نمایشگاه عکس گز نگاره ها حاصل فعالیت 6 ساله هنرمند و عکاس حامد غلامی در بردارنده مفاهیم طبیعی و فرهنگ منطقه سیستان با 18 قاب عکس امروز چهارشنبه در محل دائمی نمایشگاه های دانشگاه زابل در شمال سیستان و بلوچستان راه اندازی شد.
کد خبر: ۳۰۳۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰ 29 September 2016
 درخت گز پوشش غالب منطقه سیستان است که در شرایط خشکسالی 18 ساله این منطقه به واسطه حفظ سبزی و طراوت خود نمادی از استقامت و پایداری این منطقه محسوب می شود.
رقص شاخه های سبز کم رنگ این درخت در طوفانهای طاقت فرسای این منطقه دیدنی است و صدای باد از لابه لای این درختان حس نستالژیکی برای افراد ساکن در این منطقه دارد.
حال هنرمند جوان سیستانی با الهام گرفتن از این درخت به عنوان نماد استقامت و پایداری منطقه سیستان تلاش کرده است تا شرایط منطقه را از دریچه دوربین خود به تصویر بکشد.
حامد غلامی عکاس جوان منطقه سیستان متولد آبان 1371 به سبب شغل پدر تحصیلات مقدماتی و تکمیلی خود را در شهر های مختلف گذراند و این امر سبب شد تا از کودکی با فرهنگ های مناطق مختلف آشنا شود.
اصالت سیستانی خانواده، علاقه به فرهنگ و تمدن غنی زادگاه و از همه مهم تر توجه وافرش به رنگ ها به ویژه تاروپود نقش های خرد پرور دار قالی سیستانی او را در مسیر کشف و شهود هنر قرار داد.
این هنرمند خوش ذوق سیستانی و بلوچستانی در حاشیه مراسم راه اندازی نمایشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آشنایی با بوم و رنگ و قلم (نقاشی) نخستین تجربه من در عرصه هنر بود و شاید همین علاقه مرا به وادی پر رمز و راز عکاسی کشاند.
غلامی مهم ترین دغدغه اش را نشان دادن سیستان و بلوچستان با تمام زیبایی ها و کاستی های موجود در آن می داند.
وی ادامه داد: عکسهای ارائه شده در این نمایشگاه در 2 ژانر مستند اجتماعی و طبیعت به صورت تک عکس به نمایش در آمده است.
وی افزود: آثار ارائه شده در این نمایشگاه مجموعه ای حاصل از تلاش های 6 ساله در منطقه سیستان است.
این هنرمند سیستانی و بلوچستانی تصریح کرد: درخت گز در منطقه سیستان واقع درشمال سیستان وبلوچستان به عنوان نمادی از مقاومت و ایستادگی در برابر خشکسالی قلمداد می شود به طوری که این درخت پس از کشت، سالها بدون آب قادر به رشد است.
غلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه منطقه سیستان 18 سال با خشکسالی رودخانه هیرمند و پس از آن تالاب بین المللی هامون دست و پنجه نرم می کند، عنوان 'گز نگاره' برای این نمایشگاه مفاهیم خاصی را به دنبال دارد.
وی در رابطه با حمایت نهادهای مختلف از این نمایشگاه خاطرنشان کرد: این نمایشگاه با همکاری دانشگاه زابل برپا شده است.
وی اظهار داشت: در صورت وجود حمایت های لازم این نمایشگاه در شهرهای زاهدان، تهران و مشهد نیز برپا خواهد شد.
حامد غلامی علاوه بر کار عکاسی به عنوان خبرنگار عکاس ایرنا در منطقه سیستان نیز فعالیت می کند.
به گزارش ایرنا، بازدید از این نمایشگاه از امروز/چهارشنبه/ تا روز یکشنبه 11 مهر 95 از ساعت 10 تا 12 و 17 تا 21 در محل دائمی نمایشگاه دانشگاه زابل واقع در خیابان هامون، سایت قدیم دانشگاه زابل امکان پذیر است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار