مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در آیین عبادی سیاسی نمازجمعه اهل سنت زاهدان گفت دین مبین اسلام دین بسیار وسیع و فراگیری ا‌ست. تفاوت این دین با سایر ادیان این است که برای تمام شعبه‌های زندگی انسان برنامه دارد. در این دین علاوه بر حقوق‌الله و عبادات فردی، بخش بزرگی از احکام آن به حقو‌ق‌الناس من‌جمله معاملات و معاشرات اختصاص دارد.
کد خبر: ۲۷۶۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵ 13 August 2016

وی در ادامه افزود دین اسلام علاوه بر ایمان، اعتقاد و عبادات که تقویت‌کننده‌ی بُعد معنوی و روحانی انسان هستند، حقوق انسان‌ها را نیز در حد وسیعی بیان کرده است. بر اساس آموزه‌های اسلامی یک مسلمان باید به‌عنوان یک انسان حقوق تمام انسان‌ها و به‌عنوان یک مسلمان باید حقوق تمام مسلمانان را رعایت کند.

خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان کرد در شریعت اسلام پدر و مادر بر فرزندان و فرزندان بر پدر و مادر حق دارند. در حدیث آمده است وقتی نوزادی در یک خانواده متولد شد ابتدا باید در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه خوانده شود تا قبل از هر چیز بزرگی خداوند در گوش نوزاد اعلام شود و از وسوسه‌های شیطانی محافظت گردد.

وی ادامه داد از دیگر توصیه‌های قرآن و سنت در مورد نوزاد آن است که برایش نام خوب و مناسبی انتخاب شود و روز هفتم برایش عقیقه کشته شود. برای انتخاب نام باید از نام‌های انبیا، صحابه و سایر بزرگان دینی و یا اسم‌‌هایی که دارای معانی خوب هستند انتخاب کنیم. همچنین شریعت اسلام توصیه کرده است که فرزند دختر باشد یا پسر باید اظهار شادمانی کنیم. در روایت آمده است وقتی والدین دو دختر را پرورش دهند و آنان را با حرمت به خانه‌ی بخت بفرستند خداوند متعال بهشت را برای‌شان مهیا می‌کند.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان «برخورد نیک با فرزندان» را از دیگر دستورات اسلام عنوان و بیان داشت فرزندان‌تان را تحقیر نکنید و با آنها با نیکی و محبت رفتار کنید. با پسر و دختر باید به‌صورت مساوی محبت شود. اگر به یکی هدیه‌ای دادید به دیگری نیز هدیه بدهید. به آنان آداب و اخلاق صحیح بیاموزید و آنها را به بهترین شیوه تربیت کنید. تربیت صحیح بهترین هدیه‌ای است که والدین می‌توانند به فرزندان‌شان بدهند. فرزندان باید روش زندگی در دنیا را نیز بیاموزند. به فرزندان‌تان هم آمادگی برای آخرت را بیاموزید و هم روش اداره‌ی امور دنیوی را.

وی در ادامه «اهتمام به ازدواج فرزندان» را از دیگر وظایف والدین دانست و اظهار داشت وقتی پسران و دختران به سن بلوغ رسیدند اگر خواستگار مناسبی آمد سعی کنیم آنها را ازدواج دهیم. اگر فرزند بعد از سن بلوغ مرتکب گناه بشود پدر در این گناه شریک است. در شرایط امروزی که بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای دنبال ترویج بی‌بندوباری در جامعه هستند اهتمام به ازدواج فرزندان بهترین راه حفاظت آنان از گناه و فحشاست. البته توصیه می‌شود دختران را در سن کم به ازدواج ندهید، زیرا با توجه به اینکه امروزه زندگی‌ها ماشینی شده و رشد و قوت فرزندان زیاد نیست، تسریع در ازدواج دختران گاهی اوقات عوارض و مشکلاتی را به دنبال دارد.

مولوی عبدالحمید بر «برگزاری مراسم عروسی مطابق با شریعت اسلام»‌ تاکید کرد و گفت ازدواج‌ها و مراسم عروسی باید مطابق شریعت اسلام برگزار شوند. مشکلاتی که امروزه در مراسم‌های مسلمانان وجود دارند متعلق به اسلام نیستند، بلکه این مشکلات مربوط به دوران جاهلیت و فرهنگ‌های غربی است. توصیه شریعت اسلام در این زمینه این است که مهریه‌ها و پذیرایی‌ها در مراسم باید به اندازه توان باشند.

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی که در بین اهل سنت ایران لقب شیخ‌الاسلام دارد در پایان خاطرنشان کرد برگزاری ازدواج‌های دسته‌جمعی در یک مراسم که سبب کاهش هزینه‌ها می‌شود شیوه بسیار خوب و مناسبی است. در مراسم‌های عروسی باید از هر گونه اسباب گناه دوری شود. ارگ و رقص و... حرام هستند و پولی که برای این موارد هزینه می‌شوند نیز حرام است و در روز قیامت فرد مورد مؤاخذه قرار می‌گیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
ازدواج با کدام پول آقای مولوی؟
سیستانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
جناب مولوی شماها که تریبون در اختیار دارید یک کم هم در مورد آسان گیری والدین در امر ازدواج و توقعات بگید کم کنند تا سد راه ازدواج جوانان برداشته شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
اگر من ده سال قبل که رفتم خواستگاری و پاک پاک بودم سر مهریه که ما گفتیم 114 تا و اونها گفتن 313 تا دخترشون رو بهم میدادن به اینهمه گناه که هنوز هم تموم نشده نمی افتادم
من راست گفتم اون زمان که 114 تا در وسع و توانمه نه بیشتر
ای بابا
پاسخ ها
رحیم
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
:-( چه تلخ
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار