کد خبر: ۶۱۲۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰ 28 May 2018

تیم ملی ایران پس از نزدیک به 44 سال، قرار است در دیداری تدارکاتی به مصاف تیم ملی فوتبال ترکیه برود؛ مسابقه ای فراتر از یک بازی دوستانه در راه آماده سازی تیم ایران در راه جام جهانی که دارای حساسیت های خاص منطقه ای است.

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ امشب تیم ملی فوتبال ایران در ورزشگاه باشاک شهیر استانبول به مصاف تیم ملی ترکیه می‌رود و هفتمین مسابقه تاریخ خود را برابر این همسایه انجام می‌دهد. ترکیه اغلب در فوتبال برتری محسوسی نسبت به ایران داشته و حتی در روزهای اوج فوتبال ایران در آسیا هم حریف سختی برای کشورمان محسوب می شد. 

امشب؛ ترکیه - ایران بعد از 44 سال/همسایه ای که داخل و خارج زمین چمن، فوتبال را از ما بُرده!

فاصله نجومی فوتبال ایران و ترکیه در مدیریت

ترکیه پس از اصلاحات وسیع اقتصادی در این کشور، در فوتبال نیز با پیاده کردن الگوی اروپایی توسعه، موفق شد با خصوصی سازی و تصویب نظام جامع باشگاه داری در فوتبال در کنار اعطای وام های هدفمند به جای هزینه های هنگفت مصرفی، این رشته ورزشی را به عنوان یک صنعت موفق راه بیندازد و طی کمتر از دو دهه اخیر به عناوین ارزشمندی در جام جهانی 2002 و لیگ های باشگاهی اروپا دست یابد. قهرمانی گالاتاسرای در جام یوفا و مقام سومی جام جهانی از این دستاوردهای تاریخی هستند. این پیشرفت غیرقابل کتمان، فاصله فوتبال ترکیه را در هر دو سطح سخت افزار و نرم افزار با فوتبال ایران بیشتر کرد و امروز نمی توان لیگ فوتبال دو کشور و همچنین توان تیم های ملی شان را با هم مقایسه نمود.

مرور نتایج تاریخی مصاف ایران - ترکیه

با بررسی تاریخچه مختصر بازی‌های دوستانه دو کشور به نکات جالبی می‌رسیم. آخرین بازی ایران و ترکیه 44 سال قبل (بیستم ژانویه سال 1974) در چارچوب رقابت‌های جام سنتو به میزبانی کراچی پاکستان انجام شد و در نهایت این مسابقه با نتیجه 1-0 به سود تیم ملی ترکیه پایان یافت. این جدال دومین حضور ناصر حجازی درون دروازه تیم ملی ایران بود.

اما در گذشته این دو تیم شش بار دیگر هم رو در روی یکدیگر قرار گرفته‌اند که چهار برد سهم ترکیه بوده و دو بازی دیگر هم با نتیجه تساوی به پایان رسیده است تا ایران هیچ گاه نتوانسته باشد که همسایه غربی اش را مغلوب کند.

ترکیه در اولین بازی خود با نتیجه 6-1 مقابل ایران به برتری پرگل دست یافت. ایران در دو مسابقه بعدی تدارکاتی خود به نتیجه تساوی بدون گل رضایت داد اما در بازی چهارم و پنجم به ترتیب با نتایج 1-0 و 4-0 بازنده زمین مسابقه را ترک کرد. ترکیه در این شش بازی 12 گل به ثمر رسانده و در مقابل فقط یک گل دریافت کرده است تا کفه ترازوی آمار به سود ترک ها بدجوری سنگینی کند.

امشب؛ ترکیه - ایران بعد از 44 سال/همسایه ای که داخل و خارج زمین چمن، فوتبال را از ما بُرده!

ترک های جامانده از روسیه، ایران را آماده می کنند

ترکیه در گروه I مقدماتی جام جهانی در قاره اروپا در گروه بسیار سختی قرار گرفت و در جدال با ایسلند اوج گرفته و کرواسی پرستاره میدان را باخت. در این گروه اوکراین هم حاضر بود که نشان از فشردگی رقابت داشت؛ اما شکست خانگی سه بر صفر و عجیب ترکیه مقابل ایسلند خشم هواداران فوتبال این کشور را برانگیخت.

اما جدال امشب ایران با ترکیه، یقینا مهمترین بازی تدارکاتی شاگردان کارلوس کی روش است چون بازی پیش بینی شده با یونان هم به دلایل مختلف سیاسی و ملاحظات مذهبی، لغو شده است!

ترکیه انبوهی از ستاره های شاغل در لیگ های معتبر و بزرگ اروپا را در ترکیب دارد و محرومیت آردا توران هافبک سابق بارسلونا در کنار مصدومیت چالهان اوغلو بازیکن میلان هم تاثیر چندانی روی قدرت این تیم نخواهد داشت. اما این دیدار آخرین فرصت کی روش برای تست و آزمایش ترکیب اصلی اش در روسیه است. ترکیب این مسابقه برای بازیکنان و کارشناسان و مردم بسیار حیاتی است و به نظر می رسد، فرصت جدی دیگری برای نشان دادن آمادگی مهره های حاضر در اردوی ترکیه برای ایرانی ها نمانده است.

امشب باید منتظر رونمایی از تیم واقعی ایران بود؛ تیمی که باید حدود بیست روز دیگر در روسیه به مصاف مراکش برود. بازی فیزیکی ترکیه احتمال مصدومیت ستاره های ایران را هم افزایش می دهد و امیدواریم این دیدار تلفاتی برای تیم ایران نداشته باشد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار