تحولات عراق در 24 ساعت گذشته؛
به دنبال این دو اظهارنظر حیدرالعبادی در واشنگتن، بسیاری از کارشناسان و افراد مطلع در عراق همانند هاشم الهاشمی و سمیر عبید دو کارشناس امور امنیتی در عراق و حتی حنین قدو نماینده سابق پارلمان عراق و عضو سازمان بدر، این اشاره نخست وزیر عراق را دلیل بر توافقات پنهانی بین بغداد و واشنگتن برای بازگشت نظامیان آمریکایی و ایجاد پایگاه های طولانی مدت نظامی آمریکا در عراق دانستند.
کد خبر: ۴۰۰۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۷ 31 March 2017
مقامات نظامی ارشد عراق اعلام کرده‌اند که نیروهایشان در حال پیشروی در منطقه شهر قدیم (محلات قدیمی شهر) موصل هستند و با وجود مقاومت شدید نیروهای گروه تروریستی، آنها توانسته‌اند به نزدیکی مسجد جامع نور برسند. 

به گزارش «تابناک»، رعد جودت، رئیس نیروهای پلیس فدرال عراق گفته است که نیروهای تحت امرش در حال محاصره محدوده اطراف مسجد جامع نور هستند.

 

رعد جودت اضافه کرد که آنها سعدالله ابوشعیب، وزیر بهداشت داعش و دو محافظ او را هم کشته‌اند.

گزارش شده که کنترل منطقه قضیب البان غربی هم به دست نظامیان عراق افتاده است. 

یک مقام رسمی عراق به خبرگزاری رویترز گفته که نظامیانی که از طرف نیروهای واکنش سریع وزارت کشور عراق به منطقه اعزام شده‌اند، در حال پیشروی در منطقه شهر قدیم هستند.

آزادسازی یک منطقه در غرب موصل
 
در ادامه عملیات نیروهای عراقی برای آزادسازی موصل از دست تروریست های داعش،  منطقه ای دیگر در غرب این شهر از سیطرۀ داعش خارج شد.
 
 نیروهای ارتش عراق در این عملیات منطقه الصابونیه را در غرب شهر بادوش در شمال غرب موصل از سیطرۀ داعش آزاد کردند.
 
 

سومریه نیوز به نقل از یار الله گزارش کرد: نیروهای تیپ 9 زرهی ارتش پس از آزادسازی منطقه الصابونیه پرچم عراق را روی ساختمان ها و ایستگاه قطار این منطقه برافراشتند.

یار الله اعلام کرد: داعش در عملیات آزادسازی الصابونیه متحمل تلفات و خساراتی شده است.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق روز 19 فوریه 2017 آغاز مرحله جدید عملیات آزادسازی غرب شهر موصل را اعلام کرد.

تعداد عناصر باقی مانده داعش در موصل 
 
 به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ سرهنگ «جوزف اسکروکا» یک سخنگوی ائتلاف بین الملی روز پنجشنبه برآورد کرد که کمتر از هزار تن از عناصر تکفیری همچنان در موصل بسر می برند، شهری که نیروهای عراقی با پشتیبانی ائتلاف بین المللی در حال نبرد شدید با آنها هستند.
 
این نظامی آمریکایی خاطرنشان کرد، شمار این عناصر ‌در آغاز حمله به غرب موصل در اواسط ماه فوریه، حدود دو هزار تن بود و هم اکنون معتقدیم شمار آنها کمتر از هزار تن است.
 
 
 
 منطقه «قضیب البان» و روستای «الصابونیه» در غرب موصل آزاد شد
 
 نیروهای عراقی همچنان به کسب دستاوردها و پیروزی های خود در برابر تروریست های داعش ادامه می دهند.

در همین راستا، نیروهای امنیتی عراق در ادامه پیشروی های خود در جریان عملیات آزادسازی موصل واقع در استان نینوا منطقه «قضیب البان» را از چنگ تروریست های داعش آزاد کردند.

همچنین روستای «الصابونیه» و ایستگاه قطار الصابونیه واقع در غرب منطقه بادوش در کرانه راست موصل نیز توسط نیروهای امنیتی عراق آزاد شد.

نیروهای عراقی پرچم عراق را بر فراز ساختمان های این مناطق به اهتزاز درآوردند.

احتمال بازگشت نیروهای آمریکایی به عراق 
 
 نخست وزیر عراق در گفت وگو با شبکه خبری واکس نیوز آمریکا و همچنین انتشار مقاله ای در روزنامه آمریکایی 'واشنگتن پست' درباره نیاز عراق به نیروهای آمریکایی بعد از پایان داعش در موصل، سخن گفته بود. 
 
به دنبال این دو اظهارنظر حیدرالعبادی در واشنگتن، بسیاری از کارشناسان و افراد مطلع در عراق همانند هاشم الهاشمی و سمیر عبید دو کارشناس امور امنیتی در عراق و حتی حنین قدو نماینده سابق پارلمان عراق و عضو سازمان بدر، این اشاره نخست وزیر عراق را دلیل بر توافقات پنهانی بین بغداد و واشنگتن برای بازگشت نظامیان آمریکایی و ایجاد پایگاه های طولانی مدت نظامی آمریکا در عراق دانستند.
 
سمیر عبید که از او به عنوان شخصیت نزدیک به نوری المالکی معاون رییس جمهوری و نخست وزیر سابق عراق یاد می شود، در گزارشی تأکید کرده که توافقات صورت گرفته حاکی است که قرار است تعداد نظامیان آمریکایی در عراق به 70 هزار سرباز برسد.
 
این رقم حتی بسیار بیشتر از آمار اعلام شده برخی مراکز معروف پژوهشی منطقه از جمله مرکز پژوهش های بحران و سیاست آنکارا معروف به انکاسام است که در نهم مارس 2017 پیش بینی کرد که تعداد نظامیان آمریکا در عراق در مدت زمان کوتاهی به 12 هزار و 300 نیرو برسد.
 
بالاترین رقمی که نظامیان آمریکا در عراق در طول مرحله اشغال (از 2003 تا 2011 میلادی) به آن رسید بالغ بر 160 هزار نیرو بوده است.
 
هاشم الهاشمی نیز در اظهارنظری، امروز پنجشنبه گفته است که ایجاد پایگاه های نظامی آمریکایی در عراق توجیه پذیر نیست و باعث خواهد شد تا مسیر لوله سلاح های گروه های مقاومت اسلامی در عراق به سمت نیروهای آمریکایی نشانه رود.
 
وی این اقدام را باعث بازگشت عراق به شرایط 2004 – 2011 (دوره اشغال عراق توسط آمریکا) دانست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار