رهبر انقلاب لزوم توجه به سواحل مکران را مورد تاکید قرار داده اند و در راستای فرمایشات ایشان؛ دولت تمرکز بر مناطق شرقی و سرمایه گذاری در سواحل مکران که بندر ترانزیتی چابهار نیز در این سواحل است را در دستورکار قرار داده است.
کد خبر: ۳۰۰۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷ 24 September 2016
رهبر انقلاب بارها و بارها در سخنان خود لزوم توجه به سواحل مکران را مورد تاکید قرار داده اند. در آذر ماه سال ۹۳، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار جمعی از فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بخشی از فرمایشات‌شان دوران صلح را فرصت مغتنمی برای خدمت نیروهای مسلح در بخش‌های علمی، سازندگی و افزایش بازدارندگی خواندند و تاکید کردند که "مسئله آبادسازی سواحل مکران نیز جزو همین کارهای اساسی است که باید با همکاری دولت، برنامه‌های مورد نظر در این منطقه با سرعت بیشتری دنبال شود". امیر سیاری نیز در همین دیدار بیان داشت که: "توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی از برنامه‌های ما است." بر همین اساس برنامه ریزی های دقیقی برای توسعه سواحل مکران در دستور کار قرار گرفته است.

 

بنابراین گزارش، اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران در همین رابطه دیداری با اکلیل حکیمی، وزیر دارائی افغانستان داشت. ایرنا به نقل از وی درباره توسعه سواحل مکران نوشته است: "تمرکز بر مناطق شرقی و سرمایه گذاری در سواحل مکران که بندر ترانزیتی چابهار نیز در این سواحل قرار گرفته، از سیاست های دولت است و این بندر ظرفیت تخلیه و بارگیری 85 میلیون تن کالا را دارد. اسکله های تخلیه و بارگیری بندر چابهار در حال توسعه است. ساخت 6 اسکله در بندر چابهار به پایان رسیده و کار ساخت 22 اسکله دیگر در حال انجام است و نقش این بندر در توسعه همکاری های منطقه ای و کاهش هزینه تجارت میان ایران و افغانستان حائز اهمیت است. امضای توافق نامه سه جانبه ایجاد دالان بین المللی ترانزیت منطقه در چابهار با حضور سران کشورهای افغانستان، هند و ایران، نشان از اهمیت این توافق نامه دارد."

 

این گزارش می افزاید: چندی پیش در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به توسعه سواحل مکران؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی مواد ارجاع شده لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه های توسعه کشور، ماده 65 الحاقی را تصویب کردند. براساس ماده 65 الحاقی در اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، موضوع افزایش توان مقاومت و کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد کشور و اجرای سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه موضوع تقسیم کار و تعیین نقش ملی در مناطق، استان‌ها، نواحی و سواحل و جزایر کشور و حمایت دولت از سرمایه‌گذاری در مناطق کمترتوسعه‌یافته، توسعه‌ اقتصاد دریایی جنوب کشور و ایجاد مناطق مهم اقتصادی در زمینه‌های دارای مزیت به‌منظور بهره‌برداری از استعدادهای سواحل جنوب شرقی کشور، بهره‌مندی جامعه محلی، استفاده از سرمایه‌ها و فرصتهای بین‌المللی و کاهش عدم تعادل‌های مناطق کشور، سازمان توسعه سواحل مکران به‌عنوان سازمان توسعه‌ای با شخصیت شرکتی برای برنامه‌ریزی، اجراء و نظارت بر برنامه‌های توسعه در سواحل مکران در محدوده شهرستان‌های میناب، سیریک،جاسک، چابهار و کنارک ایجاد می شود.

 

 اساسنامه این سازمان و نیز محدوده جغرافیایی آن و آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی مربوط حداکثر ظرف مدت چهارماه پس از تصویب قانون برنامه پنجساله ششم توسعه به پیشنهاد سازمان توسعه مذکور به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. تمامی وظایف و اختیارات دستگاههای اجرائی، نهادها و مؤسسات عمومی به‌غیر از دفاعی- امنیتی، قضائی و امور خارجه و همچنین تمامی دارایی‌های دولت و دستگاههای اجرائی اعم از منقول و غیرمنقول و تمامی طرحها و پروژه‌ها (درحال بهره‌برداری یا اجراء)، در منطقه سواحل مکران به این سازمان واگذار می‌شود.

 

یادآور می شود: این محدوده در چهارچوب قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران و قانون تشکیل شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران اداره می‌شود و از قوانین عمومی کشور از جمله قوانین کار و تأمین اجتماعی، اداری و استخدامی، محاسبات عمومی و غیره خارج می‌باشد. چگونگی ارتباط مناطق آزاد این محدوده با سازمان، در اساسنامه تعیین می شود. نحوه جذب و أخذ تسهیلات مالی و بانکی، برقراری و أخذ انواع عوارض و انجام انواع فعالیت‌های اقتصادی و مالی بر اساس آیین‌نامه‌ای است که تا 6‌ماه پس از ابلاغ قانون برنامه به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار