کد خبر: ۵۱۸۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹ 01 November 2017
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: با بازگشت جنازه «حیدر رحمتی» ناخدای لنج صیادی کنارک، تلاش ها برای آزادی سایر ملوانان ایرانی گرفتار در چنگال پلیس کشور سومالی با جدیت از سوی دستگاههای دست اندرکار ادامه دارد.
هدایت الله میرمرادزهی اظهار داشت: بیش از 20 روز قبل یک فروند لنج کنارکی در حین صیادی در آبهای فراساحلی مورد اصابت گلوله گارد ساحلی کشور سومالی قرار گرفت و ناخدای این لنج کشته و 17 ملوان آن به اسارت گرفته شدند.
وی تاکید کرد: کشور سومالی باید پاسخگوی اقدام غیر قانونی خود در دستگیری ملوانان کنارکی در حین صیادی در آبهای فراساحلی باشد زیرا صیادان ایرانی در عرصه بین المللی و در غرب اقیانوس هند سالهاست که یکی از بهره برداران مهم در بین 32 کشور عضو IOTC (کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند) هستند.
وی افزود: با توجه به هماهنگی های صورت گرفته پیکر «حیدر رحمتی» ناخدای ایرانی روز گذشته وارد کشور و پس از انجام کارهای قانونی در بندر کنارک تشییع و خاکسپاری شد.
وی ادامه داد: تلاش جدی برای آزادی و احقاق حق این ملوانان از طریق نمایندگی وزارت امورخارجه در بندر چابهار ادامه دارد و کشور سومالی باید پاسخگو باشد که بر اساس چه قانون و ضوابطی افرادی که در دریا و آبهای آزاد در حال صید بودند را مورد اصابت گلوله قرار داده است.
معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان چند روز پیش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: دستگیری ملوانان کنارکی توسط کشور سومالی در آب های فرا ساحلی غیر قانونی است و این واقعه از طریق وزارت امور خارجه در حال پیگیری است.
علی اصغر میرشکاری اظهار داشت: در تاریخ پنجم مهر ماه یک فروند لنج کلاس صیادی با 18 سرنشین از اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان در بندر کنارک واقع در جنوب این استان مجوز صید برای آبهای آزاد دریافت کرد.
به گزارش ایرنا صیادان ایرانی در عرصه بین المللی و در غرب اقیانوس هند سالهاست که یکی از بهره برداران مهم در بین 32 کشور عضو IOTC (کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند) هستند.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان افزود: این لنج با دریافت مجوز عازم منطقه صید در آبهای آزاد شد که 9 روز بعد /14 مهر/ در حال فعالیت صیادی در آب های مشترک فراساحلی در فاصله هزار و 200 مایلی از ساحل ایران توسط نیروهای گارد ساحل کشور سومالی مورد اصابت گلوله قرار گرفت.
وی ادامه داد: متاسفانه براثر این تیراندازی ناخدای لنج کشته و یک نفر از ملوانان زخمی شد که گارد ساحلی سومالی وی را به همراه 16 سرنشین دیگر دستگیر کرد.
معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس بررسی های انجام شده اقدام کشور سومالی غیر قانونی، خارج از عرف و قاعده بین المللی و خارج از حوزه وظایف اش بوده زیرا این لنج در منطقه فرا ساحلی صید در حال فعالیت صیادی بوده که از لحاظ حقوقی قابل پیگیری است.
وی اظهار داشت: با وجودی که این اتفاق در آب های آزاد در منطقه صید فرا ساحلی رخ داده اما این ملوانان شهروندان سیستان و بلوچستان هستند و ما با جدیت از آنان دفاع می کنیم و این موضوع به وزارت امور خارجه نیز منعکس شده است.
به گزارش ایرنا بندر کنارک در 640 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان و در سواحل دریای مکران و همسایگی شهرستان چابهار و استان هرمزگان واقع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار