یكی از اهداف اصلی و مهم متخصصین علوم زمین، تفسیر شواهد و پدیده های سطحی زمین برای تشخیص حوادث و فرایندهای درونی آن است و از آنجا كه گل فشان ها از اعماق زمین سرچشمه می گیرند پیام آور خوبی از وضعیت درونی زمین هستند و معمولا اطلاعات سودمند و مفیدی را از رسوبات اعماق زیاد زمین كه عملیات حفاری در آنجا مقدور نیست، در اختیار بشر قرار می دهند.
کد خبر: ۲۹۳۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶ 10 September 2016

گل فشان یك پدیده طبیعی منحصر به فرد است كه در اكثر نقاط كره زمین قابل مشاهده است و معمولا به صورت یك عارضه مخروطی شكل گلی كه مخلوطی از آب داغ، گازهای نفتی و هیدروكربوری، گل و رسوبات ریزدانه است دیده می شود. گل خروجی معمولا به صورت آرام و گاهی نیز همراه با انفجار از یك یا چند دهانه خارج شده و به تدریج بر روی دامنه سرازیر می شود.

در این خصوص خبرنگار ایسنا سراغ عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان رفته و با وی گفت‌وگو می كند.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: گل فشان ها اغلب با گاز متان همراه هستند كه به راحتی می سوزند و شعله ور می شوند و برخی از آنها نیز دارای گازهای گوگردی همراه با آب داغ هستند.

حسین نگارش افزود: اكثر گل فشان های دنیا به سواحل و جلگه های ساحلی و بستر كف دریا راه دارند و بقیه نیز در نزدیكی سواحل و در داخل خشكی ها مشاهده می شوند.

وی بیان كرد: تعدادی از گل فشان ها در سراسر دنیا فعال هستند ولی فعالیت آنها ممكن است در فصول مختلف و از سالی به سال دیگر تغییر كند و حتی گل فشان خاموشی، مجددا فعال و یا گل فشان فعالی غیر فعال شود.

نگارش ادامه داد: یك مورفولوژی و شكل واحدی برای همه گل فشان ها نمی توان در نظر گرفت و هر كدام منظره و مورفولوژی خاصی دارند.

وی اظهار داشت: گل فشان ها در بین مردم كشورهای مختلف به صورت های گوناگون تلفظ می شوند مثلا مردم منطقه گواتر و جلگه دشتیاری و شرق بلوچستان ایران، گل فشان را به لهجه محلی «بوتن» و اهالی منطقه چابهار، كهیر و زرآباد،آن را گل «پاشان» و «ناپگ» به معنای ناف زمین یا ناف دریا می نامند و همچنین گل فشان در بین ساكنین شرق استان هرمزگان به «آب باد» معروف است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار