با وجود کاهش میانگین کشوری
حاصل محاسبات مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در بهار سال جاری به 10/8 درصد رسیده و نرخ بیکاری مردان و زنان به ترتیب ۹ و 19/2درصد محاسبه شده است. ضمن آنکه نرخ بیکاری جوانان ۲۵درصد است که این نرخ برای مردان و زنان جوان به ترتیب 20/9 و 43/1درصد اعلام شده است.
کد خبر: ۵۶۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰ 02 July 2015
براساس این گزارش، استان کرمان با ثبت نرخ 5/9درصد کمترین نرخ بیکاری را در بین استان‌های کشور در بهار۹۴ دارا بوده است.همچنین بیشترین نرخ بیکاری در فصل بهار امسال برای استان کهگیلویه و بویر احمد با نرخ ۱۶درصد گزارش شده است؛ ضمن آنکه بعد از این استان، استان‌های البرز با نرخ 15/8درصد، هرمزگان با نرخ 15/6درصد، خراسان رضوی با نرخ 14/6درصد، چهار محال بختیاری با نرخ 13/8درصد و اصفهان با نرخ 13/6درصد بیشترین نرخ بیکاری را داشته‌اند.
با توجه به اینکه نرخ بیکاری خراسان رضوی در بهار سال گذشته ۱۰درصد بوده است، براساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار می‌توان متوجه شد که ظرف یکسال اخیر نرخ بیکاری در خراسان رضوی 4/6درصد افزایش یافته است.این رشد نرخ بیکاری در حالی برای استان ما و در بهار امسال رقم خورد که مشهد و خراسان‌رضوی در چند ماه پایانی سال گذشته و نیز در سه ماهه ابتدای امسال با بیکاری پرسنل موسسه مالی و اعتباری میزان به‌دلیل انحلال موسسه و نیز مشکلات فعالیت پروژه‌های اقتصادی پدیده همراه بود.

میزان و پدیده؛ بی‌تأثیر در افزایش بیکاری
با این وجود مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی در گفتگو با ما و در بیان نقش بیکاری پرسنل میزان در افزایش نرخ بیکاری استان در سه ماه ابتدای امسال گفت: از پرسنل میزان تا به امروز کسی برای دریافت بیمه بیکاری اقدام نکرده است و از کل پرسنل میزان تنها ۵ تا ۶ نفر به اداره کار برای انجام امور اداری بیمه بیکاری اقدام کرده‌اند.
محمود احمدی در ادامه به وضعیت پدیده و پروژه‌های این مجموعه در بالا و پایین‌کردن نرخ بیکاری استان اشاره کرد و افزود: برای مجموعه پدیده نیز باید گفت که در مشهد پدیده دو هزار و ۸۰۰ نفر پرسنل دارد که درصد قابل توجهی از این افراد را افراد فنی به خود اختصاص می‌دهند و همین تخصص آنان سبب می‌شود که در حوزه دیگری از بخش‌های اقتصادی استان فعالیت کنند.
عدم استفاده از ظرفیت کامل حوزه اشتغال استان
به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی آنچه در رشد و کاهش آمار بیکاری استان می‌تواند دخیل باشد، عدم استفاده از ظرفیت‌های موجود استان برای اشتغال است.
احمدی تاکید کرد: بخش غالب اشتغال استان را حوزه خدماتی اختصاص داده است که در این ارتباط متاسفانه از ظرفیت‌ هتل‌های مشهد، خدمات و شغل‌های جانبی این حوزه استفاده نشد.وی عدم استفاده از ظرفیت اسمی کارخانجات استان و مشکلات حوزه تولید را از دیگر دلایل افزایش نرخ بیکاری استان دانست.

چرا بیکارتر شدیم؟
در این رابطه مشاور اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت:براساس آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار، هم اکنون متوسط درآمد خراسانی‌ها ۷۵درصد میانگین درآمد یک ایرانی است و بنابراین شهروندان خراسانی ۲۵درصد به لحاظ درآمدی ضعیف‌تر شده‌اند.لبافی افزود:خراسان رضوی به رغم داشتن ۸درصد جمعیت کشور فقط ۶درصد از تولید ناخالص داخلی را دارا می‌باشد. همچنین حدود ۶هزار میلیارد تومان منابع آزاد نظام بانکی در خراسان رضوی وجود دارد که حداقل در مصارف استان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد در حالی که بنگاه های اقتصادی برای حفظ اشتغال و ایجاد فرصت‌های جدید با مشکلات جدی برای تامین منابع مواجه می‌باشند و صدها طرح نیمه تمام در استان وجود دارد.وی تصریح کرد: در حالی که اقتصاد کشور درگیر رکود تورمی بوده و در چنین شرایطی تزریق منابع مالی می‌تواند موجب رونق کسب و کار شود، خراسان رضوی نه تنها در بودجه کشور بلکه حتی از منابع بانکی نیز محروم است، مسئله‌ای که باعث شده تا با رکود فعالیت‌های تولیدی و تجاری بیکاری در این استان تشدید شود.لبافی با اشاره به زائرپذیر‌بودن مشهد گفت: جای تعجب است که مشهد سالانه پذیرای ۲۵میلیون زائر باشد اما از طرفی جزء استان‌های اول در رتبه بیکاری محسوب شود.

تاثیر رکود بر بیکاری
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از افرادی است که تاکید می‌کند که بحرانی که در دو مجموعه پدیده و میزان ایجاد شده موجب شد تا نرخ بیکاری در خراسان افزایش بیابد.
ثروتی گفت :البته رکود ساخت‌وساز و فعالیت‌های تولیدی از دیگر عواملی است که باعث افزایش بیکاری در خراسان شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار