کارشناس خزنده نگری؛
براساس پایشی که درموردخزندگان استان قم انجام گرفته 40 گونه از200 گونه خزنده موجود درکشور را میتوان درقم دید.
کد خبر: ۵۲۹۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰ 26 November 2017
به گزارش تابناک قم، میرغضنفری کارشناس خزنده نگری، با بیان این که تا کنون در حدود 200 گونه خزنده در کشور شناسایی شده است اظهار داشت: این خزندگان در کلاسه‌های مارمولک‌ها، مارها، دوزیستان و لاک پشتها تقسیم بندی می‌شوند.

وی با بیان این که خزندگان موجودات باارزشی هستند گفت: برای مثال مار به عنوان یکی از خزندگان، سنبل داروسازی است که از زهرشان برای تولید دارو استفاده میکنند. همچنین خزندگان نقش مهمی در کنترل افات به طور طبیعی دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: بر اساس پایشی که در مورد خزندگان استان قم انجام گرفته 40 گونه از 200 گونه خزنده موجود در کشور را میتوان در قم دید.

میرغضنفری در بخش دیگری از سخنان خود به گونه هایی از خزندگان در حال انقراض در استان قم اشاره کرد و گفت:‌ بزمجه از کلاسه مارمولک ها و بزرگترین مارمولک ایران می باشد که زیستگاه عمده آن در استان قم، در منطقه کویر و حوض سلطان است اما متاسفانه این گونه در قم با تهدید رو به رو است.

وی با اشاره به دلایل تهدید و خطر انقراض این نوع خزنده در طبیعت بیان داشت: بزمجه دارای طولی در حدود یک متر و 70 سانتی متر است و همین هیکل بزرگ نیز باعث شده تا مردم در صورت مشاهده به شدت با آن برخورد و اقدام به کشتن آن کنند.

وی همچنین به گونه دیگر در خطر انقراض در استان قم اشاره کرد و اظهار داشت: ‌خزنده ای به نام افعی شاخدار از گونه مارها که از گونه های ارزشمندی است در استان قم در خطر انقراض قرار دارد.

با توجه به این که مساحت قم یک درصد از مساحت کل کشور را شامل می شود، وجود 40 گونه از 200 گونه خزنده شناسایی شده در کشور در این استان نشان دهنده این است که استان قم از لحاظ زیستگاه این گونه جانوری دارای جایگاه خوبی است. به طوریکه با برنامه ریزی وسرمایه گذاری مناسب میتواند گردشگران زیادی را به این شاخه پردآمد از طبیعت گردی جذب کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار