رئیس اداره ورزش و جوانان نیمروز گفت: شهرستان نیمروز که در معرض بادهای 120 روزه سیستان قرار دارد با بیشترین تعداد اسب و سوارکار تنها پایگاه اسب سواری و سوارکاری در استان است اما نداشتن پیست اختصاصی سوارکاری با شرایط استاندارد از جمله موانعی است که بر سر راه فعالیت این هیئت وجود دارد.
کد خبر: ۲۹۶۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰ 14 September 2016

غلامعلی جهانی با اشاره به فعال بودن اعضای این هیئت افزود: فعالیت در پیست سوارکاری نیازمند یکسری استانداردهاست از جمله طول زمین پیست که به طور معمول این زمین باید حداقل 3 کیلومتر باشد و از عرض نیز محیط مناسبی برای فعالیت سوارکاران فراهم کند.

وی بیان کرد: دو سال پیش، یک زمین برای راه اندازی پیست سوارکاری در روستای ده کمالی نیمروز مشخص و توسط اداره ورزش و جوانان تسطیح و برای برگزاری مسابقات آماده شد. اما به دلیل این که این زمین در کنار کانال آب و از طرفی در حریم جاده قرار داشت زمان لای روبی دوباره به وضعیت اولیه باز می گشت و باز هم نیازمند تسطیح و آماده سازی بود که به دلیل هزینه های زیاد، استفاده از آن فقط به برگزاری یک مسابقه اسب دوانی خلاصه شد و دیگر مورد استفاده قرار نگرفت.

وی در ادامه اظهار کرد: با هماهنگی ها و پیگیری هایی که انجام شد به تازگی زمینی در محدوده روستای اله ری برای احداث پیست در نظر گرفته شده است که شرایط لازم برای بهره برداری به عنوان پیست سوارکاری را داراست. اما از آنجا که این زمین به یکی از افراد روستا تعلق دارد، خرید آن نیازمند کسب رضایت نهایی صاحب زمین و در نهایت گرفتن مجوز های لازم برای آماده سازی و احداث پیست است.

جهانی خاطر نشان کرد: با توجه به این که بیشترین تعداد اسب و سوارکار در منطقه سیستان در شهرستان نیمروز وجود دارد در صورتی که پیست اختصاصی و استاندارد در اختیار هیئت سوارکاری قرار گیرد، با انجام فعالیت های آموزشی هیئت و تمرینات مستمر ورزشکاران، می توان از میان علاقه مندان این رشته استعدادهای بی نظیری برای شرکت در مسابقات کشوری پرورش داد زیرا استقبال از این ورزش نیز در این شهرستان خیلی زیاد است.

وی بیان کرد: تنها فعالیت این هیئت در حال حاضر برگزاری مسابقات سالیانه اسب سواری در 12 فروردین هر سال است که به مناسبت روز جمهوری اسلامی در کنار دیگر ورزش های بومی و محلی در سیستان برگزار می شود و علاقه مندان از روستاهای نیمروز و شهرستان های زهک، هیرمند و زابل در این مسابقات شرکت می کنند.

رئیس اداره ورزش و جوانان نیمروز تصریح کرد: با توجه به استقبال مردم از این رشته، بیش از 50 نفر برای شرکت در مسابقات، ثبت نام می کنند که این نشان دهنده ظرفیت و قابلیت مردم این منطقه در رشته سوارکاری است و در صورتی که زیرساخت آن یعنی پیست اختصاصی مهیا شود این ظرفیت به ظهور و بروز خواهد رسید.

جهانی گفت: با وجود محدودیت هایی که در این رشته وجود دارد و هزینه های سنگین نگهداری و حمل و نقل اسب، هیئت اسب سواری نیمروز تا کنون در دو نوبت در مسابقات کشوری سوارکاری که در تربت جام و گنبد کاووس برگزار شده است شرکت کرده، اما موفق به کسب مقام نشده است. علاوه براین هزینه های اعزام به مسابقات نیز بر عهده هیئت بوده است.

رئیس اداره ورزش و جوانان نیمروز افزود: با توجه به این که شرایط حمل اسب ها به مسابقات مشکل است و بعد مسافت نیز برای این استان همیشه وجود دارد و از طرفی به دلیل شرایط ویژه این استان، هیئت سوارکاری متحمل سختی های بسیاری در حمل و نقل و ایست وبازررسی های موجود در مسیر اعزام می شود که همین موانع و هزینه های بالا، باعث شده است ورزشکاران این هیئت امسال در مسابقات کشوری حاضر نشوند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار