عضو هيات علمي دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: خاک‌های استان تحت تاثیر شدید فرسایش بادها قرار دارند و این امر بر پوشش گیاهی استان اثرات به‌سزایی را به جا گذاشته است.
کد خبر: ۲۹۶۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۳ 15 September 2016

ابراهیم زاده درگفت وگو افزود: استان در شمال و شمال شرق تحت تاثیر بادهای 120 روزه سیستان قرار دارند که از اواخر اردیبهشت‌ماه تا اواخر شهریورماه به طول می انجامد.

استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان در ادامه اظهار کرد: در این منطقه گاهی اوقات شدت وزش باد به حدی می‌باشد که در فاصله چند ساعت زمین‌های زارعتی و باغ‌ها را از شن و ماسه انباشته و یا شنزاري را به سطح صاف تبدیل می‌کند.

به گفته وی، این اثر فرسایش در سالهایی که دریاچه هامون نسبتاً کم آب می باشد شدت بیشتری دارد و حتی درختان و بوته های بیابانی را خشک می کند.

ابراهیم زاده تصریح کرد: بادهای سوزان شبه جزیره، عربستان که هیچ گونه خاصیتی جز به ارمغان آوردن گرمای شدید برای این ناحیه ندارند و جنوب استان را تحت تاثیر قرار داده و موجب محدود شدن دوره رشد گیاهان گردیده و در نتیجه سطح خاک های حاصلخیز را به تدریج می فرساید.

وی بیان کرد: جنوب شرقی استان تحت تاثیر بادهای مرطوب موسمی هند قرار می گیرد و موجب آن می شود که بارانهای تند و سیل آسیا در بخش جنوبی موجب فرسایش سریع دامنه‌ها و دشت‌ها شده و در اکثر اوقات سیلاب‌ها، دامنه‌ها و مزارع را ویران کرده و درختان در مسیر خود را از جای کنده و با خود می برند.

ابراهیم زاده افزود: این شدت فرسایش در دره سرباز و ناحیه دشتیاری به حدی است که گاه مزارع را جا به جا می کنند.

وی تاکید کرد: نکته‌ای که در مورد فرسایش خاک‌های این ناحیه قابل توجه است شدت درجه حرارت در روز و نقصان درجه حرارت هوا در شب می باشد که موجب اختلاف شدید درجه حرارت در این ناحیه گردیده و سبب می شود جداره دره ها و کوهها به سرعت تخریب شود و دراثر وزش باد قبل از مراحل اصلی خاکسازی جابه جا شود.

ابراهیم زاده خاطرنشان کرد: سطح خاک‌های این ناحیه دراکثر نقاط همراه با شن و ماسه روان است و همچنین شدت تبخیر به عامل فوق کمک نموده و فرسایش باد را در این ناحیه تسریع می نماید.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار