کد خبر: ۶۶۲۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱ 02 October 2018
 

وزیر بهداشت گفت: زمانی که در دولت یازدهم مسئولیت وزارت بهداشت را پذیرفتیم، به استناد سخن وزیر وقت، مردم ۷۰ درصد از هزینه‌های بهداشتی و درمانی را از جیب پرداخت می کردند، امروز این شاخص به ۳۵ درصد کاهش یافته است.

دکتر سیدحسن هاشمی در نشست صمیمانه با دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: انتقادی از سوی برخی دانشجویان به ما شده مبنی بر اینکه ‌ارتباط‌مان با دانشجویان کم است؛ این انتقاد به ‎حق و درست است.

دکتر هاشمی با اشاره به سخنرانی خود قبل از انتخابات ریاست جمهوری در مشهد، تصریح کرد: قبل از انتخابات، در جمع روسای دانشگاه‏های علوم پزشکی صحبتی در مورد گروهک فرقان داشتم و گفتم که فرقانیسم هنوز زنده است و به اعتقاد بنده، یکی از خطرات بزرگ انقلاب اسلامی حضور فرقانیسم است و معتقد هستم که اینها هنوز هستند و وجود دارند و هیچ تفاوتی هم بین آنها، گروه رجوی، کاخ سفیدی‎ها و جان بولتون‌ها، قائل نیستم و معتقدم که برای همه آنها، هدف، وسیله را توجیه می کند.

دکتر هاشمی با بیان این‎که فرقانیسم همچنان ادامه پیدا کرده است، تصریح کرد: اعتقاد دارم که استفاده این افراد از روحانیت، ولایت فقیه، امام راحل و مقام معظم رهبری، ابزاری است و تا جایی روحانیت و ولایت فقیه را قبول دارند که با آن‎ها همراه باشند و همین که ذره‌ای به آنها اشکال بگیرند، روی گردان می‌شوند. مگر همین افراد نمی‌گویند ماموم باید پشت سر امام حرکت کند؟ کمتر از دوماه پیش رهبری فرمودند بذر ناامیدی را در جامعه منتشر نکنید که این کار خیانت به کشور است؛ ولی اینها دائم در حال انتشار ویروس بدبینی در جامعه هستند و در پازل دشمن در حرکت هستند.‌وزیر بهداشت اظهار داشت: زمانی که در دولت یازدهم مسئولیت وزارت بهداشت را پذیرفتیم، به استناد گفته‎های وزیر وقت، مردم ۷۰ درصد از هزینه‎ های بهداشتی و درمانی را از جیب پرداخت می کردند؛ امروز این شاخص به ۳۵ درصد کاهش یافته و خوب است بدانید برای هر یک‎ درصد کاهش پرداختی، باید ۷۹۰ میلیارد تومان هزینه کرد.

دکتر هاشمی با بیان اینکه تا قبل از سال ۹۲، از نظر پرداخت از جیب مردم برای هزینه های بهداشت و درمان، جزء بدترین کشورهای دنیا محسوب می‎شدیم، عنوان کرد: در دورانی که بیشترین منابع حاصل از فروش نفت در اختیار دولت بود، چند تخت بیمارستانی در کشور ایجاد شد؟ خجالت آور نیست؟ امروز دو بیمارستان دولتی در استان خوزستان پس از ۴۶ سال افتتاح شد؛ همچنین صدها پروژه بهداشتی و درمانی در حال اجرا است و رضایتمندی مردم بسیار افزایش یافته است.

وی دراین خصوص ادامه داد: در کشوری که مجموع تعداد تخت‏های بیمارستانی آن از زمان مادها تا قبل از دولت تدبیر و امید، ۸۵ هزار تخت بود، در طول ۴ سال، بالغ بر ۲۴ هزار تخت بیمارستانی بر آن تعداد افزوده شد.

وزیر بهداشت گفت: اینکه از هر ابزاری برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنید، انصاف نیست و تفاوتی بین این شیوه و برخی کارهای جناح‎های چپ دوران انقلاب وجود ندارد؛ آنها آن روزها از صدام برای اهداف خود استفاده کردند و امروز از بولتون، ترامپ و پمپئو برای رسیدن به مقصودشان استفاده می‎ کنند.

دکتر هاشمی درخصوص انتقاد یکی از دانشجویان عنوان کرد: یکی از دوستان به من انتقاد می‎کرد که نگاه بنده از بالا به پایین بوده و اشرافی ‎گری را توسعه می دهد، درصورتی‌که چنین نیست.‌وزیر بهداشت با اشاره به سفر به نیشابور و سخنرانی در این شهر و به دنبال آن انتشار حواشی مختلف در خصوص آن سخنرانی، گفت: زمانی که به یک شهرستان سفر می‌ کنید و صحبت‎هایت را تقطیع و منتشر می‎کنند؛ متوجه می شویم که عده‎ای خواب و خیالات دیگری در سر می‌پرورانند.

از قول بنده تیتر زدند که “همینی که هست، میخواهید بخواهید و نمی‌خواهید نخواهید” تا در ذهن جوانان القا کنند که ما مظهر اشرافی گری هستیم و نگاه از بالا به پایین داریم!

دکتر هاشمی گفت: در نیشابور گفتم که اگر جمهوری اسلامی در سیاست داخلی و خارجی خودش تجدید نظر نکند و به اخلاق، که آخرین پیامبر خدا برای تحکیم آن مبعوث شد، برنگردد، قطعا رو به اضمحلال خواهد رفت و امکان ندارد که بدون اخلاق، این راه ادامه پیدا کند و جمهوری اسلامی ایران نیز برای همین متولد شده و هر مولودی که تولد خودش را نفی کند، یعنی اینکه نیست شده است؛ در ادامه آن سخنرانی گفتم، با دروغ و تهمت و غیبت نمی توانید ادامه دهید؛ اعصاب خودتان را خرد نکنید یا دموکراسی را قبول دارید یا ندارید. عده ای کاندید شدند و پس از کسب رای و تایید شورای نگهبان، به مجلس و دولت راه یافته‎اند و همان‌‌ها انتخاب‎‌های مختلفی کرده‎اند؛ تمام صحبت بنده این بود که اگر دوباره فرصت پیدا کردید، انتخاب خود را اصلاح کنید؛ اما پس از این صحبت‎ها، در رسانه‎های نیابتی، از قول بنده تیتر زدند که “همینی که هست، میخواهید بخواهید و نمی‎خواهید نخواهید” تا در ذهن جوانان القا کنند که ما مظهر اشرافی‎گری هستیم و نگاه از بالا به پایین داریم.

دکتر هاشمی با اشاره به هجمه‌‎ها و حواشی اخیر در رسانه ‎های ضدانقلابی، خاطر نشان کرد: امروز مشاهده کردم که دو سایت ضد انقلاب مطلبی را منتشر کرده‎اند و آن خبرگزاری هم آن را نشر داده بود، (چون خوراک رسانه‎های بیگانه را برخی رسانه‎های داخلی تهیه می کنند) مبنی براین که “وزیر میلیاردر اشرافی در برنامه زنده تلویزیونی گفته که جان مردم ارزش ندارد”. اما اصل موضوع این است که تعدادی بیمار در کشور هستند که طول عمر کوتاهی دارند و مبتلا به نوعی بیماری هستند که هر دوره درمان آنها حداقل چند میلیارد تومان هزینه دارد، ما منکر تامین دارو برای آنها نیستیم، اما دولت باید این اعتبارات را اختصاص دهد تا ما بتوانیم پرداخت کنیم؛ ما باید بودجه را بین بیماران دیابتی، فشار خونی، بیماران صعب العلاج، مصدومان تصادف‎های جاده‎‏ای و… تقسیم کنیم، پس اعتبار برای تامین داروهای میلیاردی این بیماران را هم باید بدهند چنانچه اعتبارات لازم و کافی را به وزارت بهداشت اختصاص دهند، ما نیز داروهای این بیماران را تهیه می‏کنیم.

دکتر هاشمی افزود: متاسفانه برخی از شما دانشجویان هم علیه جامعه پزشکی کف می‎زنید؛ اگر زنده باشم خواهم دید که کدام یک از شما برای خدمت کردن به سیستان و بلوچستان می‎روید. شما هم ۱۰ سال دیگر، وقتی خودتان را در آینه می‎بینید، از خودتان بپرسید آیا مصداق ادعایی که امروز می‎ کنید هستید یا نه.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ادعاهایی خلاف واقعی را که برخی دانشجویان علیه جامعه پزشکی مطرح کردند، اصلا قبول ندارم؛ خطاب به دانشجویان گفت: در تمام اقشار از جمله وکلا، روحانیت، مهندسان و دانشجویان، افراد متخلف وجود دارند و کم هم نیستند؛ آیا فقط باید چند نفر را که لباس ما را دزدیده و این لباس مقدس را بر تن کرده‎ و آن را وسیله کسب و کار و خدای نکرده ظلم به مردم قرار داده‎اند، ببینیم؟

اگر در حادثه تروریستی اخیر پزشکان نبودند آمار شهدا، چند برابر شده بود. متوجه هستید که به چه کسانی توهین می کنید؟

دکتر هاشمی با بیان این مطلب که بسیاری از انتقادات شما دانشجویان را باور دارم، افزود: باید پذیرفت که به مردم وعده داده شد و به آن عمل نشد یا بد رفتار شد یا تصمیمات اشتباهی گرفته شد و بعد از ۴۰ سال هنوز صحنه‎هایی می‎ بینیم که دردناک است.

اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت

سخنگوی وزارت بهداشت هم در واکنش به حواشی ایجاد شده پیرامون نشر صحبت‌های چند ماه گذشته وزیر بهداشت، گفت:باید بگویم که این کارها دکتر هاشمی و تیم‌شان را خسته نمی‌کند، ما می‌دانیم این حواشی از کجا نشات می‌گیرد، عده‌ای مقبولیت نظام و انسجام ملی را هدف قرار داده‌اند.

به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در پاسخ به سوالی درباره‌ حواشی ایجاد شده درباره کودکان مبتلا به اس ام ای اظهار کرد: برای این بیماری یک داروی جدیدی به اسم اسپینرازا معرفی شده که یک دوز درمانی آن ۷۵۰ هزار دلار است که با دلار آزاد حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان می‌شود. در عین حال باید توجه کرد اولا هنوز هزینه اثربخشی این دارو ثابت نشده و قیمت بالایی هم دارد؛ به همین علت در آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی تحت پوشش بیمه نیست، اما در کشور ما طوری القا شده که انگار این یک داروی ۱۰۰ درصد موثر است که در ایران تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است.

ما به دنبال حل مشکلات خانواده‌های این بیماران هستیم، اما جوسازی رسانه‌ای موضوع دیگری است.‌حریرچی ادامه داد: در روزهای اخیر که حمله تروریستی اهواز اتفاق افتاد، دو ساعت بعد از حمله معاون وزارت بهداشت و یک روز بعد خود وزیر بهداشت در آنجا حاضر می‌شوند. من در سفرم به این منطقه اکثرا به مناطق عرب‌نشین رفتم و از احترام و عشق مردم شگفت‌زده شدم، اما در همین سفر می‌بینیم که عده‌ای مصاحبه می‌کنند و می‌گویند بیماری شیستوزومیازیس که ۲۰ سال است در خوزستان دیده نشده، شایع شده و منجر به بروز سرطان مثانه در خوزستان شده است. یا این‌که مصاحبه می‌کنند و می‌گویند مشکل شیرابه زباله‌ها در گیلان و مازندران باعث شیوع سرطان شده است. باید گفت که مشکل زباله‌ها در شمال کشور وجود دارد، اما چرا چنین مطالب خلافی را به آن نسبت می‌دهیم. طبق آمار در سال ۱۳۹۳ به طور متوسط میزان بروز سرطان در کشور ۱۵۸ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر بوده است. این آمار در مازندران۱۴۱ و در گیلان ۱۱۷ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر بوده است. نباید با اخبار خلاف واقع مردم را به اضطراب بیندازیم. آنچه مسلم است این است که انسجام ملی ما را هدف قرار داده‌اند.‌ دکتر ایرج حریرچی در بخشی دیگر از سخنان خودمصرف الکل را عامل خطر ابتلا به بیش از ۲۰۰بیماری، اختلال و جراحت خواند و گفت: اختلالات عصبی و روانپزشکی نیز از عوارض الکل است که شایع‌ترین این اختلالات اعتیاد و وابستگی به الکل است. مصرف الکل در ایجاد سایر اختلالات روان پزشکی مانند افسردگی و اضطراب نیز نقش دارد.

معاون وزیر بهداشت به استفاده از الکل‌های تقلبی اشاره کرد وگفت: سردسته این الکل‌های ناخواسته، الکل متیلیک یا الکل چوب است که متاسفانه الکل متیلیک را نمی‌توان از روی طعم و مزه نسبت به الکل شرب تشخیص داد. این الکل بسیار خطرناک است و می‌تواند منجر به نابینایی و مرگ شود. خیلی از الکل‌های شربی که در بازار غیرقانونی ایران به شکل پلمب شده عرضه می‌شوند، تقلبی هستند.

حریرچی با اشاره به آمار مسمومیت‌های اخیری که در کشور به دلیل مصرف الکل رخ داده است، گفت: از ۱۶شهریور تا هشتم مهر ماه ۴۶۰نفر به دلیل مسمومیت با الکل به مراکز درمانی البرز، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، خراسان و هرمزگان مراجعه کردند. از این تعداد۴۲نفر فوتی و یا مرگ مغزی داشته‌ایم که ۹۳درصد فوتی‌ها مرد بوده‌اند. جوان‌ترین فوتی یک خانم ۱۹ساله و مسن ترینش یک آقای ۵۷ساله بوده است.

وی افزود: ۴۱درصد از مسمومین الکل در سن ۲۶تا ۳۵سال بودند و از ۴۶۰مسموم مراجعه کننده، ۱۷۷نفر بستری شدند، ۲۴۱نفر مرخص شدند و ۴۲نفر هم فوت یا دچار مرگ مغزی شدند. همچنین ۱۷۰نفر دیالیز شدند و تا الان ۱۶نفر هم نابینا شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار