کد خبر: ۵۷۹۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸ 15 March 2018

چابهار - مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان بابیان اینکه سواحل مکران بهشت آبزی پروری ایران است، گفت: امسال ۵ میلیون دلار میگو از استان به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر شده است.

هدایت الله میرمرادزهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در سال کشت میگوی جاری حدود ۷۰۰ هکتار از مزارع کشت میگوی گواتر در شرق چابهار به‌ زیر کشت رفت و یک هزار و 325 تن میگو نیز تولید شد که بیش از ۸۰ درصد آن یعنی بیش از هزار تن به کشورهای روسیه، امارات، ویتنام، چین، روسیه و برخی از کشورهای اروپایی صادر شد.

وی افزود: میگویی که ما در مزارع سیستان و بلوچستان تولید می‌کنیم از نوع «وانامی شیشه‌ای» است که میگویی بسیار بازارپسند برای آسیایی‌ها و اروپایی‌هاست و قبل از آن‌که در مزارع ما تولید شود به دلیل بازارپسند بودنش در کشورهایی که نام برده شد از سوی خریداران پیش‌خرید می‌شود.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از همین رو امسال از طریق فروش میگو ۵ میلیون دلار ارزآوری به کشور داشتیم و حدود یک هزار و 500 نفر نیز به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در مزارع و بخش فرآوری آبزی‌پروری ما مشغول به کار بودند.

وی با بیان‌اینکه طبق نظر کارشناسان مراکز تحقیقاتی شیلات، چابهار و کنارک بهشت آبزی‌پروری ایران هستند، گفت: ما در اینجا به دلیل شرایط آب‌وهوایی مطلوب و نزدیکی به خط استوا قابلیت پرورش سه مرحله کشت و تولید میگو در سال را داریم و تاکنون ۴۲ هزار هکتار مزرعه مستعد پرورش میگو نیز از سوی کارشناسان در چابهار و کنارک شناسایی‌شده که بر طبق نظر کارشناسان در کمتر جایی از جهان این‌مقدار از مزرعه و قابلیت کشت میگو وجود دارد.

میرمرادزهی اضافه کرد: ما در حال حاضر تنها مزارع کشت میگوی «گواتر» را به زیر کشت می‌بریم که امسال برنامه‌داریم با فراهم کردن زیرساخت ۷۰۰ هکتار سال گذشته در گواتر را به ۱۵۰۰ هکتار افزایش دهیم، ضمن آنکه در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، ۱۵ هزار هکتار از مزارع ما به‌مراتب به ‌زیر کشت خواهند رفت که بر این مبنا در وهله اول، ۳ هزار هکتار در «بریس» با مشارکت یک شرکت از کشور کره‌جنوبی، هزار هکتار در «رودیک» با مشارکت یک کویتی ایرانی‌تبار و ۱۰۰ هکتار را هم در منطقه «تنگ» با مشارکت سپاه پاسداران با فراهم شدن زیرساخت به‌زیرکشت خواهد رفت.

وی با اشاره به‌ جذابیت صنعت پرورش میگو گفت: اشتغال، سود و ارزآوری صنعت پرورش میگو در کمتر صنعتی وجود دارد به گونه ای که همین حالا سرمایه‌گذاران با زیر کشت بردن هر مزرعه در گواتر به‌طور متوسط یک میلیارد تومان سود کسب می‌کنند که از سرمایه‌گذاران تقاضا می‌کنیم بامطالعه به این صنعت در چابهار و کنارک ورود پیدا کنند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: البته ما برنامه داریم که حاشیه سود و اشتغال در صنعت میگو را افزایش هم بدهیم بنابراین ۷۰ هکتار شهرک شیلاتی را در چابهار احداث خواهیم کرد و در این شهرک کشت فوق متراکم میگو را در پیش می‌گیریم یعنی با افزایش عمق آب در استخرهای پرورش میگو حدود ۷ تن در هکتار برداشت می‌ شود که این رقم در حال حاضر در مزارع خاکی کشت میگوی ما در «گواتر» حدود ۴ تن در هکتار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار