بازگشت یک بیماری قدیمی؛
تابناک: بر اساس آمار وزارت بهداشت، واکسیناسیون سیاه زخم در مناطقی که 5 تا 10 سال سیاه زخم در آنها مشاهده نشده است، حذف شده است بنابراین در سه استانی که سالها نبوده و دام ها برعلیه این بیماری واکسینه نمی‌شدند، امروز در حال شیوع است.
کد خبر: ۳۲۵۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴ 08 November 2016
تابناک اصفهان: اصفهان در کنار آذربایجان غربی و خراسان در شمار استان‌های قرار گرفت که بالاترین میزان بیماری سیاه زخم را در بین دام‌ها دارد.
 
سیاه زخم  يكي از بيماريهاي عفوني حيوانات است كه بوسيله باسيل گرم مثبت مولد اسپوري بنام باسيلوس آنتراسيس، ايجاد مي‌شود و در انسان در اثر تماس با حيوانات آلوده، يا فراورده هاي آنها نظير پشم، مو، پوست، استخوان، سفيداب ، استنشاق افشانه‌هاي آلوده در كارخانجات پشم ريسي يا طي انتشار عمدي اسپورها به وسيله بيوتروريست ها و خوردن مواد آلوده، ايجاد ميشود.
 
 اين بيماري نه تنها باعث بروز مرگ و مير فراواني در دامها ميشود و زمينه را جهت وابستگي هاي اقتصادي و سياسي، فراهم مي‌کند بلكه موجب افزايش مرگ و مير در انسان نيز مي‌گردد و علاوه بر اينها امروزه به عنوان يكي از جنگ افزارهاي بسيار قوي ” بيوتروريسم”  نيز مطرح است و لذا تدريس اپيدميولوژي و كنترل آن ضروري به نظر ميرسد .
 
بیشترین موارد بیماری سیاه زخم در آذربایجان غربی، اصفهان و خراسان است .
 
بر اساس آمار وزارت بهداشت، واکسیناسیون سیاه زخم در مناطقی که 5 تا 10 سال سیاه زخم در آنها مشاهده نشده است، حذف شده است بنابراین در سه استانی که سالها نبوده و دام ها برعلیه این بیماری واکسینه نمی‌شدند، امروز در حال شیوع است.
 
سیاه زخم با توجه به پراکندگی و اینکه جزو بیماری های مطرح در بیوتروریسم است باید کنترل شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار