کد خبر: ۵۷۹۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۱ 15 March 2018

 

معاون میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان گفت: سواحل مکران ایران با 2 میلیارد و 400 میلیون نفر جمعیت مستقر در حاشیه اقیانوس هند هم‌مرز است که اگر یک درصد این جمعیتِ اهل سفر جذب بازار ایران شوند، سیستان و بلوچستان به دروازه توسعه ایران تبدیل خواهد شد.

به گزارش تسنیم، سالی که سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد گردشگری ایرانیان معرفی شد رو به پایان است و این استان در تدارک است تا در سال 97 و سا‌لهای آینده از بذری که در سال 96 کاشته شد، توسعه صنعت گردشگری را برداشت کند. محصولی که با اجرای سند توسعه گردشگری محقق خواهد شد و این استان باید در چشم‌انداز 1404 به هدف 5 میلیون نفری خود در زمینه جذب گردشگر خارجی برسد و به عبارتی 1404 سال شکوفایی گردشگری سیستان و بلوچستان باشد.

این هدف در حالی جذب 5 میلیون نفر گردشگر خارجی را نشانه گرفته که امسال این استان موفق به جذب 350 هزار گردشگر خارجی شد. از طرفی آمارهای جذب گردشگر خارجی در کل کشور بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط معاونت گردشگری کشور در 5 ماهه نخست امسال 2 میلیون و 159 هزار و 882 نفر است که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 1.1 درصد کاهش داشته است.

با این حال معاون گردشگری میراث فرهنگی سیستان بلوچستان معتقد است این استان ظرفیت جذب 20 میلیون گردشگر خارجی پیش بینی شده در سند چشم انداز توسعه گردشگری سال 1404 کشور را دارد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: بر اساس این سند صنعت گردشگری سیستان و بلوچستان باید بتواند تا سال 1404 پنج میلیون گردشگر خارجی جذب کند. از طرفی در سند چشم انداز 1404 برای جذب 20 میلیون گردشگر خارجی در کل کشور هدف‌گذاری شده است که سواحل مکران به تنهایی ظرفیت جذب این تعداد گردشگر را دارد و برای رسیدن به این هدف یعنی جذب 20 میلیون گردشگر خارجی دو پیشنهاد توسعه گردشگری روستایی و تمرکز بر سواحل مکران وجود دارد.

پوشش بومی استان، لباس شهریاران قدیم ایران است

وی با بیان اینکه محصول گردشگری سیستان و بلوچستان فرهنگ است که در تمام مناطق روستایی ما زنده است، ادامه داد: لباس محلی مردم این استان لباس شهریاران ایران باستان است. چین‌هایی که در لباس بلوچی وجود دارد همان لباسی است که در نقش برجسته‌های دوران هخامنشی مشاهده می‌شود که نشان می‌دهد مردم این استان فرهنگ دیرین ایران را هنوز حفظ کرده‌اند. موسیقی نواحی مختلف سیستان و بلوچستان، غذاهای محلی، مهمان‌نوازی، آیین‌های مختلف همه نشان از فرهنگ غنی مردم این استان از شمال تا جنوب دارد.

میرحسینی گفت: برای توسعه این بخش واحدهای بوم‌گردی را در نقاط روستایی ایجاد کرده‌ایم که تاکنون 16 واحد را افتتاح کردیم و برای 80 واحد دیگر متقاضی داریم. روند فعالیت این واحدهای بوم‌گردی به‌گونه‌ای است که ظرفیت واحد قلعه‌نو در شمال استان تا آخر اردیبهشت تکمیل شده است.

میرحسینی ادامه داد: اگر در حاشیه اقیانوس هند و شبه‌قاره با برخی از این کشورها که مناسبات سیاسی بهتری داریم به سمت لغو روادید و با برخی کشورها به سمت تسریع صدور ویزا برویم و در چابهار و زاهدان صدور ویزای الکترونیکی رو دنبال کنیم، جذب 20 میلیون گردشگر به سواحل مکران دور از انتظار نیست.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به تفاوت آب و هوایی که بین چابهار و روسیه وجود دارد، بخش خصوصی ما حاضر به راه‌اندازی پرواز چارتر از مسکو به چابهار است.

وی تصریح کرد: به این جهت اگر فقط تمرکز را روی سواحل مکران منطقه بگذاریم یک درصد جمعیت گردشگران حاشیه اقیانوس هند 20 میلیون گردشگر خارجی می‌شود. به عبارتی اگر فقط در بحث گردشگر خارجی روی سیستان و بلوچستان تمرکز کنیم، گردشگر خارجی ایران را تأمین خواهیم کرد.

میرحسینی گفت: گردشگری می‌تواند موتور توسعه سیستان و بلوچستان باشد اگر به‌صورت علمی و تخصصی به آن نگاه کنیم و آن را دنبال کنیم. در سند توسعه گردشگری سیستان و بلوچستان برحسب نواحی مختلف استان و با توجه به ظرفیت‌های خاص هر منطقه ما نگاه علمی و تخصصی و علمی داریم که قابل‌اجرا نیز هست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار