معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد از راه‌اندازی چهار مرکز معاینه فنی جديد براي خودروهای سنگین در اين استان خبر داد.
کد خبر: ۶۰۱۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۷ 06 May 2018

«محمد حاجی‌صفری» با بيان اين كه نقص فني يكي از عوامل مهم بروز تصادفات جاده‎‎اي است، به اهميت بهبود عملكرد مراكز معاينه فني تاكيد كرد و گفت: البته اين مراكز در مورد خودروهاي سبك با مجوز شهرداري‌هاي و در مورد خودروهاي نيمه سنگين و سنگين با مجوز ادارات راهداري فعاليت مي‌كنند.

وي با بيان اين كه هم‌اكنون در استان 6 مركز معاینه فنی خودروهای سنگین مشغول به ارائه خدمات هستند، تصريح كرد: البته تمام اين مراكز در محور سنتو که اصلی‌ترین محور ترانزيتي استتان و كشور است واقع شده به طوري كه سه مرکز در محدوده شهرستان مهریز، یک مرکز در محل پایانه بار یزد، یک مرکز در گذر غربی میبد و یک مرکز دیگر نیز در اردکان ايجاد شده است.

حاجی صفری از ایجاد چهار مرکز معاینه فنی جديد براي خودروهاي سنگين در ديگر محورهاي مواصلاتي استان در بازه پنج سال آینده خبر داد و افزود: این مراکز در ابرکوه، خاتم، بافق و ساغند اردكان ایجاد خواهد شد. 

وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به آخرین ضوابط مراكز معاینه فنی كه بعد از دو سال تنفس بازنگری و ابلاغ شده است، اظهار كرد: به منظور كاهش حوادث جاده‌اي ناشي از نقص فني وسايل نقليه، بهبود عملکرد مراكز معاینه فنی از طريق به‌روزرسانی و بازنگری سامانه برخط سیمفا و نرم‌افزار‌هاي مربوطه‌ در اين مراکز دنبال مي‌شود.

وی راجع به سامانه سیمفا گفت: این سامانه جهت استعلام معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین به صورت تحت وب در مراكز معايتنه فني در حال به روزرسانی و جایگزینی است. 

حاجی صفری يكي از مزيت‌هاي این سامانه را تشخيص برچسب جعلی معاینه فنی و علاوه بر اين نيز امكان ارائه خدماتی مانند پرداخت جریمه‌های مربوط به عدم دریافت برگ معاینه فنی ذكر كرد.

این مسئول به اهميت ايجاد دوربین‌های کنترل معاینه فنی خودروها به عنوان یک عامل نظارتي در اين رابطه تاكيد و خاطرنشان كرد: اين دوربين‌ها تاكنون تنها پلاک خودروهای سبک و وضعیت معاینه فنی آن‌ها را رصد می‌كرد ولي در حال حاضر و با بروزرسانی سیستم‌ها و نرم افزارهای مرتبط امكان رصد پلاک خودروهای سنگین نیز ممكن شده است.

وی يادآور شد: اين دوربين‌هاي نظارتي در صورت عدم تجدید دوره‌های معاینه فنی به طور اتوماتیک مالكان خودروها را اعمال جریمه می‌كنند و در مورد خودروهاي سنگين با غيرفعال كردن کارت هوشمند آنها، امكان اخذ صورت وضعیت را سلب خواهد كرد.

حاجي صفري در پايان نرخ كنوني مراكز معاينه فني ناوگان برون شهری را 35 هزار تومان و براي مراكز وابسته به شركت‌ها 38 هزار تومان ذكر كرد و يادآور شد: خودروهای سنگین صفرکیلومتر هر یک سال یکبار، خودروهای سنگین با سن کمتر از 10 سال هر شش ماه یک‌بار و خودروهایی با سن بیش از 10 سال هر سه ماه یک‌بار باید نسبت به معاینه فنی اقدام کنند. 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار