رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی گفت: صادرات زعفران طی خرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 25 درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۶۱۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۵ 13 July 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی غلامرضا میری در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: در اردیبهشت ماه امسال شاهد رشد 41 درصدی در بخش صادرات زعفران بودیم اما در خرداد ماه، میزان صادرات 25 درصد کاهش یافت که این امر به دلیل افزایش یکباره قیمت زعفران بود.

وی با بیان اینکه قیمت هر کیلو زعفران از 6 میلیون و 600 هزار تومان تا 7 میلیون تومان است، گفت: 50 درصد افزایش قیمت زعفران در بازه زمانی40 تا، 50 روز اصلا قابل قبول نیست بنابراین تنظیم بازار در این مقاطع، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

میری افزود: تنظیم بازار هم بر عهده بخش خصوصی نیست بلکه دولت باید از بخش تولید و صادرات حمایت کند تا زیرساخت‌های لازم ایجاد شود.

وی به وجود دلال بازی‌های فراوان در بازار زعفران اشاره کرد و ادامه داد: ما باید به مقدار کافی زعفران در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم از نوسانات قیمت جلوگیری کنیم زیرا این افزایش ناگهانی قیمت‌ها، بازار صادرات را به تعطیلی می‌کشاند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی با تأکید بر اینکه در تیر ماه هم قطعا شاهد کاهش صادرات زعفران خواهیم بود، گفت: با توجه به اینکه سیاست بودجه‌ای کشور از اتکاء به درآمدهای نفتی به سمت بخش خصوصی و صادرات حرکت کرده است، امیدواریم مسئولان هم از تولید و صادرات زعفران حمایت کنند تا زحمات چندین ساله ما از بین نرود.

میری بیان کرد: هم‌اکنون در 47 کشور دنیا بازار صادرات زعفران ایجاد شده اما اگر تولید کنندگان و صادرکنندگان زعفران مورد حمایت قرار نگیرند، علاوه بر از دست دادن بازارهای صادرات، تولیدکنندگان داخلی نیز با آسیب‌های فراوانی مواجه می‌شوند.

وی یادآور شد: به عنوان مثال، 120 هزار خانوار تولیدکننده در جنوب خراسان زندگی می‌کنند که با از بین رفتن بازار صادرات و کاهش تولید زعفران، بیکار می‌شوند، ضمن اینکه زعفران، یکی از کالاهای با اعتبار برای کشور محسوب می‌شود و با کاهش صادرات، جایگاه خود را در دنیا از دست خواهیم داد.

میری همچنین به موضوع صندوق توسعه زعفران اشاره کرد و گفت: این صندوق تنها یک صندوق روی کاغذ است و از همان ابتدای تشکیل این گونه پایه‌گذاری شده بود که در چارچوب اتحادیه‌ها شکل بگیرد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی افزود: از ابتدا گفته شده بود که اتحادیه‌ها می‌توانند این صندوق را تشکیل دهند اما پس از عوض شدن هیئت مدیره اتحادیه، صندوق به اتحادیه بازنگشت و دیگر نفعی برای ما نداشت، حتی اگر صندوق هم وجود می‌داشت، وقتی بودجه‌ای برای تزریق به آن در دست نیست، وجود صندوق هیچ تأثیری ندارد.

وی یکی از مهم‌ترین راه‌های حمایت از تولیدکنندگان زعفران را اعطای تسهیلات ارزان قیمت به آنان دانست و گفت: متاسفانه دریافت تسهیلاتی با سود 25 تا 35 درصد، هیچ جای رقابتی برای تولیدکنندگان زعفران باقی نمی‌گذارد و تمام تلاش‌های ما منجر به شکست می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار