آموزش حق همه بچه‌هایی است که هنوز فکر و جسم ضعیف و کودکانه‌شان تاب سختی کشیدن ندارد. اما در این شهر کودکانی محروم از تحصیل هستند که با سختی و تحمل محرومیت‌هایی که سزاوارشان نیست باید خیلی زود بزرگ شوند. آمار ۵ هزار دانش‌آموز محروم از تحصیل در قم دور از انتظار است و جبران آن عزم و همت عمومی اعم از مردم و مسئولان را می‌طلبد.
کد خبر: ۵۳۱۶۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۰ 30 November 2017
به گزارش تابناک قم، آمارهای متفاوت مسئولان برای برخی مدیران به رویدادی عادی تبدیل شده است. آماری که بازتاب روشنی در زندگی مردم ندارد. حتی در برخی موارد نیز با معیارهای رسمی و مشاهدات روزمره هم هماهنگ نیست.

استان قم هم از اعلام این‌گونه آمار‌ها مصون نمانده، طوری که همین چند وقت پیش «سعید شیرکوند»، معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، به این موضوع انتقاد کرد و گفت: «گاهی این آمار آن‌قدر دستکاری می‌شود که دیگر بود و نبودش فرقی نمی‌کند. البته از یک برهه‌ای این آماردهی بد‌تر هم شد. گاهی آمارهایی اعلام می‌شود که حتی در مقایسه با آمارهای قبلی همخوانی ندارد. لازم است برای یک بار هم که شده این اعداد و ارقام بررسی و واقعیت بیان شود. آمار باید در واقعیت هم برای مردم ملموس باشد.»

و اما بعد...
 در اردیبهشت امسال از سوی مدیرکل آموزش و پرورش اعلام شد. «حمیدرضا شیخ‌الاسلام» اعلام کرده بود «آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در قم به صفر رسید.» این در حالی است که بعد از گذشت ۸ ماه از سوی حجت‌الاسلام «محمدرضا قاسمی‌نیا»، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم، این آمار نقض شد. وی اعلام کرد: «بر اساس آخرین آمار بی‌سوادی در استان، فقط در گروه سنی ۶ تا ۹ سال 40۷۲ نفر بی‌سواد داریم.»

کودکان کار در شهر

دیدن و لمس این آمار آن‌قدر سخت نیست. کافی است چند ساعتی در شهر چرخی بزنید. اطراف حرم مطهر یا مسجد مقدس جمکران، میدان مطهری یا سه‌راه بازار بچه‌هایی هستند که در سرما و گرما فال یا آدامس می‌فروشند و اصرار و التماس به خرید می‌کنند. اسمشان همراهشان است. از بد یا خوب روزگار کودک کار شده‌اند. معیشت خانواده یا اجبار زندگی از حق طبیعی محرومشان کرده است و از قضا این بچه‌ها گویی جایی در آمار ندارند.

می‌‌گویند تحصیل با کیفیت توأم با آرامش حق هرکودکی است، اما بچه‌های کار، بدسرپرست یا غیرایرانی کودکانی هستند که بر اساس اظهارات مدیران تا چند ماه پیش آمار محرومیت از تحصیلشان صفر بود و حالا به بیش از ۵ هزار نفر رسیده‌اند. کودکانی که باید در کنار درس و مدرسه‌شان کودکی کنند اما در کوچه و خیابان کار می‌کنند برای لقمه‌ای نان. این بچه‌ها از همه امکانات حتی در آمار هم جایی ندارند.

حجت‌الاسلام قاسمی‌نیا علاوه بر 40۷۲ کودک بازمانده از تحصیل در گروه سنی ۶ تا ۹ سال، اعلام کرد در گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال هم 1۵۷۶ نفر از تحصیل محروم هستند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم از رشد ۲ درصدی سوادآموزی در قم خبر داد و اظهار کرد: همه این دستاورد هم مرهون تلاش‌های صورت‌گرفته برای توسعه سوادآموزی است و اگر این اقدام‌ها هم نبود میزان افراد محروم از تحصیل بیش از پیش افزایش می‌یافت.

بر اساس اعلام این مسئول، بخشی از افراد بازمانده از تحصیل در قم را بچه‌های کار و بدسرپرست تشکیل می‌دهند که ادامه تحصیل و فراهم آمدن شرایط مساعد تحصیل آن‌ها نیازمند همراهی نهادهای حمایتی است.

حجت‌الاسلام قاسمی‌نیا بر این باور است که ملاک مسئولان دولتی در اقداماتشان باید شورای پشتیبانی سوادآموزی شهرستان، شورای آموزش و پرورش استان و شهرستان باشد، از آن‌جا که این تعداد افراد محروم از تحصیل در زمره گروه‌های سنی مولد و مؤثر جامعه هستند از همین رو باید در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرند تا موانع موجود از پیش پای این افراد محروم از تحصیل برداشته شود.

کودکان خارجی بازمانده از تحصیل

این اما همه ماجرا نیست. اردیبهشت امسال «اشرف مرتمی»، مشاور امور بانوان اداره کل آموزش و پرورش استان قم از شناسایی هزار کودک بازمانده از تحصیل خبر داده بود که به گفته وی اغلب از اتباع خارجی بودند که به دلایلی مثل مهاجرت، فقر، هویت، نداشتن رغبت خانواده‌ها به تحصیل و... از نعمت تحصیل محروم بودند. این اما زنگ خطری برای استان است.

در این میان «رضا سیار»، فرماندار قم، بر لزوم پیگیری وضعیت افراد محروم از تحصیل تأکید کرد. به اعتقاد وی در شرایطی که تأکید رهبر معظم انقلاب بر تحصیل اتباع غیرمجاز و ممانعت از محرومیت آن‌ها از درس خواندن است اهمیت ادامه تحصیل برای دانش‌آموزان ایرانی ضرورتی انکارناپذیر است.

سیار با تأکید بر این که آمار و وضعیت دانش‌آموزان محروم از تحصیل باید با قید فوریت پیگیری شود، بیان کرد: شورای آموزش و پرورش موظف است این مأموریت اصلی خود را در دستورکار قرار دهد؛ همچنین با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره)، دادستانی، شهرداری و بهزیستی با شناسایی کودکان کار غیربومی آن‌ها را به شهر و استان مربوطه منتقل می‌کنند. در صورت بی‌سرپرست بودن کودکان با حکم دادستانی قیمومیت آن‌ها به بهزیستی واگذار خواهد شد.

آموزش حق همه بچه‌هایی است که هنوز فکر و جسم ضعیف و کودکانه‌شان تاب سختی کشیدن ندارد. اما در این شهر کودکانی محروم از تحصیل هستند که با سختی و تحمل محرومیت‌هایی که سزاوارشان نیست باید خیلی زود بزرگ شوند. آمار ۵ هزار دانش‌آموز محروم از تحصیل در قم دور از انتظار است و جبران آن عزم و همت عمومی اعم از مردم و مسئولان را می‌طلبد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار