کد خبر: ۳۹۲۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹ 10 March 2017
 فرماندار نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان انتقال آب دریای مکران (عمان) به مناطق شهری و روستایی این شهرستان را خواستار شد.

صاحب گل صالحی روز جمعه در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از شهرهای جنوبی سیستان وبلوچستان به خبرنگار ایرنا در چابهار اظهار داشت: ساخت آب شیرین کن و انتقال آب دریا می تواند مشکلات تامین آب کشاورزی و آشامیدنی شهرستان نیکشهر را در افق بلند مدت مرتفع کند. 
وی ادامه داد: با انتقال آب دریا هزاران شغل در زمینه کشاورزی و دام و طیور ایجاد می شود و قابلیت استقرار صنایع مختلف نیز به وجود خواهد آمد.
وی افزود: وقتی آب مطمئن وجود داشته باشد رغبت سرمایه گذاران برای حضور در مناطق محرومی نظیر نیکشهر بیشتر می شود و این امر سبب توسعه و عمران این مناطق خواهد شد.
فرماندار نیکشهر ادامه داد: این شهرستان یکی از مناطق مستعد برای کشاورزی و گردشگری است که انتقال آب دریا موجب رونق اقتصادی و پیشرفت بیشتر آن می شود.
صالحی با بیان اینکه شهرستان نیکشهر رودخانه های فصلی شگیم، جسیس آهوران، تنگ سرحه، بنت، اسپکه، ملوران، ترادان و داروکان را دارد، تصریح کرد: فقط سدخیرآباد با ظرفیت 27 میلیون مترمکعب در این شهرستان ساخته شده است که نقش مهمی را در تامین آب آشامیدنی بیش از سه هزار مشترک آب شهر نیکشهر دارد.
وی با بیان اینکه بندهای آبخیزداری خاکی و بتنی با اعتبارات خشکسالی در سال های گذشته در نیکشهر ساخته شده که به دلیل بارندگی ها تخریب و آسیب دیده اند، خاطرنشان کرد: این سازه های آبخیزداری برای مرمت و بازسازی نیازمند اعتبارات و تعریف ردیف بودجه ای هستند.
فرماندار نیکشهر ساماندهی پایین دست سدخیرآباد و انتقال آب با لوله به طول چهار کیلومتر را خواستار شد و افزود: متاسفانه بعد از گذشت هشت سال از افتتاح این سد کار ساماندهی آن انجام نشده است.
صالحی افزود: خشکسالی خسارت سنگینی به بخش کشاورزی نیکشهر وارد کرده است.
وی ادامه داد: خسارت خشکسالی سبب شده تا دسترنج دهها ساله کشاورزان به ویژه باغداران کاملا نابود شود و هزاران نفر شغل خود را از دست دهند.
وی گفت: از مجموع 395 روستای این شهرستان 97 روستا با تانکر آبرسانی می شوند که ناوگان آبرسانی سیار اعتبارات لازم برای سوخت، تعمیر و نگهداری تانکرها را ندارد.
وی بیان کرد: مطالعه برای ساخت سد بر روی رودخانه تنگ سرحه در محدوده بالادست روستای غریب آباد این شهرستان ضروری است.
فرماندار نیکشهر از کمیسیون کشاورزی مجلس خواست برای بخشودگی وام های کشاورزی این منطقه تلاش های لازم را انجام دهند تا موجب دلگرمی بیشتر کشاورزان برای تولید شود.
وی از پیگیری نماینده چابهار برای حضور میدانی اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به شهرستان نیکشهر قدردانی و اظهار امیدواری کرد برخی از مشکلات در سال آینده مرتفع شود.
شهرستان نیکشهر دارای 13 هزار و 410 کیلومتر مربع وسعت، 141 هزار نفر جمعیت، 395 روستا، چهار بخش مرکزی، بنت، لاشار و آهوران، سه شهر نیکشهر، اسپکه و بنت و 11 دهستان است.
نیکشهر از شمال به شهرستان های ایرانشهر و دلگان، شرق به شهرستان های قصرقند و سرباز، از جنوب به کنارک و چابهار، غرب به شهرستان فنوج و استان هرمزگان محدود است و در 510 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار