نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس با دشوار خواندن عملیات مهار آتش سوزی چاه نفتی رگ سفید استان خوزستان، ضمن اشاره به طولانی شدن اطفاء این حریق از تهیه گزارش کمیسیون متبوع خود در خصوص چگونگی عملکرد دستگاه های ذیربط در مدیریت این بحران خبر داد. ( این گفت و گو یک روز قبل از مهار حریق چاه رگ سفید در سه شنبه شب 5 دی که عملیات اطفاء پایان یافت، انجام شده است)
کد خبر: ۵۴۴۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶ 27 December 2017

به گزارش «تابناک یزد»؛ هدایت الله خادمی در گفت و گو با جام جم آنلاین اشاره به اینکه دو ماه از حریق میدان نفتی رگ سفید واقع در گچساران استان خوزستان می گذرد در خصوص راه کار های مهار شعله های این آتش سوزی مهیب به جام جم آنلاین گفت: یکی از روش هایی که مسئولان بکار گرفتند، خفه کردن چاه از سطح بالایی آن بوده که به تاپ کیل (top kill) معروف است اما متاسفانه با وجود بیش از 10 بار تلاش هنوز موفق به کنترل چاه نشدند.

وی با بیان اینکه نیروهای اطفاء حریق بارها با دستگاه های مخصوص موادی از قبیل نمک – آب – نوعی سیمان( گل خفه کننده) را به دهانه چاه پمپاژ کردند تا با ایجاد فشار آتش پر حجم را خاموش کنند، تصریح کرد: اما تاکنون روش فوق پاسخگوی این معضل نبوده است. از طرفی باید این امکان فراهم شود تا با نصب یک دودکش بزرگ زبانه آتش را در یک مسیر هدایت کنند و از بالای آن دودکش مواد اطفاء را پمپاژ کنند تا بصورت مستقیم به کانون آتش سوزی تزریق شده و آتش را خفه کند اما با وجود حرارت بالای 1000 درجه فولاد ذوب می شود و تا کنون امکان نزدیک شدن به آتش ایجاد نشده است.

نماینده مردم ایذه و باغملک استان خوزستان در پاسخ به این سوال که پس با وجود 60 روز از آغاز آتش سوزی در این میدان نفتی بالاخره مسئولین باید چه تدبیری اتخاذ کنند، گفت: طبق آخرین خبری که دارم مقرر شده با استقرار دستگاه های حفاری در نقطه ای دورتر از محل آتش سوزی، عملیات حفاری را از منتهی الیه چاه آغاز کرده و تا تیم امداد بتواند با حفاری چند صد متری سطح زیرین چاه به کانون آتش سوزی دسترسی پیدا کنند و با پمپاژ مواد سیال حفاری( آب – نمک..) که فشاری بیشتر از فشار آتش داشته باشد حریق را خاموش کنند.

خادمی در جواب این پرسش که نظر به طولانی شدن پروسه مهار آتش سوزی و هدر رفتن میلیاردها دلار از ثروت استان و نهایتا کشور آیا مجلس درباره مسامحه احتمالی دستگاه های اجرایی همچون وزارت نفت و شرکت های مربوطه به این موضوع ورود خواهد کرد، عنوان داشت: کمیسیون انرژی در این خصوص مشغول تدوین گزارشات خود برای ارایه به مجلس است اما ترجیح دادیم به نهادهای ذیربط فرصتی داده شود که با آرامش به وظایف خود پرداخته تا بتوانند ان شالله این چاه را خاموش کنند. اما باید پذیرفت روند مهار آتش بسیار طولانی شده است.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس در مورد اینکه عملکرد دستگاه های اجرایی را در مدیریت بحران میدان نفتی سفید رگ چطور ارزیابی می کند، خاطر نشان کرد: پس از اینکه چاه مذکور دچار حریق شد متاسفانه دو تن از همکاران جانشان را از دست دادند و آتش موجب ذوب شدن تاسیسات حفاری شد. بلافاصله گروه های امدادی برای اطفاء آتش وارد عمل شدند اما هنوز به موفقیتی در این باره دست نیافته اند.

وی افزود: ما فعلا صبر می کنیم تا عملیات اطفاء حریق پایان یابد و سپس مجلس از طریق اهرم نظارتی خود نتایج بررسی خود از عملکرد دستگاه را اعلام کند. ما اطلاع کافی در این خصوص در دست داریم اما فعلا برای جلوگیری از تضعیف روحیه همکاران حین انجام عملیات از بازگویی آن اجتناب می کنیم.

خادمی ضمن ابراز امیدواری حل بحران آتش سوزی چاه نفت رگ سفید ظرف یکی دو روز آینده، خاطر نشان کرد: به هر حال در پی این اتفاق این حوزه نفتی کشور لطمات زیادی را متحمل شده و از طرفی با گذشت دو ماه از آتش سوزی مخاطرات زیست محیطی برای منطقه به بار آمده است. مضاف بر اینکه عدم توانایی مدیریت بحران در مواقع این چنینی اعتبار و شهرت ایران را زیر سوال خواهد برد.

 حریق چاه نفت رگ سفید سه شنبه شب 5 دی پس از دو ماه مهار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار