مسئول واحد طنز حوزه هنری کشور
مسئول واحد طنز حوزه هنری کشور گفت: لهجه ها، گویش ها، اصطلاحات و فولکلور مناطق و شهرهای مختلف کشور خرده فرهنگ هایی با ارزش اما رو به فراموشی هستند که برای حفظ آنها از خطر نابودی و زوال، رسانه های محلی می توانند نقش موثری ایفا کنند.
کد خبر: ۲۸۶۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷ 28 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از ایرنا، ناصر فیض در ششمین محفل طنز با عنوان 'سنگ پا' که توسط حوزه هنری قزوین و با حضور جمعی از مسئولان، هنرمندان و شاعران طنرپرداز قزوین برگزار شد، افزود: گاهی برخی از اصطلاحات قدیمی به قدری در جامعه امروزی فراموش شده اند که وقتی به زبان می آیند موجب خنده می شوند، درحالیکه رسانه های محلی و مردم باید با حفظ و نگه داری این کلمات، زمینه آشنایی و پیوند نسل های آینده با این خرده های فرهنگ های با ارزش را فراهم کنند.
وی با اشاره به جایگاه زبان فارسی اضافه کرد: این زبان با ظرفیت بالای خود توانسته در طول سال ها دوام یافته و حفظ شود و این نشان می دهد که اساس آن به درستی پایه ریزی شده است.
فیض ادامه داد: زبان در حوزه های مختلف هنری اهمیت دارد به گونه ای که اگر از هر رشته ای زبان را بگیریم دیگر اثری از آن رشته هنری باقی نمی ماند.
این طنزپرداز ایرانی گفت: این زبان ظرفیت ویژه ای در بیان مطالب چند پهلو، کنایه و مطایبه دارد و جایگاه ویژه شعر فارسی در جهان نیز به خاطر همین ساختار تخیل گونه، مطایبه آمیز و کژتابی آن است.
فیض ادامه داد: طنز و مطایبه از دیرباز در متون و آثار کهن شعر فارسی و شعرای بزرگ ایرانی از جمله سعدی، مولانا و فردوسی وجود داشته و هنوز هم در ادبیات ما طنازی می کند.
وی با بیان اینکه وجود چنین پیشینه طنز در آثار ایرانی موجب شده است تا ایرانیان به راحتی نخندند، خاطرنشان کرد: بر خلاف آن که برخی مردم ایران را افرادی عبوس می دانند اتفاقا ایرانیان به علت گستردگی و عمق مفاهیم زبان فارسی شوخ طبعی و شگردهای مختلف طنزآفرینی را در آثار کهن ادبی خود نهفته دارند.
فیض، طنز را اعتراضی هنرمندانه به واقعیت های جامعه عنوان کرد و افزود: در اشعار طنز گاهی غم خاصی وجود دارد که به جای خنداندن انسان را متاثر می کند، هر چند که خالق اثر تلاش کرده است آن را به زبان مطایبه بیان کند.
مسئول واحد طنز حوزه هنری کشور جایگاه قزوین را در آثار طنز برجسته دانست و افزود: این شهر با داشتن مفاخر بزرگی در آثار طنز همچون علامه علی اکبر دهخدا، عبید زاکانی و اشرف الدین حسینی(نسیم شمال) یکی از قطب های مهم طنز در کشور است.
ناصر فیض شاعر طنزپرداز ایرانی است که علاوه بر خلق آثاری همچون گزیده ادبیات معاصر، فیض بوک، املت های دسته دار و نزدیک ته خیار، سابقه ترجمه آثاری چون اگر کمونیسم بیاید و نامه هایی به تارانتا بابو را نیز در کارنامه خود دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار