بلکه الان صحبت از اقدامات انجام شده بعد از گذشت چهار روز می باشد. در حال حاضر هنوز در برخی از خیابان‌های شهر برف‌های انباشته وجود دارند، زباله‌ها در سطل زباله‌ها مانده‌اند، برف درختان تکانده نشده و شاخه‌ها می‌شکنند و فرو می‌ریزند. تاکسی های اینترنتی هنوز با درصدهای خیلی بیشتری، کرایه را از مردم دریافت می کنند. توجیه آنها نیز طبق معمول  موفقیت بیشتر در قبول درخواستها توسط رانندگان و حفظ سرعت و کیفیت خدمات می باشد. به عبارتی بهتر توجیه حفظ سرعت و کیفیت خدمات( که مشخص نیست دقیقاً یعنی چه) دلیلی برای سودجویی های بیشتر شده است.

البته دیروز گفته شد پروازهای فرودگاه مهرآباد به حالت عادی برگشته است. اما فرودگاه امام تا عصر دیروز روال پروازهای عادی خود را پیدا نکرده بود. در این راستا دیروز ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی که بازدیدی سرزده از فرودگاه داشت گفت:« ما امروز به صورت سرزده از فرودگاه امام خمینی (ره) بازدید کردیم تا ببینیم با این مردم بیچاره چه کار می‌کنند. متاسفانه مردم بسیار تحت فشار بودند و کسی پاسخگوی آنها نبود». سراج با بیان اینکه بسیاری از مردم دو شبانه‌روز در فرودگاه امام خمینی (ره) سرگردان بودند، اظهار کرد: «توجیه مسئولان فرودگاهی این بود که هواپیما نداریم و در واقع این یک توجیه خنده‌دار بود».

خلاصه بعد از چند روز هنوز تبعات بارش برف از بین نرفته است. این در حالی است که در روزهای اول اوضاع مردم در اتوبان ها و فرودگاه بسیار غم انگیز شده بود و عده بسیاری با اختلال در حمل‌و‌نقل، مسدود شدن جاده‌ها و سرمازدگی مواجه شدند. همچنین سرما فعالیت خط 5 مترو را دچار مشکل کرد و اختلال در پروازها نیز از اوایل هفته بسیاری از مردم را سرگردان کرد.

تمام آنچه خواندید و آن مواردی که در اینجا به آنها اشاره نشد تنها حاصل یک روز برف در تهران بود اما برخی مسولان در اقدامی عجیب و شاید بدیع روبروی دوربین ها و خبرنگاران به عملکرد هم در روزهای برفی نمره 20 و یا بالاتر از 20 می دهند. شهردار تهران مثل معاونانش عملکرد سازمان متبوعش در برف را خوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید عملکرد‌ها مناسب بوده است، استاندار نیز که در تعریف و تمجید از شهردار حد و مرزی قائل نیست. سازمان راهداری نیز که مردم را مقصر می داند و ...

اما بهتر است نمره مسئولان شهر تهران و سازمان های بحران در جریان بارش برف دو روزه توسط مردمی که ساعت ها در خیابان ها و در ترافیک ماندگار شدند بدهند، یا مردمی که در صف های طولانی اتوبوس بودند، یا شهروندانی که چند روز کوچه های محل زندگی شان برف روبی نشد و یخ بست، یا افرادی که با ازدحام در مترو مواجه شدند و ... بدون شک مردم بهترین قاضی هستند و آنها هستند که باید به ارزیابی مسئولان نمره بدهند.

حداقل از ظاهر امر چنین بر می آید که مردم از وضعیت شهر و مدیریت بحران رضایت ندارند. شاید همین نارضایتی و اعتراض مردم باعث شد وزیر کشور دیروز اعلام کند: چنانچه واقعا اهمال کاری و سهل انگاری در جریان بارش برف اخیر توسط دستگاه های مربوطه اتفاق افتاده باشد، گزارش آن را به رئیس جمهور خواهیم داد و قطعا برخورد خواهد شد.

نکته پایانی این است به جای اینکه مسئولان رضایتمندی عملکرد خود را از مردم و شهروندان جویا شوند به سراغ همدیگر رفته و به همدیگر نمره می دهند. رویه ای که نباید در جمهوری اسلامی باب و به یک عادت تبدیل باشد. مگر قرار نبود مردم ولی نعمت مسئولان باشند اما انگار قرار است برخی مسئولان برای ارائه کارنامه موفق از خود همه چیز را تغییر دهند. بدون شک ادامه چنین رفتارهایی باعث دور شدن هر چه بیشتر شدن مسئولان از جامعه خواهد شد و موجبات بدبینی مردم را فراهم خواهد کرد.