بالغ بر 8 میلیارد و 750میلیون تومان اعتبار با کارمزد 4 درصد در نظر گرفته شده و 2 هزار نفر در نوبت تسهیلات قرار گرفتند که تاکنون 6 میلیارد تومان به افراد جویای کار پرداخت شده است.

این مسوول از اولویت های دیگر سازمان فنی و حرفه ای را آموزش مهارت به زندانیان دانست و افزود:در مراکز زندان زاهدان و زابل شعبه دائمی آموزش مهارت دایر است و در بقیه شهرستانها نیز شعبه سیار برای آموزش مهارت به زندانیان مشغول به فعالیت می باشند.

وی ادامه داد:با توجه به نیاز سنجی زندانیان تعدادی از رشته ها با هدف توانمندی زندانیان آموزش داده می شود و امکانات خوبی برای آنها فراهم شده است و دومین استانی هستیم که با جدیت در حوزه آموزش مهارت به زندانیان ورود پیدا کرده ایم.

مدیر کل فنی و حرفه ای استان توانمندسازی بانوان را از دیگر برنامه های مهم این سازمان عنوان کرد و گفت:در بازه زمانی سال گذشته و سه ماهه نخست سال 1395 بالغ بر 57 درصد کارآموزان مراکز دولتی و خصوصی استان را زنان تشکیل داده‌اند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار