کد خبر: ۵۰۸۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲ 15 October 2017
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: افزون بر هشت هزار تن پسته امسال از سطح باغات این استان تولید و روانه بازار مصرف شد.
اردشیر شهرکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیش از هشت هزار و 812 هکتار از سطح باغات سیستان و بلوچستان به کشت پسته اختصاص دارد که 6 هزار و 10 هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور است.
وی ادامه داد: برداشت پسته از 10 شهریور در سیستان و بلوچستان آغاز و تا پایان مهر ادامه دارد.
وی افزود: کله قوچی، اوحدی، اکبری، بادامی و احمد آقایی عمده ارقام کشت پسته در سیستان و بلوچستان را تشکیل می دهند که در شهرستان های خاش، زاهدان و میرجاوه کشت می شوند.
وی بیان کرد: خوشبختانه با توجه به اهمیت پسته و جایگاه مناسب آن در درآمدزایی منطقه روز به روز به سطح زیر کشت این محصول در سیستان و بلوچستان افزوده می شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: پسته تولیدی این استان به دلیل شرایط بسیار مطلوب آب و هوایی منطقه و استفاده کم از سم و کود از کیفیت بالایی برخوردار است به طوری که می توان از آن به عنوان محصول ارگانیک نام برد.
شهرکی اظهار داشت: جهاد کشاورزی با توجه به شرایط آبی سیستان و بلوچستان بیشترین اقدامات خود را در افزایش علمکرد محصولات برنامه ریزی کرده است.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با تولید بهترین و با کیفیت ترین پسته یکی از مهمترین قطب های تولید این محصول در کشور است که به سبب نداشتن کارگاه های فرآوری و بسته بندی، پسته با کیفیت تولیدی آن در گمنامی فرو رفته و به ناچار در بسته هایی با نام دیگر مناطق کشور صادر می شود.
این استان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و غیره دارد.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید 2 بار محصول را دارند.
هم اینک در بیش از 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار