مولوی عبدالحمید در خطبه های نمازجمعه اهل‌سنت زاهدان:
مولوی عبدالحمید خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در آیین عبادی سیاسی نمازجمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به اهانت اخیر یکی از برنامه های صدا و سیما به مقدسات اهل‌سنت، خواستار عذرخواهی رسمی صدا و سیما از جامعه اهل‌سنت شد.
کد خبر: ۲۸۰۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲ 19 August 2016
توهین به مقدسات شیعه و سنی حرام است/ لزوم عذرخواهی صداوسیما از جامعه اهل سنت
به گزارش خبرنگار تابناک سیستان‌وبلوچستان از نمازجمعه زاهدان، امام جمعه زاهدان اظهار داشت متاسفانه اخیرا در شبکه «نسیم» صدا و سیما توسط یکی از مجریان شبکه به بزرگان صحابه توهینی صورت گرفت که در سطح کشور و منطقه انعکاس پیدا کرد و بسیاری از علما و شخصیت‌ها از این اقدام گلایه کردند و نمایندگان مردم در مجلس نیز اعتراض خود را اعلام کردند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان با اشاره به شناعت توهین در تمام ادیان و مذاهب، خاطرنشان کرد این یک امر مسلّمی‌ست که در تمام ادیان، مذاهب و فِرق توهین به اعتقادات دینی و مذهبی و همچنین اهانت به مقدسات، بزرگان و شخصیت‌های مورد احترام ادیان و مذاهب جایز نیست، زیرا توهین به نفع هیچ‌کسی نیست، بلکه سبب افزایش فاصله‌ها می‌شود و به وحدت ضربه می‌زند.
ایشان افزود امروز دشمنان وارد صحنه شده‌اند و از طریق اختلاف و تفرقه می‌خواهند به منافع شوم خودشان دست پیدا کنند. لذا مسئولین نظام و تمام علما و اندیشمندان در سطح دنیا به همین نتیجه رسیده‌اند که مسلمانان در این شرایط و در تمام شرایط نیاز به وحدت و انسجام دارند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان خواستار عذرخواهی سازمان صدا و سیما از اهل‌سنت شد و گفت اگرچه معاون حقوقی و امور مجلس سازمان صدا و سیما در واکنش به تذکرنامه‌ی نمایندگان مجلس نامه‌ای نوشته است و در آن نامه ضمن نکوهش این توهین، اعلام کرده که ناظر برنامه را برکنار کرده ‌است و به مجری برنامه نیز تذکر داده است، اما انتظار ما آن است که در خودِ صدا و سیما این جریان انعکاس پیدا کند و از مردم ایران به‌ویژه جامعه اهل‌سنت عذرخواهی صورت گیرد.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه گفت البته توهین اخیر در صدا و سیما را نباید به حساب نظام جمهوری اسلامی و مسئولین نظام بگذاریم، زیرا موضع مسئولین نظام و در رأس آنان رهبر معظم انقلاب در این مورد مشخص است. رهبر معظم انقلاب با صراحت بر حرمت اهانت به مقدسات اهل‌سنت فتوا دادند و در سخنانی که اخیرا مطرح نمودند توهین به ازواج مطهرات رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم را اهانت به آن‌حضرت دانستند و حق مطلب را ادا کردند. ایشان به‌عنوان یک مرجع و به‌عنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران فتوایی دادند که در تاریخ ماندگار خواهد بود.

مدیریت دارالعلوم زاهدان، صدا و سیما را مسئول اهانت اخیر به مقدسات اهل‌سنت دانست و اظهار داشت اعتراض به توهینی که اخیرا به مقدسات اهل‌سنت صورت گرفته است، قبل از همه متوجه صدا و سیما است. زیرا با توجه به اینکه صدا و سیما مستقیما زیر نظر رهبر معظم انقلاب اداره می‌شود، اهانت به مقدسات اهل‌سنت توسط مجری صدا و سیما قابل انتظار نبود. حداقل انتظاری که می‌رود آن است که مدیران، مجریان و گردانندگان صدا و سیما باید فتوا و سخنان رهبری را مدنظر قرار دهند و آن را رعایت کنند.
وی افزود بر مبنای قانون اساسی حرف آخر را رهبر معظم انقلاب می‌زند. اگر سخنان و فرمایشات رهبری از سوی عده‌ای افراد تندرو نادیده گرفته شود شاید چندان تعجب‌برانگیز نباشد، اما از کسانی که در بدنه‌ی نظام و حکومت قرار دارند، به‌ویژه مجریان صدا و سیما چنین چیزی قابل قبول نیست.
وی در ادامه ضمن تشکر از نمایندگان سنی و شیعه‌ای که به اهانت صدا و سیما واکنش نشان دادند، خواستار تعیین مجازات قانونی برای اهانت‌کنندگان به مقدسات مذاهب شدو افزود: ما خواستار آن هستیم که با توجه به فتوا و فرمایشات رهبر معظم انقلاب، حرمت صحابه و مقدسات ادیان و مذاهب، اعم از شیعه و سنی حفظ شود و قانونی به تصویب برسد که اهانت‌کنندگان به مقدسات مذاهب و ادیان به مجازات قانونی برسند.
مولوی عبدالحمید برخی تحریکات در فضاهای مجازی را نادرست دانست و افزود در یک نهاد اشتباهی صورت گرفته است و نباید در فضاهای مجازی تحریک صورت گیرد، بلکه ما باید دنبال اصلاح باشیم تا در آینده چنین اشتباهاتی صورت نگیرد. تحریک مردم و دمیدن بر آتش اختلاف و تفرقه کار درستی نیست، زیرا دشمنان که مترصد فرصت هستند از این تحریکات سوءاستفاده می‌کنند.

عالِم برجسته‌ی اهل‌سنت کشور در ادامه‌ی خطبه ها،  اهانت به مقدسات شیعه را «حرام» دانستند و تصریح کرد فتوای بنده به‌عنوان یک پیش‌نماز اهل‌سنت نیز این است که اهانت مذهبی به مقدسات شیعه از دیدگاه ما حرام است؛ این یک فتوای سیاسی نیست، بلکه اعتقاد ما این است.
وی خاطرنشان کرد ما حتی حق نداریم به مقدسات یهود و نصاری اهانت کنیم. اگرچه یهود و نصاری به اعتقادات و مقدسات ما اهانت می‌کنند؛ علیه پیامبر اسلام کاریکاتور می‌کشند و یا قرآن را به آتش می‌کشند، اما هیچ مسلمانی به خود اجازه نمی‌دهد- العیاذبالله- به حضرت موسی و عیسی و سایر پیامبران الهی اهانت کند یا تورات و انجیل را بسوزاند.
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی که در بین اهل سنت ایران لقب شیخ‌الاسلام دارد افزود ما هیچ تعرضی به یهود و نصاری نکرده‌ایم، بلکه این یهود و نصاری هستند که به مقدسات ما تعرض می‌کنند. لذا اهانت و توهین در هیچ دین و مذهبی جایز نیست. امیدواریم مسلمانان از این مسایل دوری کنند و اگر یکی از مسلمانان دست به چنین کارهایی می‌زند سایر مسلمانان او را تفهیم و توجیه کنند و او را از این کارها بازدارند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
صداوسیما و عذرخواهی؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
اینها ... هستند چون هیچگونه توهینی نبود وحالا ایادی عربستان وسایتهای مثل تابناک این حرفهارابزرگ می کنند واگرهرچیزی رامقدس بدانیم وبرای ان مجازات درنظر بگیریم پس باسعودیها ووهابیان چه فرقی داریم
پاسخ ها
عبدالرحمن سراوانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
شاید اینگونه حرف زدن در بین جناب عالی و خانواده تان عادی باشد. ولی در نظر عموم توهین حساب شده است که مولانا هم ایراد گرفتند
احد براهویی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
هم عربستان و وهابی ها غلط می کنن توهین کنند.هم صدا و سیما و مهران مدیری اشتباه می کنند.همانطور که مولانا فرمودند توهین کردن حتی به یهودی و مسیحی خطا
کاوه آهنگر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
ان شاءالله که همین مسیر را ادامه بدهید مولوی
بنده خدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
اهانت به مقدسات مسلمانان شیعه وسنی مطابق فتوی بزرگان ازجمله رهبر معظم انقلاب وبزرگان اهل سنت حرام است بنابر این باید این فتاوی نصب العین قرارگیرد وبا توهین کنندکان برخورد قانونی صورت گیرد تا کسی جرات توهین کردن پیدا نکند
ساعد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
توهین زشت و زننده است و به خود توهین کننده برمیگیردد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
بله .. هرکسی یا گروهی که به مقدسات مسلمانان توهین کند نه تنها مسلمان نیست بلکه از هر نجاستی نجس تر می باشد.. صد البته..
این موارد را همواره علماء سنی و شیعه واقعی بیان نموده و میکنند..
نظیر رهبر انقلاب.. علما دلسوز الازهر .. علماء واقع بین اهل سنت .. آیت الله سیستانی.. مکارم شیرازی و ..
و سایر علما فرهیخته جهان اسلام..
ولی برخی موارد در اینجا جای تعجب و تامل دارد..
اینکه جناب مولانا به این مورد همسو با رسانه های وابسته به کشورهای جنایتکار و سفاک دلسوز شده اند آن هم در بحث وحدت مسلمانان جای بسی تفکر دارد .. وسوال اینجاست چرا جنابشان در مورد جنایات آل سعود و دست پرورده گانشان در منطقه همانند تروریست های عراق و سوریه وافغانستان وپاکستان وکشمیر و بحرین ویمن ولبنان ... چرا واکنشی نشان نمی دهند..؟؟
حالا بدتر از آن جایی است که وقتی چند نفر جنایتکار تروریست گروهکی در کردستان که حتی به علماء اهل تسنن هم رحم نکرده اند به زنان و کودکان و حتی به خود جناب مولانا هم توهین نموده اند...
اما وقتی همین کوردلان به سزای اعمال کثیف شان میرسند ..
ایشان به جای همدردی با شهدا و خانواده های شهدای و محکوم کردن این عمل های ناپسند و سفاکانه و نیز محکوم کردن جنایت های تروریستی در کل نقاط کشور .. به دفاع از تروریست ها نیز لب به سخن باز می کنند..
و جالبتر اینکه آنها را از اهل سنت میدانند..
در صورتی که اهل سنت از شریف ترین مردمان این کشور می باشند.
جناب مولانا .. اگر حرف رهبر برایتان شرط است.. رهبر انقلاب که همان اول موضع خود را در مورد تروریست ها و برنامه هایشان در کشورهایی چون سوریه و عراق و همچنین جنایت های آل سعود کودک کش جنایت کار در یمن و بحرین بیان فرموده اند..
جنابعالی اگراز اسم رهبری فقط در مواردی که به نفعتان باشد استفاده نمی کنید چرا از ایشان در این موارد تبعیت نمیکنید..؟؟
اصلا فرض استفاده کلام رهبری چه می باشد.؟؟

آیا عدم پیروی یا حداقل همراهی شما با عالی ترین مقام این سرزمین پاک نشان دهنده این نیست که رهبری برای شما در خارج از مرزهای این کشور و در دامن خاندانی پلید و سفاک معنی میشود ؟؟
جنابعالی برایمان از اهمیت ویژه ای برخوردارید و قابل احترام..
و ازخداوند منان طلب دارم که به ما توان تفکر و تامل در اعمال و رفتار عنایت فرماید و همه ی ما را به راه راست هدایت کند.
پاسخ ها
عبدالشکور
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
در جواب این آدم ناشناس لطفا آزادمرد باشید و این موارد را منتشر کنید تا ذهن این بنده خدا و سایر هم فکرهاش روشن بشه
اولا وقتی به صحابه رسول الله توهین بشود،آنهم صحابه ای که به شدت مورد احترام سنی ها هستند صدای اهل سنت عالم در می آید، این یعنی اهل سنت عربستان،لیبی،قطر، نیجریه، افغانستان و آمریکا و اروپا
دوما مولانا در مورد اعدام های زندان رجایی شهر گفت من نظر فقهی خودم را می گویم.در مورد کسی که مرتکب قتل شده باید حکم صریح قرآن اجرا شود. در مواردی که می توان از احکام جایگزین استفاده کرد به خاطر اثرات بد اعدام بر جامعه و خانواده اعدامی سراغ روش های جایگزین بروند. گفت این با اصل رحمت و رافت اسلامی که مورد تایید همه بزرگان صدر و حال اسلام است می باشد.
سوما مولانا در چند مرتبه کشتارها و جنایت های عربستان و بحرین را محکوم کرد.حتی شهادت شیخ نمر شیعه را محکوم کرد.صلب تابعیت شیخ بحرینی را محوکم کرد.یک جستجو بکن.پیدا نکردید من براتون لینک بگذارم.در آخر اگر مولانا به خارج حتی گوشه چشمی داشت الان امثال شما اینگونه دروغ بر وی نمی بافتید و متاسفانه این تابناک نشر نمی داد.
من از کشی که این نظرها را می خواند عاجزانه می خواهم این نظر را منتشر کند
زنده باد سیستان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
بله جناب مولانا هر کسی به مقدسات توهین و بی احترامی کند از هر مذهبی محکوم است و چه بجا بود که موقع اربعین سرو وسالار دو عالم مولای مون آقا امام حسین (ع)هم رقص و پایکوبی و مراسم ازدواج که از نظر برادران شعیه جایز نیست هم محکوم می کردن و احترام می ذاشتن و محکوم می کردنند
پاسخ ها
رحمت الله دادبلوچ
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
اون خبر که دروغ رسانه ای بود.حضرت مولانا چند روز بعد از اربعین مراسم عقد پسر خود را گرفت و در مراسم جز قران و حدیث چیزی خوانده نشد.در این مراسم آیت الله سلیمانی امام جمعه شیعیان و نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان هم بود.تومطمئن باش اگرتوهین بود آقای سلیمانی نمی آمد.در مظلومیت حضرت مولانا همین شایعه کذبو بی آگاهی مردم نسبت به وی کافیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
بله گلایه ما تشعه اهل سیستان و بلوچستان حضور آقای سلیمانی و جناب استاندار هم گله مند بودیم و هستیم از ایشان
پاسخ ها
رحمت الله
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
خوب مشکل تو از جای دیگر است.به نماینده رهبر هم وقتی ایراد میگیری این بیانگر خودسر بودن شما دوست عزیز است. %
صالح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
ای کاش در تمامی موارد جانب انصاف را رعایت کنند انشالله نه موقع که برضرر ایشان و سایرین باشد برای چند اعدامی خواستار تحقیر قانون اساسی کشور نباشند مرحمی بر داغ دل خانواده شهدا و مصدومان تروریست باشند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
مولوی عبدالحمید چشم ماست،توهین به وی خاک به خورشید پاشیدن است
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
...برمهران مدیری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
آخ گفتی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
این انسان مضحک سال پیش نیز اسم سگ خود را کوروش گذاشت که داد وطن دوستان را درآورد و حال به مقدسات اهل سنت توهین می کند.سوال من این است جرات داشت به تورک ها توهین کند یا صداوسیما فورا دستپاچه عذرخواهی می کرد؟
طاهرخانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
موضوع خیلی سادست. وقتی هر دو گروه به یک قبله نماز میگذاریم و یک خدا را میپرستیم و یم رسول و قرآن داریم، یک سری اختلافات در تعیین جانشین قابل اغماض است آنهم باید واگذار کرد به علما پ مدرسه های علمیه.در هر شرایطی توهین بد است.اهانت رد است.مگر خود علمی شیعه همه نظراتشان برابر است؟یکی خون درون تخم مرغ را نجس میداند، دیگری پاک و قابل خوردن.درست است که مقلدین یک مرجع به دیگری فحاشی کنند و لعنت بفرستند؟این موضوع در اهل سنت و پیروان محترم شافعی و حنبلی و مالکی و... هم هست.بیایید دست در دست هم ندای زنده باد اسلام سر بدهیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
..............
همه باید دست در دست هم دهیم وبا وحدت خود از میهن خود دفاع کنیم و به آبادانی آن تلاش نماییم.
درود بر اسلام پاک
محمود
|
United Kingdom
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
بزرگترین عیب ما مسلمین همین است میخواهیم که علمای خود را نقد کنیم و به آنها حرف زدن یاد بدهیم
اگر این امام جمعه سنی بیشتر از من شیعه کتاب و حدیث خوانده و به دین وارد است چرا حرفش را قبول نمیکنم و انتقاد میکنم؟
کدام مخاطب بیشتر از این عالم دینی به دین وارد است؟
من دکترای مکانیک دارم و هرگز کسی که دانش کمتری از من دارد حق دخالت در امور و نظرات فنی من را ندارد.میتواند سوال بپرسد ولی اینکه بگوید قبول ندارد من میگویم به جهنم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
چقدر هم صدا و سیما عذرخواهی کرد
عایشه
|
-
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
خوبه حداقل تا چندروزی موضوعی دارید که در موردش حرف بزند.آخه طلحه و زبیر (رضی الله عنه) از پیامبر و فرزندان پیامبر و صحابه ی دیگر که به بالا تر نبودند. این همه توهین شد کتاب نوشتند و نبش قبر کردند و هر روز بمب گزاری و ... هیچ کس حساس نشد و خیلی راحت از کنارش گذشتند. حلا یه حرفه مهران مدیری از روی نفهمی زده و حتی گاهی هم به شیعه هم به احترامی کرده. حالا یه تعدادی کارشون را ول کردند و دنبال این طنز را گرفتند.اگر راست میگید بروید اصل را درست کنید.
ابراهیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
تمام پیامبران امدن که بگن فقط خدا راپرستش کنیدپیامبران هم وظیفه خودراانجام دادن وجاشون تخت بهشته ...چه سنگها وچه شکنجه های که انهاتحمل کردن تابه مردم بگن فقط خداراپرستش کنید وهزاران پیامبردیگرهم بیایند بازهم باید خدارا پرستش کنیدحتی پیامبران هم که بهشون بی احترامی میشد ان مردمان را بخشیدن چون پیامبران راه خدای رامیرفتن که بخشنده ومهربان است که بارها توقران به رحمت وبخشندگی خدااشاره شده تاکسانی که بهش ایمان دارن بدانند که خدایشان تاچه اندازه صبور ورحمان است خداهیچ وقت لشکر صالحین اسلام رو نمیزاره بدست کسی نابود بشه چون خدادرقران فرموده ازسپاه اسلام محافظت خواهدکرد دشمنان هرچه شمشیر ازرو ببندن گلویه خودرابیشتر پاره خواهندکرد ...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار