معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی از اجرای طرح تعاون روستا در 166 روستای خراسان رضوی خبر داد.
کد خبر: ۴۹۰۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸ 06 September 2017
به گزارش تابناک : عباس رکنی در مراسم تجلیل از تعاونگران شهرستان کاشمر که در محل مجتمع سرو برگزار گردید، با بیان اینکه از امسال طرحی به نام تعاون روستا توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیری می‌شود، افزود: سهم خراسان رضوی از ایجاد هزار و 947 تعاون روستای کشور، 136 مورد است.

وی با اعلام اینکه هر چند سهم خراسان رضوی 136 تعاونی بود اما 166 روستا را به تهران اعلام کرده‌ایم، اظهار کرد: در هر شهرستان کمیته‌هایی با هماهنگی فرمانداران برای طرح تعاون روستا تشکیل شده است.

رکنی با اشاره به اینکه امیدواریم دستگاههای ذیربط در این کمیته‌ها حضور فعال داشته باشند، عنوان کرد: این طرح از دهم تیرماه ابلاغ شده که بلافاصله جلسات لازم برگزار و نامه‌ها و بخشنامه‌ها به فرماندارهای شهرستان‌ها ارسال گردید.

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در ادامه با اعلام اینکه در فرهنگ دینی به مقوله تعاون توجه و تأکید بسیاری شده است، اظهار کرد: در سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی و تأکیدات مقام معظم رهبری و همچنین در برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی 5 ساله به شکل خاص موضوع تعاون مطرح شده است.

رکنی با اشاره به اینکه برابر برنامه ششم توسعه سهم تعاون در بخش اقتصادی کشور باید به 25 درصد افزایش یابد، افزود: اقداماتی که در این راستا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه گسترش تعاونی در دست انجام دارد شامل 7 راهبرد است.
وی اولین راهبرد را ترویج که شامل اقدامات مختلفی از جمله آموزش تعاون گران، تهیه بروشور، و برگزاری جشنواره‌های تقدیر از تعاونی‌های برتر می‌شود دانست و گفت: این اقدامات در راستای ترویج فرهنگ تعاون انجام می‌شود.

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه فرهنگ تعاون در جامعه ما از گذشته بوده است، اظهار کرد: امروز اگر مشکلاتی در برخی از تعاونی‌ها دیده می‌شود قابل تعمیم به همه تعاونی‌ها نبوده و ممکن هست برخی مشکلات ناشی از سوء مدیریت‌ها باشد.

وی با اعلام اینکه در فرهنگ روستایی و کشاورزی همیشه تعاون بوده است، از تعاون به معنای همکاری برای رسیدن به یک منفعت اقتصادی با حفظ عدالت اجتماعی نام برد و گفت: برابر آنچه وظیفه ما بوده قرار بوده در سطح استان خراسان 133 تعاونی به عنوان شاخص تشکیل شود که نه تنها این تعداد انجام شده بلکه به 152 تعاونی افزایش یافته است.

رکنی با اشاره به اینکه بعد از سه سال امسال از ابتدای سال تا پایان مردادماه برابر آمار خراسان رضوی توانست از نظر شاخص تشکیل تعاونی رتبه اول را در سطح کشور به دست آورد، افزود: امیدواریم تا پایان امسال این رتبه حفظ شود.

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه اکنون شهرستان کاشمر 122 تعاونی فعال دارد که امیدواریم در تشکیل تعاونی‌ها اقدامات بهتری انجام شود، عنوان کرد: تلاش داریم در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید نام‌گذاری شده این طرح به درستی اجرا شود و گام‌هایی را در راستای تعداد افزایش فرصت‌های شغلی ایجاد کنیم.

وی با اعلام اینکه در راستای برند سازی و الگو کردن تعاونی‌های برتر باید تلاش کرد، افزود: هر اندازه تعاونی‌ها گسترش و توسعه پیدا کند به همان میزان عدالت اقتصادی نیز گسترش پیدا خواهد کرد.

رکنی با بیان اینکه برای رسیدن به عدالت اجتماعی و اقتصادی صرف گفتن به جایی نمی‌رسیم، بیان کرد: باید در جهت افزایش تعاونی‌ها تلاش کرد.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای مختلف تعاونی‌ها در حال گسترش هستند و تلاش می‌کنند تعاونی‌های بزرگ گسترش یابد، اظهار کرد: بسیاری از کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که سالم‌ترین شکل گسترش اقتصاد تعاونی‌ها است.

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه کار جمعی آسان نیست و باید با عقل و نظم همراه باشد، اظهار کرد: متأسفانه مقداری در بحث نظم مشکل داریم.

در ادامه این مراسم، فرشته بیجندی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاشمر ضمن تشکر از تلاش‌های تعاونگران کاشمری که در راستای رونق اقتصادی منطقه گام برمی‌دارند، گفت: تعاون چشمه جوشان اشتغال است.

وی با بیان اینکه واحدهای تعاونی منجر به رشد و توسعه اقتصادی شهرها و روستاها می‌شوند، افزود: از طریق هم‌افزایی که در تعاونی‌ها وجود دارد می‌توانیم رشد و توسعه رونق اقتصادی بیشتری را شاهد باشیم.

بیجندی در ادامه در خصوص سیاست‌های دولت در حوزه تعاون بیان کرد: دولت تدبیر و امید در راستای توجه بیشتر به تعاون در روستاها، طرح تعاون روستا را تشکیل داده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح اکنون در حال اجراست، گفت: برای اجرای این طرح یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی اعتبار اختصاص داده شده و مقرر شده تا در هزار روستا، هزار تعاونی تشکیل گردیده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاشمر همچنین در خصوص میزان اشتغال‌زایی حاصل از این طرح اظهار کرد: پیش‌بینی‌شده که از این طریق ۶۵ هزار شغل ایجاد گردد.

وی با اعلام اینکه امیدوارم روستاهای کاشمر با اجرای این طرح دچار تحولی عظیم شوند، در خصوص سهم کاشمر از این طرح گفت: هفت روستا به‌عنوان پایلوت معرفی شده‌اند که روستاهای رزق‌آباد، عارف‌آباد، محمدیه و فرح‌آباد از بخش مرکزی و روستاهای طرق، مکی و ایور از بخش کوهسرخ از آن جمله هستند.

بیجندی در ادامه گزارشی از عملکرد اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی این شهرستان ارائه کرد و افزود: بر این اساس آمار شکایت کارگری در سال ۹۶ نسبت به سال قبل ۴۸ درصد کاهش، آرای سازشی ۴۰ درصد افزایش و زمان رسیدگی به شکایات از ۹ روز به ۶ روز کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه تعداد بازرسی‌ها از سطح کارگاه‌های شهرستان 213 مورد، 18 مورد حوادث بررسی شده، تعداد کمیته‌های حفاظت فردی و بهداشت فعال 16 کمیته ، رسیدگی و بررسی پرونده‌های سخت و زیان‌آور 21 مورد بوده است، عنوان کرد: در مجموع 1304 نفر ساعت آموزش به کارفرمایان و کارگران داده شده است.

وی همچنین از فعالیت 85 تشکل، 78 نماینده کارگران، 3 انجمن صنفی کارفرمایی، 3 انجمن کارگری و یک کانون بازنشستگان خبر داد و افزود: برای توزیع سبد غذایی کارگران با 5 شرکت تعاونی ارتباط داریم.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاشمر گفت: از  424 تعاونی در کاشمر، 122 تعاونی فعال، 68 تعاونی غیرفعال، 21 تعاونی در دست اجرا و 201 تعاونی راکد هستند.

وی با بیان اینکه امیدواریم با ارائه تسهیلات این تعاونی‌ها از حالت رکود خارج شوند، بیان کرد: اکنون 12 تعاونی در حال انحلال هستند.

بیجندی بیان کرد: در سال جاری 5 تعاونی تشکیل شده‌اند.






منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار