کد خبر: ۲۶۹۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱ 31 July 2016

زورخانه خیامیان یکی از قديمی ترين زورخانه های شهرستان زاهدان است که با قدمتی بیش از 70 سال همچنان پابرجاست.

رئیس هیت زورخانه ای و پهلوانی سیستان و بلوچستان گفت: زورخانه خیامیان یکی از قديمی ترين زورخانه های شهرستان زاهدان واقع در خيابان امام خمينی(ره) است که قدمتی بیش از 70 سال دارد.

محمود رضا امیاری افزود: مرحوم«حاج حسن خياميان» با تمسک به مولای متقیان امام علی (ع) سراسر عمرش را صرف خدمت به ورزش پهلوانی کرد و سرانجام هم طبق وصیتنامه خود در همین زورخانه به خاک سپرده شد تا به گفته خودش در خاک هم از زمزمه مولای متقیان بی بهره نباشد.

وی اظهار کرد: ورزش پهلوانی و باستانی از نظر ظرفیت فرهنگی و معنوی فراوان، می‌تواند در راستای ترویج فرهنگ ارزشی در دیگر رشته‌های ورزشی نیز مؤثر باشد باید فرهنگ ورزش باستانی که پیوند خورده با ارزش‌های والای اسلامی و دینی است، در جامعه نهادینه شود زیرا ورزش پهلوانی و زورخانه ای ورزشی است که ورزشکاران آن همواره ذکر اهل بیت(ع) می گویند و ورزش بسیار مقدسی است که بزرگان زیادی در استان سیستان و بلوچستان به آن پرداخته اند.

وی تصریح کرد: ورزش پهلوانی و زورخانه ای تقدس خاصی دارد به خصوص این که حضور افراد در سنین مختلف یک شوکت و عظمت خاصی به این ورزش بخشیده است و توجه به این ورزش نیز در چند سال اخیر بسیار بالا بوده است.

امیاری خاطر نشان کرد: این ورزش معنوی مورد علاقه رده های مختلف سنی از خردسال تا سالمندان است که وظیفه داریم برای حفظ عظمت و سربلندی ورزشکاران آن و همچنین تقویت آموزش های جوانان و تجلیل از ورزشکاران، شرایطی را مهیا کنیم تا این ورزشکاران با اراده بتوانند در ماموریت های خود برای شهرستان و استان افتخار کسب کنند.

وی در پایان گفت: برای آن که بتوانیم در دیگر رشته های ورزشی روح جوانمردی را جاری کنیم باید به سمت تقویت ارزش ها برویم و در این میان ورزش باستانی می تواند چراغ راه و الگو برای نیل به این هدف باشد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار